לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2013

לקסיקון צמ"ד


מעולם לא היה באורטל נושא שריכז מאמץ קהילתי כה נמרץ ומשמעותי, כמו תהליך הצמיחה הדמוגרפית המתקיים עתה – מבחינת מספר הפורומים העוסקים בו, מספר החברים הפעילים בו באופן סדיר, מספר הנרתמים לפעולות ספורדיות, מעורבות הוועדות ובעלי התפקידים בו, התקציבים המושקעים בו ומקומו המרכזי על סדר יומנו. עולם הצמיחה הדמוגרפית, באורטל ובהתיישבות בכלל, מכיל מונחים רבים, חלקם זרים וחדשים לנו. רשימה זו, שהיא לבטח רשימה חלקית, היא ניסיון לעשות קצת סדר בבלגן, ולשמש מורה נבוכים במבוכי הצמ"ד. גזור ושמור!

 

אבחון כלכלי – חלק מתהליך ההיכרות (ע"ע) הוא אבחון כלכלי, הבוחן את האיתנות הפיננסית של המשפחה המועמדת לקליטה. באבחון נבדק כושר ההתפרנסות של המשפחה ויכולתה לעמוד בדרישות הכלכליות של הקליטה לחברות (ע"ע) – דמי קליטה (ע"ע) והשלמת פנסיה (ע"ע) ולשכונה הקהילתית (ע"ע)– היכולת לבנות את ביתה. האבחון הוא גם ייעוץ למשפחה. עלות האבחון מתחלקת בין אורטל למשפחה.

אבחון קליטה – כל משפחה המועמדת לקליטה, הן לחברות בקיבוץ (ע"ע) והן לשכונה הקהילתית (ע"ע), נדרשת לעבור יום של מבחני אישיות מקיפים, שנועדו לבחון את התאמתה לאורטל, על פי הפרמטרים של פרופיל הנקלטים (ע"ע) אותו גיבשנו. באבחון משתתפים רק ההורים. האבחון דיסקרטי ביותר, והיחידים הקוראים אותו הם המזכיר (ע"ע), רכזת הקליטה ורכז היכרות. עלות האבחון מתחלקת בין אורטל למשפחה.

אגודה קהילתית (מוניציפלית) – במרבית היישובים החקלאיים שהקימו הרחבות קהילתיות, יש חלוקה בין האגש"ח (ע"ע) לבין אגודה קהילתית או אגודה מוניציפלית, המאגדת את כל תושבי היישוב, חברי האגש"ח ותושבי ההרחבה כאחד. האגודה אחראית על סיפוק השירותים המוניציפליים לתושבים ועל נושאים חברתיים של הקהילה כולה. אין היא נושאת באחריות לעסקים של הקיבוץ, לנושאים חברתיים של חברי הקיבוץ, לנושאי פרט, פנסיה וכו' של חברי הקיבוץ וכד'. אין חובה על פי חוק להקים אגודה קהילתית.

אגש"ח – אגודה שיתופית חקלאית; ישות משפטית, שנועדה לנהל עבור החברים בה נושאים כלכליים וחברתיים, על פי החלטות חבריה, המגולמות בתקנון האגודה, המאושר בידי רשם האגודות השיתופיות, הכפוף למשרד התמ"ת. כל קיבוץ ומושב הוא אגודה שיתופית חקלאית, כך שגם קיבוץ אורטל, בהגדרתו המשפטית, הוא אגש"ח. עם הקמת ההרחבות הקהילתיות, נוצרה אבחנה בין כלל היישוב לבין האגש"ח. האגש"ח כולל רק את חברי הקיבוץ או המושב (המקוריים או המצטרפים לאגודה) ואינו כולל את התושבים בהרחבה הקהילתית, ועוסק רק בענייניהם.

אורטל 2017 – תכנית הצמיחה הדמוגרפית שגובשה בידי פורום שעסק בכך במשך למעלה משנה, אושרה פה אחד באסיפה (ע"ע) ומאז מטריפה את כולנו. על פי התכנית אורטל תקלוט בחמש שנים 25 משפחות לחברות בקיבוץ (ע"ע) ו-20 משפחות לשכונה הקהילתית (ע"ע).

אורטל זה הבית – דף הפייסבוק לשיווק הקליטה באורטל. עוצב ומתופעל בידי צוות משנה של צוות שיווק (ע"ע).

