לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2013

תוספות ליומן בחירות 2013 (מא)


            הודח על מילוי תפקידו

 

יולי אדלשטיין הוא אדם מצוין, איש רהוט וישר, אדם שהביוגרפיה שלו, כאסיר ציון ולוחם חירות ראויה לשמש מופת. הוא בהחלט ראוי לתפקיד יו"ר הכנסת.

 

אולם אין זה ראוי שרובי ריבלין יודח. ריבלין הוא אחד משלושת הח"כים הוותיקים ביותר (הוותיק ביותר הוא מאיר שטרית שנבחר ב-1981, ויחד עם ריבלין גם פואד נבחר ב-84'), פרלמנטר מנוסה ומצטיין והעיקר - יו"ר כנסת מצוין.

 

יו"ר הכנסת הוא תפקיד פוליטי – הוא עומד בראש המוסד הפוליטי ביותר בדמוקרטיה, בית הנבחרים. אבל מהות התפקיד ממלכתית – הוא ניצב מעל ההתכתשות הבינמיפלגתית היומיומית, או לפחות כך ראוי שיהיה. וכזה הוא ריבלין. והעיקר – במדינה כישראל, שאין בה הפרדת רשויות מלאה וקיים ערבוב בין הרשויות ובעיקר בין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, מן הראוי שבראש הכנסת יעמוד פרלמנטר שעצמאות הכנסת תשמש נר לרגליו, אדם שהדמוקרטיה הפרלמנטרית היא לחם חוקו, ושיהיו בו העוז והעוצמה להגן על ריבונות הכנסת מול כוחנות הממשלה. ריבלין עונה על כל תנאי המכרז באופן מופתי. את ישיבות הכנסת הוא מנהל ביד רמה, אך בהגינות, בחן ובהומור. אין מתאים ממנו לתפקיד.

 

ודווקא מסיבה זו נתניהו זומם להדיחו. ריבלין עמד איתן נגד יוזמות חקיקה בעיתיות ונגד פגיעה בעצמאות הכנסת. לא בכל המקרים הוא צדק, לטעמי, אך המגמה שלו נכונה, ראויה והולמת את תפקידו. הדחת אדם הממלא את תפקידו בצורה מצוינת, המתאים לתפקידו יותר מכל אחד אחר, הנהנה מיוקרה ציבורית רחבה ומאהדת כל חלקי הכנסת; איש המגלם באישיותו את הפרלמנטריזם והממלכתיות הישראלית, רק כיוון שמילא את תפקידו נאמנה, בעוד ראש הממשלה מעדיף חניך תורן, היא חרפה.

 

יש לקוות שראש הממשלה יתעשת ויחזור בו מהכוונה הזאת. אם לא יעשה כן, אני מקווה שריבלין יתמודד מול מועמדו של ראש הממשלה, ושחברי סיעת הליכוד, גם אם מתוך מירמור על אי קידומם, יצביעו בעד ריבלין.

 

            החליפה של האיומים

 

הח"כים החרדים שלא נכנסו לקואליציה, הוציאו את החליפות של האיומים ומנסים להלך אימים על הממשלה ועל סיעות הקואליציה ובראשן "הבית היהודי". עכשיו, הם מאיימים, נחשוף את שערוריית העברת הכספים להתנחלויות. בין עסקני המפלגות הללו היו שהרחיקו לכת עד קריאה שערורייתית להחרים את תוצרת ההתנחלויות.

 

ממה נפשך? אם אכן היו העברות כספים מושחתות להתנחלויות בידי הממשלה, הרי ששרי ש"ס וסגני השרים ויו"ר ועדת הכספים שותפים מלאים לכך. אם הדבר פסול – מדוע הם עשו כן? אם הדבר כשר, למה הם מציגים זאת כפסול?

