לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2015

דמוקרטיה מתגוננת


הקבינט החליט להפעיל מעצרים מנהליים במאבק נגד הטרור-בידי-יהודים ויעלון כבר החל לממש את ההחלטה.

 

זו החלטה בעייתית, אין ספק. מעצרים מנהליים אינם צעד דמוקרטי. הרי מדובר במעצר ללא משפט, ובדמוקרטיה - אדם חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת. מכאן, שמדובר במעצר של אנשים שחזקת החפות חלה עליהם. לא על מעצרים מנהליים תהיה תפארתנו. ואף על פי כן, אני תומך בצעד הזה. לא כי הוא טוב, אלא כי הוא רע הכרחי. מה פירוש רע הכרחי? פירוש הדבר שהאלטרנטיבה רעה הרבה יותר. האלטרנטיבה היא שאותם קנאים ימשיכו לשרוף תינוקות ולהצית כנסיות.

 

מבחינה מוסרית, אם אכן יש בצעדים אלה כדי למנוע מעשים נפשעים מהסוג הזה, הם רע הכרחי. השאלה היא, האם מבחינה מעשית הם עשויים למנוע אותם.

 

אני מאמין שכן, בשל אופיו של הטרור הזה. מדובר במחתרת עמוקה, האמונה היטב על כללי המידור, שחבריה אינם מכירים במדינת ישראל, בחוקיה, במוסדותיה ובבתי המשפט שלה ואינם משתפים פעולה בחקירות. השב"כ והמשטרה מבהירים כבר שנים שהם יודעים במי המדובר, אך ידיהם כבולות בידי הכללים הנוקשים של המערכת המשפטית ולכן הם מתקשים לפעול נגדם. כל כך הרבה פעמים נעצרו פעילי הטרור היהודי ושוחררו, כיוון שלא היו ראיות מספקות נגדם. על פי הכללים המשפטיים הרגילים, שופט ישחרר חשוד או נאשם אם אין די ראיות להוכחת אשמתו, גם כשהוא משוכנע באשמתו. כך ראוי לנהוג בדמוקרטיה. אולם בשעת חירום, על הדמוקרטיה להתגונן בפני אויביה המנצלים את חולשתה כדי לפרקה מבפנים. די לשמוע איך איתמר בן גביר, ביריון קשקשים מנעוריו, המשרת את הימין הקנאי כעו"ד, משתמש בטיעונים משפטיים של הדמוקרטיה וזכויות האדם, כדי להבין איך החבורה הזאת עושה מהדמוקרטיה חוכא ואיתלולא.

 

אל לדמוקרטיה לתת לאויביה מבפנים לקרקס אותה. עליה להשיב מלחמה שערה, ולשם כך, כהוראת שעה, יש מקום לצעדי חירום שאינם על פי הספר. אם מעצר מנהלי של כמה ממנהיגי הכנופיה תציל את חייו של התינוק הבא או תמנע את הצתת הכנסיה הבאה, הדבר רצוי.

 

אולם אין די בכך. הרי אי אפשר להחזיק לנצח אנשים במעצר מנהלי. מה יקרה בעוד חצי שנה? הקושי העיקרי הוא הקפדת חברי המחתרת לשתוק בחקירות ולצחוק בפני חוקריהם. את הקושי הזה ניתן לפתור בהתאם להמלצות ועדת לנדוי. נשיא בית המשפט העליון לנדוי היה אמון על זכויות האדם והאזרח, אך לא היה ראש קטן משפטי. הוא ראה את האחריות הכוללת למניעת טרור. הוועדה בראשותו אישרה שימוש בלחץ פיסי מתון נגד פצצות מתקתקות. נראה את הגיבורים הללו שותקים כשחוקרי שב"כ יטלטלו אותם.

 

אל נהיה אידיוטיים שימושיים של האויב מבפנים. נלמד את לקח ויימאר. על הדמוקרטיה להתגונן ולנצח.

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 5/8/2015 09:33   בקטגוריות חוץ וביטחון, משפט  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)