אירוחים – הביקור הראשון של משפחה באורטל כולל לפחות 3 אירוחים אצל משפחות חברים או מועמדים באורטל.

אסיפה – המוסד העליון של אורטל. האסיפה החליטה על תכנית "אורטל 2017" (ע"ע) והסמיכה את בעלי התפקידים להוביל אותו. לאחרונה קיבלה האסיפה את ההחלטות הפורמליות המתחייבות על פי חוק, לצורך הקמת השכונה הקהילתית ואת תכנית צמ"ד ל-2013. כל ההחלטות העקרוניות של תהליך הצמ"ד מתקבלות באסיפה.

אתר אורטל – אתר האינטרנט החדש של אורטל, משמש כלי משמעותי בשיווק הצמיחה הדמוגרפית ומשרת את התהליך על כל שלביו.

ביקור בית – אחד השלבים הראשונים בתהליך ההיכרות (ע"ע) הוא ביקור בית. נציג או שנים מצ' היכרות (ע"ע) מבקר בבית המשפחה לשיחת היכרות ראשונה. בעקבות הביקור אנו מחליטים האם להזמין את המשפחה לביקור באורטל.

ביקורים - חלק משמעותי בתהליך ההיכרות (ע"ע) של שני המסלולים הוא האירוחים באורטל. האירוח כולל ביקור אצל לפחות שלוש משפחות באורטל, סיור קליטה (ע"ע), ביקור בבתי הילדים ומפגש עם צ' היכרות (ע"ע). בהמשך התהליך מתקיים ביקור שני, הכולל פגישות מעשיות עם בעלי התפקידים באורטל וראיון קליטה (ע"ע).

בנה ביתך – שיטת בניה אופציונלית בהרחבות קהילתיות, שבהן המשפחה מקבלת מגרש (ע"ע) והיא אחראית הן על התכנון והן על הבניה של הבית, בכפוף למגבלות התב"ע (ע"ע).

בניה מרוכזת – שיטת בניה אופציונלית בהרחבות הקהילתיות, שבה היישוב (או חברת בניה) בונה את הבתים ומוכר למשתכנים החדשים בתים מוגמרים.

בניה עצמית – שיטת בניה בהרחבה, שבה המשתכנים בונים בעצמם את הבית. השיטה מתקיימת ב"בנה ביתך" (ע"ע) או בתכנון מרוכז (ע"ע).

בניה, צוות – צוות באחריות המזכיר (ע"ע) האחראי על כל נושא הבניה, של השכונה הקהילתית ושל השכונה הקיבוצית – שכונת היער (ע"ע).

בנימשק – שם כולל לבנות ובני הקיבוץ, שהנם יעד מרכזי לקליטה בשני המסלולים. ועדת צעירים (ע"ע) בקשר עם כל הבנימשק באשר הם שם. מסלולי הצעירים (ע"ע) מיועדים להם. בנימשק נהנים מהנחות בשכר דירה (כתושבים), בדמי הקליטה (ע"ע) ובאורך תקופת המועמדות (ע"ע),  אך אין להם כל הנחה בתהליכי ההיכרות (ע"ע), והקבלה לחברות (ע"ע).

גריעת מגרשים – הקמת שכונה קהילתית (ע"ע) בתוך שטח הקיבוץ, מחייבת החלטה של האסיפה (ע"ע), המאשרת הקצאת שטח השייך לקיבוץ - לשכונה החדשה. האסיפה אישרה את גריעת המגרשים בשבוע שעבר.

גרעינים – מקור הצמיחה הדמוגרפית המרכזי של אורטל בשנותיה הראשונות, ואחד המקורות האיכותיים עד היום ובעתיד. מסלולי הצעירים מיועדים, לצד בני משק (ע"ע) גם לבוגרי הגרעינים שחיו באורטל לפחות שנה אחרי שחרורם. צ' השיווק פועל לאיתור בוגרי הגרעינים של אורטל בעבר, כיעד שיווקי מרכזי בתהליך הצמ"ד (ע"ע).

דגם – דגמים לבניה, בשכונה הקהילתית (ע"ע) ובשכונת היער (ע"ע). בשכונה הקהילתית מוצע דגם מודולרי זהה, המגיע בגדלים שונים לרבות קומות שניות, ע"פ רצון ויכולת המשתכנים. בשכונת היער – שני דגמים דו משפחתיים: 110 מ"ר (משפ' עם שני ילדים ומעלה) ו-72 מ"ר (עד ילד אחד), מותאם להרחבה לדגם הגדול יותר.

