לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2015

שמות ב': וירא כי אין איש


"ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש" (פרקי אבות).

 

 "...והנה שני אנשים עברים נצים. ויאמר לרשע: למה תכה רעך? ויאמר: מי שמך לאיש שר ושופט עלינו? הלהרגני אתה אומר, כאשר הרגת את המצרי?" פסוק זה מעורר תמיהה. מנין ידע הרשע שמשה הרג את המצרי? הרי בפסוק הקודם, בו מתואר הרג המצרי, נאמר בפירוש: "ויפן כה וכה וירא כי אין איש". אם לא היה איש, כיצד נודע הדבר?

 

הדרשן, המשורר והמחנך בארי צימרמן מציע פרוש מעניין:

אם לא היה איש

איך נודע המעשה?

אין זאת כי אם רבים

עמדו מסביב, עת משה

פנה כה וכה לעזרה

אל ציבור עבדים מחריש

וירא כי אין איש להושיע

ויהי בעצמו לאיש.

 

מדרש זה מציג את ייחודו של משה לעומת בני עמו. הם כבר עבדים בנפשם, ואין להם האומץ או הכוח להילחם ברע, להיאבק בעוול, והם השלימו עמו. משה בן חורין בנפשו. אפשר שכאן נזרע הזרע לעימותים בין בני ישראל שביקשו לחזור לסיר הבשר שבעבדות מצרים, למשה שניסה לחנך אותם לאהבת החירות.

 

מדרש זה מאפיין את תכונותיו המרכזיות של משה כאכפתיות, סולידריות, אומץ לב ורדיפת צדק. אלה התכונות שהכשירו אותו להיות גדול מנהיגינו, הראוי לגאול את ישראל.

 

מן הראוי שחברה יהודית תאמץ את הערכים שמשה מגלם - רדיפת הצדק, אהבת החרות, האכפתיות לכל אדם, הנכונות להיאבק בכל עוול והסולידריות האנושית.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 2/3/2015 00:30   בקטגוריות חברה, חינוך, יהדות, מנהיגות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)