לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2012

ידיד בבית הלבן


בעימות הטלוויזיוני בין רומני ואובמה, התחרו השניים על דעת הקהל, בשאלה מי אוהד יותר את ישראל, קרוב אליה ומיודד עמה יותר. עובדה זו מצביעה על פִּרְכת המיתוס, שיש אצלנו מי שכה אוהבים לטפחו, להשקותו ולדשנו, אודות בידודה של ישראל, היותה "מדינה מצורעת"; אודות הקרע עם ארה"ב בשל מדיניות הכיבוש / אפרטהייד / תוקפנות ושאר תארים האהובים על מלהגי הלהגים הללו.

 

יש שהציגו עובדה זו כנובעת מהקול היהודי, מההון היהודי, מההשפעה המיתית של היהודים וכיוצא באלו אגדות שלא היו מביישות את הפרוטוקולים של זקני ציון. ישראל אינה "עם לבדד ישכון". מצבה המדיני של ישראל הרבה יותר טוב מכפי שהוא משתקף בתקשורת הישראלית, כפי שהוכח רק בימים האחרונים בביקורו של נתניהו בצרפת, עת הולנד, ראש הממשלה הסוציאליסטי, שאינו עומד בפני בחירות ובארצו אין כל משמעות ל"עוצמה יהודית", יצא מגדרו כדי להרעיף ידידות על אורחו ועל ישראל.

 

הברית בין ישראל לארה"ב איתנה והמחויבות אליה משותפת לשתי המפלגות. ברית זו היא נכס אסטרטגי אדיר למדינת ישראל ויש לטפחהּ במתכונתהּ הדו מפלגתית. אין משמעותה של הברית - זהוּת עֲמדות בכל הנושאים. בסוגיית גבולות המדינה, כל הממשלים האמריקאים מאז מלחמת ששת הימים תובעים נסיגה ישראלית לקווי 49' בתיקונים קלים. החריג היחיד היה בוש הבן, במסמך שכתב לשרון ערב ההתנתקות, אלא שדווקא ראש ממשלת ישראל אולמרט הפך אותו לאות מתה, כאשר הדהים את האמריקאים בהצעתו לאבו מאזן, בה ויתר במחי יד על כל הישגי מסמך בוש.

 

על אף המחלוקת בין המדינות בסוגיית הגבולות, הברית הייתה ועודנה איתנה והיא צלחה מחלוקות קשות ומשברים. יש לציין שהמשברים הגדולים היו דווקא עם הממשלים הרפובליקנים. כך האיום של ממשל פורד ב"הערכה מחדש" של היחסים עם ישראל בעת משבר במו"מ על הסדר הביניים עם מצרים (מרס 1975). כך במשבר הקשה בתקופת ממשל רייגן בעקבות חוק הגולן (דצמבר 1981), אז ארה"ב השעתה את מסמך ההבנות האסטרטגיות עם ישראל ובתגובה בגין ביטל אותו, בפגישה עם השגריר האמריקאי לואיס, בה נזף במילים קשות בממשל האמריקאי על יחסו לישראל. ומשבר נוסף כעבור שנה, בעקבות מלחמת לבנון הראשונה – אז סיפר רייגן על התמונה של הילדה הפלשתינאית הפצועה מן המלחמה, אותה הציב על שולחנו. בספטמבר אותה שנה פרסם את "תכנית רייגן" אודות נסיגה ישראלית מלאה, והפעיל לחץ כבד על ישראל לקבלה. וכך בממשל בוש האב, שלא העביר את הערבויות החיוניות למימון קליטת העליה מבריה"מ כתגובה על המשך ההתנחלויות (1992), ובדבריו הפומביים של מזכיר המדינה בייקר שאם שמיר רציני, שיתקשר למס' הטלפון של הבית הלבן.

 

חילוקי הדעות עם ברק אובמה מתגמדים לעומת המשברים הללו, עם ממשלים הנחשבים בצדק לידידותיים לישראל. וכפי שמיתוס "הבידוד המדיני" של ישראל מופרך, כך מופרך המיתוס אודות ברק אובמה, הנשיא העוין, האסלאמיסטי, אוהד "האחים המוסלמים" ושאר פִּרְכות, של ישראלים שוחרי הימין הרפובליקאי, שכבר 4 שנים חוגגים על שמו האמצעי של ברק חוסיין אובמה.

