לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2014

פינתי השבועית ברדיו: חשמל זורם בכפות ידיך


חשמל זורם בכפות ידיך / רותי נבון

פינתי השבועית ברדיו "אורנים" 13.1.14

 

אתגר אמנותי של יוצרים, הוא לכתוב מתוך הזדהות עם בני המין השני. האתגר אינו לכתוב את הפעלים בלשון נקבה או זכר, אלא להיכנס לראש ולתודעה של בת או בן המין השני ולבטא את תחושותיו.

 

יוצרים רבים התמודדו עם האתגר הזה. ביאליק, למשל, כתב מספר שירים בגוף ראשון כאישה, כמו "יש לי גן" ונעמי שמר כתבה בלשון גבר, למשל ב"לילה בחוף אכזיב", "אהבה בת עשרים" ו"אהבת פועלי הבנין" ועוד.

 

מי שאהבה במיוחד את הז'אנר הזה הייתה יונה וולך. מפורסם במיוחד שירה "שיר קדמשנתי" המוכר יותר כ"סקס אחר", אותו כתבה בשם הגברים (בגוף ראשון רבים) המשועממים מהסקס השגרתי עם "נשינו הבתולות" ומחפשים סקס אחר. דומה שהיא באמת הזדהתה עם הדוברים...

 

השיר שנשמע היום, "חשמל זורם בכפות ידיך", הוא ממש היפוכו של "שיר קדמשנתי". שיר של אישה הנרתעת מעט מהחשמל הזורם בכפות ידיו של הגבר שאתה, מן הרעב בכפות ידיו, והיא מבקשת ממנו – אהוב אותי חלש... לאט לאט... לחי, צוואר, כתף... לאט, לאט לוטף. ... מותן ירך וגב ... במשעול שפתיך... לאט". "רעב בכפות ידיך", היא מזהה, אך מפנה את תשומת לבו לכך ש"כפור בכפות רגליי". האהבה היא מסע והיא אינה רוצה קיצורי דרך.

 

את השיר הזה, כתב ברגישות רבה, גבר – יורם טהרלב.

 

השבוע חוגג יורם טהרלב את יום הולדתו ה-75. טהרלב כתב רבים מנכסי צאן הברזל של הזמר הישראלי, והשיר הזה אינו המזוהה עמו ביותר, אבל חשבתי לנכון להביא דווקא אותו, כי יש בו המון עדינות, רגישות, התחשבות ואמפתיה וכאמור – אתגר אמנותי שהוא היטיב לעמוד בו.

 

בשנה שעברה, ערכתי יחד עם עופר גביש במרכז "יובלים" סדרת מפגשים בנושא הזמר העברי והמסורת היהודית, שנקראה "רבותיי ההיסטוריה חורזת...". אחד המפגשים עסק בדיאלוג של הזמר העברי עם התנ"ך, ואירח את יורם טהרלב, שכתב שירים תנ"כיים רבים. מעבר להומור שלו וליכולת שלו לרתק קהל, יורם טהרלב מפתיע בזיכרונו המופלג. הוא זוכר על פה לא רק את מאות שיריו המולחנים, אלא גם עשרות מקאמות ארוכות, אותן הוא מדקלם ללא כל שגיאה, היסוס ו"אֶה".

 

יוזמה להעניק ליורם טהרלב את פרס ישראל מתרוצצת ברשת, ואף נפתחה קבוצת פייסבוק בנדון. בט"ו בשבט הנחיתי סדר בקריית שמונה, ושרנו את שירו – "עוד לא תמו כל פלאיך" ("ארצנו הקטנטונת").  כאשר סיפרתי על היוזמה, הקהל הגיב במחיאות כפים.

 

"חשמל זורם בכפות ידיך" הוא השיר המזוהה ביותר עם רותי נבון. רותי נבון, מהכוכבות הבולטות של שנות ה-70 נעלמה מן הזמר העברי למשך עשרות שנות חזרה בתשובה ואורח חיים חרדי. היא חזרה לעולם התרבות והזמר הישראליים לפני שנים אחדות, ויש לציין שקולה נותר צעיר, צלול ואיכותי לפחות כשהיה.

 

 

חשמל זורם בכפות ידיך 
אהוב אותי חלש 
אהוב אותי בכפות ידיך 
ככה לאט נואש. 

לאט בכפות ידיך 
לחי, צוואר, כתף 
אהוב אותי בכפות ידיך 
ככה לאט, לאט לוטף. 

חשמל זורם בכפות ידיך 
מותן ירך וגב 
אהוב אותי במשעול שפתיך 
ככה לאט עכשיו. 

רעב בכפות ידיך 
כפור בכפות רגלי 
אהוב אותי במסע אליך 
ככה לאט, לאט אלי. 

כך לאט, לאט, לאט 
אהוב אותי 
כך לאט, לאט, לאט 
אהוב אותי 
כך בכפות ידיך 
לחי, צוואר, כתף 
אהוב אותי במסע אליך 
תן לי יותר ועוד, ועוד, ועוד.

נכתב על ידי הייטנר , 27/1/2014 22:57   בקטגוריות אמנות, אנשים, היסטוריה, רדיו אורנים, תרבות, אהבה ויחסים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)