דמי קליטה – כל משפחה, בגיל 29 ומעלה, המגיעה לקליטה לחברות (ע"ע), נדרשת לשלם 200,000 ₪ לאורטל – מחצית הסכום בהגעתה למועמדות והמחצית השניה עם קבלתה לחברות. דמ"ק הם מעין תשלום של הנקלטים בגין הצטרפותם לאורטל על כל נכסיה הכלכליים והחברתיים, שיצרנו לאורך שנות קיומה של אורטל. בתכנית "אורטל 2017" (ע"ע) דמ"ק מכסים חלק מעלות הבניה.

היכרות, תהליך – התהליך שנועד ליצור את ההיכרות ההדדית בין המשפחה והקיבוץ, עד הגעתה לקליטה, בשני הערוצים. התהליך בערוץ קליטה לחברות (ע"ע) כולל ראיון בתק"צ (ע"ע) ביקור בית (ע"ע), אירוח ראשון, אבחון קליטה (ע"ע), אבחון כלכלי (ע"ע), אירוח שני והחלטה. התהליך במסלול קליטה לשכונה הקהילתית (ע"ע) דומה, אך אינו כולל את ביקור הבית. לאחר כל שלב, שני הצדדים מחליטים אם ברצונם להמשיך לשלב הבא. ההחלטה הסופית של צוות היכרות (ע"ע) היא כפולה – האם המשפחה מתאימה לקליטה באורטל והאם מבין המשפחות המתאימות, היא אחת מהמשפחות שתתקבלנה השנה. בשכונה הקהילתית, החלטת צוות היכרות  הנה המלצה לוועדת הקבלה האזורית (ע"ע).

היכרות, צוות – הצוות האחראי על כל תהליך ההיכרות (ע"ע) ועל ההחלטה את מי לקבל לקליטה לחברות (ע"ע) ועל מי להמליץ לו' קבלה אזורית (ע"ע) על קליטה לשכונה הקהילתית (ע"ע).

הסכם מועמדות – משפחה שעברה את תהליך ההיכרות (ע"ע) והתקבלה לקליטה, חותמת על הסכם לקראת המעבר למועמדות (ע"ע) וההגעה לאורטל.

הרחבה יישובית – אחד האופנים אותם הסדירה המדינה על מנת לאפשר בניה פרטים ביישובים שהנם אגש"חים (ע"ע). בהרחבה יישובית היישוב עומד ישירות מול מנהל מקרקעי ישראל (ע"ע). זאת ההרחבה שהחלטנו לקיים.

הרחבה סוכנותית – אחד האופנים אותם הסדירה המדינה על מנת לאפשר בניה פרטים ביישובים שהנם אגש"חים (ע"ע). בהרחבה סוכנותית  שלוש צלעות – היישוב, החטיבה להתיישבות בסוכנות היהודית ומנהל מקרקעי ישראל (ע"ע).

הרחבה קהילתית – שיטה לצמיחה דמוגרפית בהתיישבות הכפרית בישראל, של תושבים חדשים, המעוניינים באורח חיים כפרי קהילתי, אך אינם מעוניינים להיות חברים בקיבוץ או במושב, לחיות על פי אורח החיים הקיבוצי / מושבי ולהיות בעלים על הנכסים והעסקים של הקיבוץ והמושב.

ועדה – אאוט. צוות – אִין.

ועדת קבלה – הוועדה שבה מתקבלת ההחלטה על קליטת תושבים חדשים להתיישבות כפרית. בקליטה לחברות בקיבוץ (ע"ע) צוות היכרות (ע"ע) הינו ועדת הקבלה. בקליטה לשכונה הקהילתית (ע"ע) ועדת הקבלה היא אזורית, שבה הקיבוץ מיוצג ומציג את המלצתו לוועדה.

זהות ועדים – על פי צו המועצות האזוריות, כל יישוב מנוהל בידי ועד מקומי, שהמועצה מאצילה עליו חלק מסמכויותיה והינו גוף שלטוני מוכר על פי חוק. באורטל, כבקיבוצים נוספים, קיימת זהות בין הוועד המקומי לוועד האגש"ח (ע"ע) – המזכירות (ע"ע). מנגנון השיתוף (ע"ע) בין הקיבוץ לתושבי השכונה הקהילתית (ע"ע), יצטרך לתת מענה הולם לאופן ניהול היישוב במתכונתו החדשה.