 

האיומים הללו מבטאים את הצביון המגזרי של המפלגות החרדיות. מבחינתן, תפקידן לייצג מגזר ולדאוג להעביר לו משאבים. לשם כך, הם יעשו קואליציות עם מגזרים אחרים ויאפשרו גם להם העברת כספים בחינת יד לוחצת יד. וכשהקואליציה הזאת אינה קיימת, הם יפעלו נגד המגזר האחר, שהרי אין שיקול לאומי ממלכתי; הכל סחר מכר מגזרי.

 

לגופו של עניין – כל הטענות בנוגע לכספים להתנחלויות הן עורבא פרח. מי שמתנגד עקרונית להתיישבות ביו"ש, וזו עמדה לגיטימית לחלוטין, יחשוב שכל אגורה המופנית לשם מיותרת. אולם אם אותם אזרחים היו מתיישבים באזור אחר, עלותם הייתה זהה. אולי למעט מרכיבי ביטחון מסוימים.

 

עזות המצח של המפלגות החרדיות, שכנקמה במפלגה שנכנסה בלעדיהם לממשלה הם רוצים לפגוע בציבור תורם, יצרני ובין המובילים בשירות המדינה בצבא ובכלכלה, בעוד הם מייצגים ציבור שאינו בדיוק עומד בקריטריונים הזאת – מבישה.

 

... והחרמת הישיבה האחרונה של הממשלה בידי שרי המפלגות החרדיות הייתה הפגנה סרת טעם וילדותית.

 

            הקונספירציה התורנית

 

פרשני התקשורת מפיצים את הטרנד הקונספירטיבי לפיו נתניהו הציע ללפיד את תפקיד שר האוצר, כדי להכשיל אותו. אותם פרשנים טוענים שכך בדיוק נהג שרון כשהציע את התפקיד לנתניהו.

 

אלה דברי הבל. שרון לא רצה להכשיל את נתניהו, נתניהו אינו רוצה להכשיל את לפיד ואף ראש ממשלה אינו רוצה להכשיל את שר האוצר בממשלתו.

 

שהרי מעבר לאינטרס הלאומי – הקוסנפירציה הזו מנוגדת גם לאינטרס הפוליטי האישי של ראש ממשלה. כישלון של שר אוצר, יותר מכישלון של כל שר אחר, הוא כישלון של הממשלה ובראש ובראשונה של ראש הממשלה. שרון ידע זאת, נתניהו יודע זאת. וגם הפרשנים יודעים זאת. אבל מה חשובות העובדות כשיש כזו תאוריה סקסית?

 

            שר הפריפריה

 

אין הכשרה טובה יותר לתפקיד שר הפנים מראשות עיר. אם משרד הפנים יהיה בידי "יש עתיד", יתמודדו עליו שני ראשי עיר לשעבר – מאיר כהן מדימונה ויעל גרמן מהרצליה. מאיר כהן הוא ראש עיר למופת, שחולל מהפיכה רבתי בעירו. ככל הידוע לי מהתקשורת (אין לי היכרות בלתי אמצעית במקרה זה), גם יעל גרמן נחשבת לראש עיר מצוינת.

 

אז מי ראוי יותר לתפקיד? מאיר כהן. כיוון שמאיר כהן נכנס לפוליטיקה כדי לקדם את הפריפריה בישראל ומן הראוי שיינתן לו הכוח לעשות כן.

 

האם "יש עתיד" היא מפלגת הבורגנות הגוש דנית, או מפלגה המחויבת לשינוי חברתי? זהותו של שר הפנים, אם יהיה מטעם מפלגה זו, הוא נייר לקמוס לדמותה.

 

גילוי נאות – מאיר כהן היה במשך עשרים שנה חברי לנשק, ביחידת הצנחנים במילואים.

 

* "חדשות בן עזר"

נכתב על ידי הייטנר , 10/3/2013 19:45   בקטגוריות אנשים, כלכלה, חברה, מנהיגות, פוליטיקה, תקשורת  
הקטע משוייך לנושא החם: מרכיבים ממשלה
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)