לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2015

נאום הסוסים שברחו


בתזמון מצמרר, ערב יום השנה השבעים להטלת פצצת האטום על הירושימה, נשא הנשיא אובמה את נאומו לאומה האמריקאית, בו ניסה לשכנעו לתמוך בהסכם ההופך את איראן, מרכז הקנאות הג'יהאדיסטית, למעצמת סף גרעינית.

 

כושרו הרטורי של אובמה הוא מן הידועות, וגם בנאום זה הוא בא לידי ביטוי. אולם תוכנו של הנאום היה דל ושטחי. לא היה בו הסבר מספק ומשכנע המצדיק את ההסכם ותנאיו ולא היה בו מענה כלשהו לביקורת על ההסכם.

 

הטיעונים המשמעותיים ביותר, וגם המשכנעים ביותר בדברי אובמה, נגעו להשלכות של אי אישור ההסכם, אחרי שכבר נחתם. אובמה, שניהל מו"מ שנועד להגיע להסכם בכל מחיר, ואכן, שילם את מלוא המחיר, מסביר לעמו שכעת, לאחר שהסוסים יצאו מן האורווה, או ליתר דיוק – אחרי שהוא הוציא את הסוסים מן האורווה, תהיינה השלכות קשות לאי קבלת ההסכם.

 

אובמה הסביר לעמו, שאם ההסכם ידחה, תפגע אמינותה של ארה"ב. האם אמינותה של ארה"ב לא נפגעה, כאשר המו"מ עם איראן, שעצם נכונותה להיכנס אליו הייתה תוצאה ישירה של הסנקציות, ונועד להפסיק את פרויקט הגרעין האיראני, הסתיים בהפיכתה של איראן למעצמת סף גרעינית עם חסינות בינלאומית וגיבוי של מעצמת העל? האם אמינותה של ארה"ב לא נפגעה מכך שהסנקציות הוסרו מעל איראן, מבלי שמולאו התנאים לשמם הוטלו? ובכלל, האם כל מדיניותו של אובמה במזה"ת, כמו למשל התנהלותו במשבר במצרים והפניית העורף למשטרים הפרו-מערביים, חיזקו את אמינותה של ארה"ב או פגעו בה? כעת, אחרי שהוא רקח את ההסכם שפגע יותר מכל באמינותה של ארה"ב, הוא מסביר שאם ההסכם שכבר נחתם יידחה – תפגע אמינותה של ארה"ב.

 

אובמה אמר בנאומו שאם ההסכם ידחה אי אפשר יהיה עוד להחזיר את משטר הסנקציות, כיוון שאין זה רק הסכם דו-צדדי בין ארה"ב ואיראן, ושאר השותפות כבר סוחרות עם איראן. ואכן, מתנהלת ממש רכבת אווירית של סחר עם איראן, שתזרים לה את מאות המיליארדים שחלק ניכר מהם ילכו, וזאת אפילו אובמה אינו מכחיש, לטרור ולחתירה נגד משטרים במזה"ת. יתכן שהוא צודק, אולם קריסת משטר הסנקציות היא תולדה ישירה של מדיניותו. הוא דחף בנחישות להסכם הכניעה לאיראן, ומוטט את משטר הסנקציות שנועד להפסיק את גרעונה של איראן.

 

אובמה הזהיר, שאם ידחה ההסכם, יהיה על ארה"ב להחרים את סין, שחזרה לקיים בגדול קשרי מסחר עם איראן, והדבר יפגע קשות באינטרס האמריקאי. אולם מיהו האחראי לכך שסין חידשה את הסחר עם איראן, אם לא אובמה עצמו? מי יצר את המציאות הבעייתית, שמפניה מתריע אובמה?

 

רמזיו של אובמה על כך שההתנגדות להסכם משרתת אינטרס שאינו האינטרס האמריקאי, הם ניסיון נואל להלך אימים על יהדות ארה"ב לבל תפעל נגד ההסכם, בהוצאת שד ה"נאמנות הכפולה" מן הבקבוק. אלו אמירות חמורות ביותר. כך גם השוואת מתנגדי ההסכם בארה"ב למתנגדי ההסכם באיראן. כל אלה הם אמצעים רטוריים בלתי מכובדים, של נשיא המשווק לעמו את אחד הכישלונות הדיפלומטיים המחפירים ביותר בתולדות ארצו.

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 8/8/2015 22:04   בקטגוריות אנשים, הגרעין האיראני, חוץ וביטחון, מנהיגות, פוליטיקה, עולם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)