חוק ועדות קבלה – חוק חדש, שנועד לאפשר ליישובים קהילתיים והרחבות קהילתיות שליטה על זהות המצטרפים אליהם ומעגנת את אופן השליטה. עד לשנים האחרונות לא היה צורך בחוק הזה, כיוון שזכותם של היישובים לבחור את חבריהם הייתה מובנת מאליה. בעקבות התנגדויות, עתירות לבג"ץ ופסיקות של בג"ץ, חוקקה הכנסת חוק המתיר ליישובים קהילתיים המונים 400 משפחות ומטה, לא לקבל תושבים חדשים בשל אי התאמה חברתית, באמצעות ועדת קבלה אזורית (ע"ע) הכוללת נציג של היישוב. עתירות שהוגשו נגד החוק עדין נידונות בבג"ץ.

טופ 15 – לקראת כנס הקליטה לבוגרי גרעינים (ע"ע), צוות שיווק שולח הזמנות למאגר רחב של בוגרי הגרעינים שאותרו. מתוכם, ל-15 משפחות מומלצות במיוחד, תהיה פניה בשיחה אישית.

טופס קליטה – טופס שכל מי שפונה בבקשה להיקלט באורטל, בשני הערוצים,  מתבקש למלא. נמצא באתר אורטל (ע"ע).

יסוד המעלה – נכון לעכשיו 4:0 לטובתם. אבל אנחנו עובדים על זה.

כיוונים נוספים – חברת ייעוץ ואבחון, השייכת לקיבוץ צרעה, שבה אנו עורכים את מרבית אבחוני הקליטה (ע"ע).

כלכלית, הנהלה – ההנהלה הכלכלית נרתמה אף היא למיזם צמ"ד והחליטה על השקעת מיליוני ₪ במהלך, בעיקר לבנייה בשכונת היער (ע"ע).

כנס קליטה לבוגרי גרעינים – כנס שנועד לעניין את קהל היעד האיכותי הזה בקליטה באורטל, באחד משני הערוצים.

לקסיקון צמ"ד אתה נמצא כאן!

מבט – החברה המבצעת את האבחון הכלכלי (ע"ע).

מגרש – יחידת קניין מוצעת בתב"ע (ע"ע) של היישוב. השטח עליו נבנה בית, בשכונה הקהילתית (ע"ע) או בשכונת היער (ע"ע).

מדרשת הגולן – בחספין. המקום בו ערכנו את הסדנה לכל חברי אורטל, שהתניעה את תהליך הצמיחה הדמוגרפית. האתר ינצר לעד בדברי הימים של קיבוץ אורטל.

מועמדות – התקופה שבין הגעת הנקלט לחיים בקיבוץ לבין קבלתו לחברות. הוא חי כחבר קיבוץ לכל דבר, למעט זכות הצבעה באסיפה (ע"ע). תקופת המועמדות נמשכת שנתיים, ובסופה נערכת הצבעה בקלפי (ע"ע) על קבלת המועמדים לחברות (ע"ע).

מועצה אזורית, מחלקת הקליטה – המועצה האזורית גולן מובילה מזה למעלה מעשר שנים מהלך גדול של צמיחה דמוגרפית, בעיקר באמצעות הרחבות קהילתיות ביישובים. את המהלך מוביל ראש המועצה ושותפים לו כל מוסדות המועצה. מחלקת הקליטה מלווה באופן מקצועי את התהליך ברמה האזורית והיישובית, כולל ניהול ו' הקבלה האזורית (ע"ע).

מזכיר – מזכיר הקיבוץ מוביל את תהליך הצמיחה הדמוגרפית, מרכז את מִנְהֶלֶת צמ"ד (ע"ע) ואת צוות בניה (ע"ע) וחבר בצ' היכרות (ע"ע), צ' קליטה (ע"ע) וו' צעירים (ע"ע).

מזכירות – מזכירות הקיבוץ הנה הגוף המוסדי המוביל את התהליך וקובע את המדיניות. כל הפורומים, הוועדות והצוותים פועלים מטעם המזכירות. סוגיות עקרוניות ותקציביות הקשורות בתהליך מחייבות החלטת מזכירות. כל מרכזי הצוותים של צמ"ד חברים במזכירות (חלקם בתוקף תפקידם ואחרים כנציגי ציבור, שנבחרו בטרם נכנסו לתפקידם).

