לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2015

יהושע כג: הקדימון לנאום הפרידה


יהוֹשֻׁעַ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים. ומה עושה המנהיג, בערוב ימיו, טרם פרידתו מעמו?

 

המודל של יהושע, כל ימיו, הוא משה. משה סיים את חייו בנאום גדול בפני עמו, נאום שנמשך שבועות, והוא החומש החמישי של התורה, ספר "דברים".

 

נאומו של יהושע צנוע יותר. בעצם אלו שני נאומים בשני פרקים. הנאום לעם כולו הוא בפרק כ"ד, הפרק האחרון בספר. שם נאמר שהוא כינס בשכם את כל שבטי ישראל כדי לנאום את נאומו. בפרק כ"ג לא מוזכרים שבטי ישראל. נאמר שיהושע דיבר "לְכָל-יִשְׂרָאֵל לִזְקֵנָיו וּלְרָאשָׁיו וּלְשֹׁפְטָיו וּלְשֹׁטְרָיו". ולמרות ה"לכל ישראל", דומה שכאן הנאום היה לסגל א' של העם. כך, לפחות, אני קורא זאת.

 

ומה יש בנאום הזה? האמת היא שאין בו כל הפתעה, כל אמירה שעשויה להיחרת לדורות, שום מעשה משמעותי. יש כאן אזכור לניצחונות ולנסים ודרישה לדבוק בה' ובתורה. הנאום הזה הוא אפילו לא צל של המעמד המפתיע והגדול בפרק כ"ד; אחד האירועים המשמעותיים בתולדות האמונה הישראלית ובעיניי אחד הפרקים המשמעותיים בתנ"ך. פרק כ"ג אפילו אינו קדימון של פרק כ"ד.

 

ולכן, מה שיש לי לומר בפרק כ"ג, הוא בעיקר קדימון למה שיש לי לומר על פרק כ"ד.

 

הישארו עמנו.  

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 7/10/2015 23:49   בקטגוריות חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)