 

אובמה אינו אסלאמיסט ואינו אוהד "האחים המוסלמים". אובמה עשה שגיאות רבות בראשית דרכו. מתוך אמונה נאיבית, כמעט משיחית, שבידיו להביא לאיחוי הקרע בין ארה"ב לעולם האסלאמי, הוא נקט במדיניות פייסנית כלפי האסלאם וכלפי איראן. כך היה בנאומו האומלל בקאהיר, במו"מ הכושל עם איראן ועוד. לזכותו ייאמר, שהוא השכיל להפיק לקחים מכישלון פייסנותו ולא דבק בה. חיסול בן לאדן הוא סמל ללוחמה אקטיבית של אובמה באסלאם הקיצוני.

 

אובמה שגה כטירון, בהעלותו את הפלשתינאים על עץ הקפאת הבניה בהתנחלויות. עד היום טרם נמצא הסולם שיוריד אותם מן העץ הזה, אבל אובמה עצמו כבר מזמן אינו נמצא במקום הזה.

 

טעות נוספת של אובמה הייתה אמונתו הנאיבית ב"אביב הערבי". הוא לא תמך ב"אחים המוסלמים", חלילה, אלא האמין שאת הדיקטטור מובארק יחליף כוח חילוני ודמוקרטי. אולם אין שחר למיתוס לפיו היה בכוחו של אובמה למנוע את נפילת מובארק אילו הביע תמיכה בממשלו. לכל היותר, הפלתו של הרודן הייתה נדחית במספר שבועות עקובים מדם.

 

אובמה, ככל קודמיו, היה ונותר מחויב לברית האמיצה עם ישראל. הוא הגדיל יותר מקודמיו את הסיוע הביטחוני לישראל, כולל אספקת אמצעים שבוש סרב לספק, מחשש שישראל תשתמש בהם לתקיפת מתקני הגרעין באיראן. הוא הידק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. הוא הוביל את המערכה לסיכול ניסיונם של הפלשתינאים להסדר כפוי באמצעות האו"ם ונשא בעצרת האו"ם נאום ציוני לעילא ולעילא. הוא הוביל את העולם החופשי, לראשונה, להטלת סנקציות משמעותיות על איראן, שעשויות להניב פירות שיוכלו למנוע תקיפה צבאית של הגרעין האיראני, שבה איש אינו רוצה. הוא התחייב לסכל את תכנית הגרעין האיראני ואני מאמין שהוא יעמוד במחויבותו.

 

ראש הממשלה טעה בעימות הפומבי המיותר עם ממשל אובמה בנושא הקווים האדומים, בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות. עימות זה, במיוחד לנוכח הקרבה של נתניהו למפלגה הרפובליקאית, לא יכול שלא להתפרש כהתערבות בבחירות לטובת רומני. עם זאת, נתניהו התעשת ובחודשים האחרונים הרגיע את הזירה הזאת. החשש שמא אובמה יתנקם בנתניהו ויפגע בישראל בשל כך ילדותית. מערכת האינטרסים המדיניים משמעותית הרבה יותר מכעס זה או אחר.

 

אין זה מן הנמנע שעוד יתגלעו מחלוקות בין המדינות, אך הידידות תוותר בעינה. מבחנו הראשון של אובמה הוא בקשת אבו מאזן להכרה ברש"פ כמדינה נלווית באו"ם. בקשה זו אינה דורשת החלטת מועצת הביטחון ויש לה רוב אוטומטי. מי שיכול לסכלה הוא אובמה, אם יחדש ויחזק את אזהרתו לנתק את הקשרים עם אש"ף ולהפסיק את הסיוע לאו"ם במידה ותתקבל החלטה כזו.

 

* גירסה מלאה למאמר מקוצר שיפורסם ב"ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 7/11/2012 12:21   בקטגוריות אנשים, היסטוריה, חוץ וביטחון, מנהיגות, עולם, פוליטיקה  
הקטע משוייך לנושא החם: בחירות בארה"ב - אובמה נבחר
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)