מנגנון שיתוף – המנגנון לניהול המשותף של היישוב באופן המשלב בתוכו את תושבי השכונה הקהילתית (ע"ע). במרבית היישובים המנגנון המקובל הוא אגודה קהילתית (ע"ע), אך ישנם יישובים המקיימים מנגנונים אחרים, עם דגש קהילתי יותר ומשפטי פחות, ואנו מעדיפים את הדרך הזו, ככל שהדבר ניתן על פי חוק.

מנהל מקרקעי ישראל (ממ"י) – הגוף המנהל מטעם המדינה את קרקעות המדינה, על פי חוק יסוד מקרקעי ישראל. אי אפשר לעשות פיפס בקרקעות המדינה ללא אישור המִנְהָל. כל הנושאים הנוגעים להרחבות, לבניה, לוועדות הקבלה וכד', מבוססים על החלטות המנהל. הבעיה היא שההחלטות משתנות בקצב מסחרר וקשה לעקוב אחריהן. "ממ"י ממ"י, די".

מס קהילה – מס שהתושבים בהרחבה (וחברים בקיבוצים מופרטים) משלמים לקיום המערכת הקהילתית ולמימון השירותים המוניציפליים. גובה המס הוא לעתים קרובות מוקד חיכוך בין קיבוצים לתושבי ההרחבות.

משימה קהילתית – התגייסות חברי אורטל לתהליך הצמיחה הדמוגרפית - חסרת תקדים בתולדות אורטל.

משפחה מלווה – לכל משפחה המגיעה לקליטה, בשני הערוצים, מוצמדת, באחריות צ' קליטה (ע"ע), משפחה מלווה מהקיבוץ, המסייעת לה בקליטה מעבר לערוץ הפורמלי של צ' קליטה, ומשמשת לה בית חם בקיבוץ. כנ"ל – לחברי גרעינים (ע"ע), חברי "נטעים" (ע"ע) וכד'. אין ערוך לתרומת המשפחה המלווה להצלחת הקליטה. בעבר קראנו לכך "משפחה מאמצת", אבל הרי אין המדובר ביתומים...

מתוקליטה – מחר ב-20:30 במועדון. כולם באים!

נטעים – תכנית לבוגרי צבא, בהובלת המכינה הקד"צ במיצר, הבאים לאורטל לחצי שנה של עבודה חקלאית, לימודים בבית מדרש, חיי חברה בקבוצה ותרומה לקהילה. בעבורנו, לצד התרומה לחברה הישראלית, זהו מקור לקליטה איכותית של צעירים.

סיור קליטה – סיור הנערך במסגרת הביקור הראשון של המשפחה באורטל – בקיבוץ ובסביבה. הלהיטים – חי-טל, אורווה, יקב.

ספלמן, דיוויד – מלווה תהליך צמ"ד (ע"ע). לשעבר מנהל מחלקת הקליטה במועצה (ע"ע).

עצמאות כלכלית – מעמד הקיים בקיבוצים רבים – חבר בעצמאות כלכלית. למעשה דרך חדשה לקלוט תושבי קבע שאינם שותפים מלאים בקיבוץ, ללא הרחבה.

פנסיה, השלמת – כל המשפחות המגיעות לקליטה לחברות (ע"ע) נדרשות להשלים את הפנסיה שלהן – רטרואקטיבית מגיל 30, על פי פנסיית היעד באורטל.

פרופיל הנקלטים – הגדרת דמותו של הנקלט שאנו מבקשים. הצבנו רף גבוה, מבחינת האינטליגנציה הקהילתית. ראה – המאמר "אינטליגנציה קהילתית" במידף 1415 מאת הח"מ.

פרצלציה – אופן חלוקת המגרשים (ע"ע) ומיקומם בשטח.

צמ"ד – שם חיבה לצמיחה הדמוגרפית. צמ"ד חמד.

צמ"ד, מנהלת – הפורום המנהל את תהליך הצמ"ד (ע"ע). הרכב המִנְהֶלֶת: מזכיר (ע"ע) - יו"ר, מְנָהֵלֶת הקהילה, רכזת קליטה, רכז היכרות, רכז שיווק ודייוויד ספלמן (ע"ע). 

