לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


7/2015

במדבר כז: המסר הפמיניסטי המוצפן


בפרק כ"ז מחלק משה את הנחלות למשפחות בני ישראל, בצורה צודקת, על פי גודל המשפחה. לפי חוקי הירושה המקובלים בתקופה, מובן מאליו היה שהירושה עוברת לבן. אולם צלפחד, נינו של מנשה בן יעקב, היה "אבו אל בנאת": מחלה, נועה, חגלה, מִלכה ותרצה. באו הבנות אל משה ושאלו מדוע תקופח משפחתם ולא תזכה בנחלה, רק כיוון שלאביהם המנוח לא היו בנים. על פניו, היה אמור משה לדחות את הפמיניסטיות הרפורמיות החצופות הללו, המנסות לשנות סדרי בראשית. אך הוא לא עשה כן. הוא הבין שיש צדק בטענתן, אף שהיא מנוגדת למסורת ולחוק היבש. הוא החליט להביא את הנושא לערכאה הגבוהה ביותר – ריבונו של עולם בכבודו ובעצמו. וכה אמר ה': "כן, בנות צלפחד דוברות. נתון תתן להם אחוזת נחלה בתוך אחֵי אביהם, והעברת את נחלת אביהן להן". הוא אף פסק שאין זו הלכה ספציפית לבנות צלפחד, אלא הלכה כללית במקרה של משפחה חשוכת בנים.

 

אם התורה היא תורת חיים בעבורנו, איזה לקח עלינו להפיק מן הסיפור לימינו? דרך אחת, היא לדבוק מילולית בכתוב: "איש כי ימות ובן אין לו, והעברתם את נחלתו לבתו". כלומר, יש לקבל את הסדר החברתי לפיו הרכוש עובר לבן, ורק אם אין בן, יש להעביר את הזכות לבת.

 

אני מפיק לקח אחר לגמרי. אני רואה בפרשה הזאת מסר מוצפן שהתורה מוסרת לנו, אודות שוויון המינים. בימים שבהם העולם כולו היה פטריאכלי והאישה הייתה רכוש של האב עד נישואיה ושל בעלה אחרי נישואיה, ושל אחיה אם האב מת בטרם נישאה וכן הלאה, מציעה התורה דרך מהפכנית, שקשה לנו להבין עד כמה היא חריגה ורדיקאלית לתקופתה: האישה אינה רכוש, היא אדם עם זכויות, גם עם זכויות ירושה. היום, אומרת התורה, אני מאפשרת הורשה לבנות כאשר אין בן, אבל מורישה ליהודי כל הדורות צופן – בבוא העת, כשהאנושות תבשיל לכך, עליכם להיות האוונגרד של שוויון המינים. אל לכם לתת יד להדרת הנשים.

 

ומעבר לפסיקה המהפכנית, עצם התעוזה של בנות צלפחד לגשת למשה ולעמוד על זכויותיהן, הינה מופת לדורות ולימינו. בספרם "יהודים ומילים", כותבים עמוס עוז ובתו פניה עוז זלצברג על בנות צלפחד: " בנות צלפחד חשו שהצדק איתן. איזו טקטיקה נקטו אפוא? שימו לב: הן לא השלימו עם גורלן, לא פנו לחפש חתנים עתירי נדל"ן, לא שפכו את מר לבבן בתפילה חרישית, לא קיטרו באוזני חברותיהן. הן עשו מה שעושה אדם שהתמזל מזלו לחיות בחברה כפופה לחוק: עתרו לרשות השופטת".

נכתב על ידי הייטנר , 8/7/2015 00:57   בקטגוריות חברה, חינוך, יהדות, מנהיגות, משפט, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)