לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2015

יהושע טז: גזר בגרון


בספרו "מה לאומי בביטחון הלאומי?" מקדיש אלוף (מיל') גרשון הכהן שני פרקים למשמעות הביטחונית של ההתיישבות. השני שבהם נקרא "בין הפרקטיקה לבינוי ועיצוב המרחב לבין צרכים ביטחוניים". בפרק הזה מדגים גרשון את המשמעות הביטחונית של ההתיישבות, ככלי לשליטה מרחבית, גם בהיסטוריה הרחוקה. הדוגמה שהוא מציג היא העיר גזר.

 

גזר הייתה אחת הערים החשובות בא"י, ומיקומה (באזור לטרון) היה בעל חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה, בשל שליטתה על צמתי דרכים מרכזיות בלב הארץ. לפני ארבעה פרקים קראנו שיהושע הביס את גזר. אולם בפרק שלנו מתבררת מציאות אחרת. "וְלא הוֹרִישׁוּ אֶת-הַכְּנַעֲנִי הַיּוֹשֵׁב בְּגָזֶר וַיֵּשֶׁב הַכְּנַעֲנִי בְּקֶרֶב אֶפְרַיִם". המציאות הקשה הזאת מסיימת את הפרק, המתאר את התנחלות בני יוסף, שבטי אפרים ומנשה.

 

חצי שבט המנשה התנחל כבר בחלקה הצפוני של עבר הירדן, שניתן לו עוד מידי משה, ערב כיבוש ארץ כנען, מיד לאחר מלחמות יהושע. בפרק שלנו, מתוארת התנחלות מחציתו השניה של השבט ושבט אפרים. מדובר בהתנחלות במרחבים גדולים וחשובים, באזורים אסטרטגיים משמעותיים, ופתאום כמו עצם בגרון תקועה העיר גזר, החשובה כל כך, שנותרה עיר כנענית.

 

מה קרה בין הניצחון בפרק י"ב למציאות המתוארת בפרק ט"ז? על כך לא כתוב. יתכן שהעיר אכן נכבשה בידי יהושע, אך הכנענים שבו וכבשו אותה. מכל מקום, העיר גזר נותרה כאזור עוין, בנקודה אסטרטגית חשובה, לאורך דורות, עד ימיו של שלמה. וגם אז, היא לא נכבשה בידי צבא ישראל, אלא בידי צבאה של מעצמת העל המצרית, ונתנה כמתנת נישואין לשלמה.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 29/9/2015 00:45   בקטגוריות היסטוריה, התיישבות, חוץ וביטחון, חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)