צמ"ד, פורום – הפורום שישב לאורך חודשים ארוכים על המדוכה, הוביל את התהליך הקהילתי של בניית תכנית "אורטל 2017" (ע"ע). הורכב מפורום רחב, ובתוכו פורום מצומצם שעיבד את הפרטים.

צעירים, ועדת – הוועדה המטפלת בכל נושא הצעירים באורטל, ושומרת על קשר עם בנימשק וצעירים שאינם חיים היום באורטל. בחודשים האחרונים עמלה באופן יסודי על בניית מסלולי הצעירים (ע"ע).

צעירים, מסלולי – כבר בעשור הראשון של אורטל, כשהגיל הממוצע של החברים היה בערך 25 והזקנים ביותר היו כבני שלושים, יצרנו באורטל מסלולי צעירים. מאז, אחת לכמה שנים הותאמו המסלולים ושונו. לאחרונה – ועדת צעירים (ע"ע) עושה סדר בבלגן, מאחדת מסלולים ומתאימה אותם לצרכים הרלוונטיים היום באורטל.

קו כחול – קו התיחום של היישוב על פי התב"ע (ע"ע). מרבית ההרחבות הקהילתיות הן מחוץ לקו הכחול. באורטל, השכונה הקהילתית היא בתוך הקו הכחול.

קונסזנוס – תכנית "אורטל 2017" (ע"ע) התקבלה פה אחד באסיפה (ע"ע) רבת משתתפים. ההחלטות האחרונות על השכונה הקהילתית, התקבלו עם שני נמנעים, שרצו לגוון את ה"פה אחד" הדביק. לאחר מספר שנים של מחלוקות שקרעו אותנו, סוף סוף אחדות המטרה, המשימה והמעשה.

קבלה לחברות – לאחר שנתיים מועמדות, נערכת הצבעה בקלפי (ע"ע). הקבלה לחברות מחייבת תמיכת 2/3 מן המצביעים בעד או נגד. בפני המזכירות עומדת הצעה לדיון להקטנת רף הרוב לקבלה לחברות. מרגע שהמועמד התקבל לחברות – הוא חבר לכל דבר, עם כל החובות והזכויות (יש שיגדירו – הזכויות והחובות) הכרוכות בכך.

קבלת לחברות, מסיבת – מסורת אורטלית יפה. אחת לשנה חוגגים את קבלתם של החברים החדשים לאורטל במסיבה מכובדת.

קיבוץ שיתופי – גורם המשיכה מס' 1 של אורטל, הוא הצביון השיתופי שלנו.

קליטה – בעבר – השם הכולל של הצמיחה הדמוגרפית. היום – הגדרת התהליך המתחיל עם ההגעה לחיים באורטל: הן בערוץ קליטה לחברות (ע"ע) – ליווי המצטרפים בתקופת המועמדות (ע"ע) ולפי הצורך אף אחרי הקבלה לחברות (ע"ע) והן בשנים הראשונות לאחר ההגעה לתושבות בשכונה הקהילתית (ע"ע).

קליטה לחברות – עם ההחלטה על שכונה קהילתית (ע"ע) עלה צורך בהגדרה מדויקת לתהליך המסורתי שעד כה נקרא בפשטות "תהליך קליטה". איננו מגדירים את התהליך כ"קליטה לאגש"ח" (ע"ע) ולא "קליטה לשכונה הקיבוצית", אלא לחברות בקיבוץ. תכנית "אורטל 2017" (ע"ע) הגדירה את הערוץ הזה כערוץ המרכזי לצמיחה הדמוגרפית של אורטל.

קליטה, צוות – עד לאחרונה, ועדת קליטה עסקה בכל נושא הצמיחה הדמוגרפית. במבנה החדש, האחריות על הנקלטים עוברת מצ' היכרות (ע"ע) לצוות קליטה עם הגעת המשפחה לחיים באורטל.

קלפי – קופסת עץ יפה ומושקעת בצורת בית, שבה החברים מחליטים על הקבלה לחברות. הצבעה הרסנית בעבר כמעט החריבה את אורטל. כמה טוב שהיום אנו במקום אחר.

ראיון קליטה – ראיון מובנה עם המשפחה, של מרכז צ' היכרות (ע"ע) ושניים מחברי הצוות, בשלב האחרון לפני החלטה.

שכונת היער – השכונה שבה בנינו את הבתים למשפחות האחרונות שהגיעו לקליטה, ובה יבנו הבתים ל-25 המשפחות שתגענה לקליטה לחברות במסגרת תכנית "אורטל 2017" (ע"ע). עונה גם לשם "השכונה הקיבוצית" כאבחנה לעומת השכונה הקהילתית (ע"ע).

