אך יצאנו ממצרים, ביד חזקה ובזרוע נטויה,
והתחלנו את המסע ממצרים לארץ ישראל, מגולה לגאולה, מעבדות לחירות. לכאורה, היציאה מעבדות
לחירות הייתה בעצם יציאת מצרים, שבה בני ישראל השתחררו מהעבדות. אולם כבר בפרק
י"ג אנו נוכחים עד כמה טבועה העבדות בתוכנו. "קל יותר להוציא את ישראל מהגלות
מאשר להוציא את הגלות מישראל" אמר בראשית המאה שעברה המנהיג הציוני שמריהו לוין.
גם להוציא את ישראל מהעבדות היה קל יותר, הרבה יותר, מאשר להוציא את העבדות מישראל.
לא חלף שבוע מיציאת מצרים, וכאשר פרעה וכל
חילו רדפו אחרי היוצאים, כבר החלו הקובלנות: "הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם,
לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר? מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ, לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם?
הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר: חֲדַל מִמֶּנּוּ,
וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם. כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר".
ברוח זו, נפגוש שוב ושוב את בני ישראל לאורך
המסע, מקטרים ומתלוננים ברוח ה"מגיע לנו".
המסע במדבר הוא סדרת חינוך, שנועדה לנקות
את עם ישראל משאריות הרוח הזאת. עם זאת, אני חייב לציין שמשהו מהרוח הזאת נשאר בנו
עד היום. ואם ת'לא מאמין, פתח את ynet.
אחד הביטויים המשמעותיים להבדל בין עם עבדים
לעם ריבוני, הוא ביכולת של עם להגן על עצמו. במלחמה נגד צבא פרעה, בני ישראל היו פאסיביים
לחלוטין. "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", אומר משה במפורש. הפריבילגיה הזאת לא תחזור עוד, ובקרוב מאוד, יעמדו בני ישראל במבחן
ההגנה העצמית.
* 929