לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2014

פרה קדושה


במאמר שפרסם גולן בגיליון האחרון של "שישי בגולן", הוא קרא לבחינה מחודשת של לימודי בני הקיבוצים בגולן, במקום המשך לימודיהם בבתי ספר קיבוציים מחוץ לגולן – "הר וגיא" ו"בית ירח". הסכמתי עם כל דבריו.

 

גולן שיבח מאוד את בית ספר "נופי גולן" שאותו הוא מכיר מקרוב, ותיאר אותו כבית ספר מצוין. עמדתי, על פיה על ילדינו ללמוד ב"נופי גולן", היא עמדה עקרונית, החורגת מעבר לשאלת איכותו של בית הספר.

 

ילדינו לומדים בגנים ובבתי הילדים באורטל, וגם אם יתברר לנו שביישוב שכן פועל גן ברמה גבוהה יותר, לא נשלח אליו את ילדינו. אנו רואים במערכת החינוך מרכיב משמעותי ביותר בחיי הקהילה, וכך גם את לימודי ילדינו בגן הקהילתי. אין בכך משום פשרה על איכות הגן. נהפוך הוא, מעבר לכך שאנו רואים איכות בעצם הלימודים בקהילה, החתירה למצוינות מחייבת אותנו ללמוד את הטוב במקומות אחרים וליישמם אצלנו.

 

הוא הדין בבית הספר. בית הספר הוא מרכיב משמעותי ביותר בקהילת הגולן. הוא בסיס ליצירת החיבור של הילדים לגולן. הוא מקרב ומחבר את בני ובנות הקיבוצים לבני ובנות המושבים וקצרין. הוא מאפשר לנו השפעה רבה על התכנים והאיכויות של חינוך ילדינו. לכן, השאלה האם זהו בית הספר הטוב ביותר באזור אינה השאלה הנכונה בעיניי, אלא עלינו לראות בו את בית הספר שלנו ולהבטיח שיהיה הטוב ביותר וללמוד את הדברים הטובים מבתי הספר האחרים (לא רק באזור, אלא בארץ ובעולם) כדי ליישמם גם בו.

 

****

 

אך מעבר לעמדתי העקרונית, אני שומע מכל עבר על קפיצת המדרגה של "נופי גולן" בשנים האחרונות. אני מודה, שמאז סיום תפקידי כמנהל המתנ"ס, לפני למעלה מארבע שנים, איני בקשר עם "נופי גולן", אך גם לפני אותה קפיצת מדרגה הוא היה בית ספר טוב, לא פחות מ"הר וגיא".

 

לפני קרוב לעשור, כאשר לאחרונה התקיים דיון באורטל על בית הספר הרצוי, הוקם צוות, בראשות אפרת, לבחון את שני בתי הספר. הוצבה שורה של קריטריונים, על פיהם נבחנו שני בתי הספר. תוצאת הבדיקה הייתה שוויון בין שני המוסדות, וההכרעה הייתה להמשיך ב"הר וגיא", "כי שם הנשמה".

 

אני בדעה שעלינו ללמוד בגולן, קודם כל בגלל הנשמה, מתוך מחויבות לקהילת הגולן. הבחירה להמשיך ב"הר וגיא" הייתה בגלל המסורת. איני מזלזל במסורת, אך אני רואה בה, במקרה זה, בעיקר פרה קדושה, שהגיע הזמן לבחון אותה בעיניים פקוחות.

 

****

 

מאז ומתמיד האמנתי שילדינו צריכים ללמוד בגולן. הדיון הראשון על כך, היה ב-1988, לפני עלייתו של נריה חבר, בכור ילדי אורטל, לכיתה ז'. נערכה אסיפה רבת משתתפים, וברוץ מוחץ הוחלט על "הר וגיא", כיוון שאנו רוצים לחנך את ילדינו בחינוך קיבוצי. אני הייתי 50% מהמיעוט... גם בפעמיים הנוספות מאז שהנושא עלה, הייתי בבדידות מזהרת.

 

אני זוכר שנאמר לי, שברגע שיהיו לי ילדים ב"הר וגיא", אבין. אני טענתי, שעמדתי העקרונית אינה קשורה לאיכותו של "הר וגיא", ואני מאמין שזה בית ספר מצוין. אולם היום, כשעמוס הוא בוגר "הר וגיא" ואסף לומד בבית הספר, אני יכול לבחון אותו גם כהורה. הוא בהחלט בית ספר טוב. לא יותר מזה. וטרם מצאתי בו את "החינוך הקיבוצי".

 

כתב גולן ב"שישי בגולן": "'נופי גולן' הוא בית ספר מעולה, מתחדש, משקיע בתלמידים, מצמיח, קיימות בו מגמות אטרקטיביות, יוקרתיות, צוות מורים מצוין, יצירתי, מורים בעלי ניסיון, גם צוות צעיר, יחס אישי לכל תלמיד, ומעל הכל לומד בו נוער איכותי ביותר, נוער מוביל, פעיל, עם ערכים רבים". שמעתי הערכות דומות מכיוונים רבים.

 

ובכלל, המועצה האזורית גולן החליטה להעלות את החינוך על ראש שמחתה, ולהיות מגדלור של פדגוגיה חדשה היוצרת חינוך משמעותי. איני בקיא בפרטים, אני שומע שמדובר על אפשרות של הקמת בית ספר גולני חדש; יתכן שהתמורה תהיה באותו בית ספר או בבית ספר חדש, שאמור להיות טוב ממנו. כך או כך, יש לנו הזדמנות להיות חלק מהיצירה החינוכית, לא כצופים מן הטריבונה ויושבים על הגדר, אלא כשחקנים משפיעים ומובילים.

 

ברוח דבריו של גולן, אני מציע שנחדש את הדיון באורטל על מעבר ילדינו ללימודים בגולן, ברוח פתוחה.

 

****

 

באופן אישי, אני מקווה שכאשר תמר תעלה לתיכון, היא תלמד, יחד עם כל בנות ובני אורטל, בגולן. באופן קהילתי, אני מקווה שזה יקרה הרבה קודם לכן. 

 

* מידף - עלון קיבוץ אורטל

נכתב על ידי הייטנר , 30/3/2014 13:15   בקטגוריות אורטל, הגולן, היסטוריה, התיישבות, חינוך, קיבוץ  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)