שכונה קהילתית – מאחר ואיננו מקימים הרחבה מחוץ לקו הכחול (ע"ע), ומאחר והמטרה שלנו היא השתלבות חברתית אמתית של התושבים בחיי הקהילה, איננו מגדירים את קליטת תושבי הקבע שאינם חברים באגש"ח (ע"ע) כהרחבה קהילתית (ע"ע), אלא כשכונה קהילתית. שכונה נוספת, גם אם קצת אחרת, בתוך אורטל.

שיכון, ועדת – הפורום הקובע מי יגור איפה. תמיד עם יד על הדופק לגבי הדירות הפנויות או המתפנות. למעשה, זה הפורום הקובע את מכסת הקליטה, עד בניית הבתים החדשים. בהתאם להחלטת ו' שיכון, נקלוט השנה שש משפחות לחברות בקיבוץ (שתתגוררנה עד השלמת הבניה, במגורים זמניים).

שיפוץ דירות הקבע של החברים – אחד הביטויים הנעלים להירתמות אורטל למשימה הקהילתית של הצמיחה הדמוגרפית, הייתה ההחלטה שאת הבתים החדשים והגדולים יותר יקבלו הנקלטים, ולא ותיקי אורטל. במקביל להחלטה זו, כביטוי להוגנות של הקהילה כלפי חבריה, הוחלט על מבצע שיפוץ דירות הקבע של החברים.

שיווק, צוות – הצוות המשווק את שני ערוצי הצמ"ד (ע"ע) לאורטל לקהל היעד. מורכב ממספר צוותי משנה האחראים על משימות שונות. הצוות עוסק גם באיתור ובסינון ראשוני של הפניות.

שוויון בנטל – אי אפשר לכתוב מסמך בימים אלה בלי להזכיר בו את המושג הזה.

שלג – אטרקציה שיווקית (באחריות צ' שיווק – ע"ע).

שנת חופשה – שלוש משפחות מאורטל בשנת חופשה. נייחל לחזרתן הביתה, כחלק מן הצמיחה הדמוגרפית.

שצ"פ – שטח ציבורי פתוח – עליו אין לבנות בתים ואין למנוע כל מעבר של כל אדם דרכו ו/או אליו.

תב"ע – תכנית בניין עיר - שם בלתי רשמי לכל תכנית מִתְאָר (ע"ע) המסדירה ומעגנת בחוק את השימוש בקרקע בשטח כלשהו.

תב"ק – תכנית בניין קיבוץ. אין חיה כזאת.

תושבים – אנשים החיים בקיבוץ ואינם חברים באגש"ח (ע"ע). עד היום, חיים באורטל תושבים זמניים בשכר דירה. עם הקמת השכונה הקהילתית (ע"ע) יחיו באורטל תושבי קבע, משתכני השכונה.

תכנון מרוכז – שיטת בניה אופציונלית להקמת השכונה הקהילתית (ע"ע), שבה היישוב מתכנן את הבתים. התכנון הזה מאפשר אופציה של בניה מרוכזת (ע"ע) או בניה עצמית (ע"ע).

תכנית מתאר – התכנית לכל שימוש בקרקע במדינת ישראל, כולל תיחום השטחים, אפשרויות הבניה, הגבלות הבניה וכד'. תכניות המתאר מתחלקות לתכנית מתאר מקומית (הרשות המקומית), תכנית מתאר מחוזית (במקרה שלנו – מחוז הצפון) ותכנית מתאר ארצית (תמ"א). הקמת השכונות בקיבוץ מחייבת אישור הוועדה המקומית והוועדה המחוזית.

תק"צ – התנועה הקיבוצית. בשפה השגורה – תק"ם (אף שהתק"ם והקבה"א התאחדו לפני כמעט עשור וחצי). אנו נעזרים במחלקת הצמיחה הדמוגרפית של תק"צ, בין השאר בראיונות מקדימים לנקלטים.

 

* מידף - עלון קיבוץ אורטל

נכתב על ידי הייטנר , 10/2/2013 23:59   בקטגוריות אורטל, הגולן, היסטוריה, התיישבות, התנועה הקיבוצית, חברה, כלכלה, משפט, ציונות, קיבוץ, קליטה, הזירה הלשונית  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)