מי "האיש הרע" במשל יותם? האטד, כמובן. ולכאורה, התשליל שלו
ושל תאוות השלטון הבלתי מרוסנת שלו, הם הזית, התאנה והגפן, שאינם רודפי שררה והם מתנזרים
מן הביצה הפוליטית ומעדיפים להתמקד ביצרנות.
אולם אפשר לקרוא אחרת את המשל הזה.
מי המליך את האטד? הזית, התאנה והגפן האנינים, שהעדיפו לעשות לביתם
מאשר לקחת אחריות. האלטרנטיבה לשלטון האטד הוא שלטון הזית, התאנה והגפן. שלטון
האטד הוא ברירת המחדל של סירובם לקחת אחריות.
תמיד קל יותר לקטר על ההנהגה מאשר לקפוץ למים הקרים וליטול אחריות. מי
שבורח מן האחריות, נושא באחריות לתוצאות.
****
בתכניות למנהיגות צעירה שהקמתי בגולן ובתכנית למנהיגות צעירה במכון
לאסטרטגיה ציונית שעמדתי בראשה, פתחתי את המפגש הראשון בקריאת משל יותם, ובשיחה
שהתמקדה במסר של נטילת האחריות ולקיחת המנהיגות.
סיימתי את המפגש בטקסט הבא: "לעולם יראה אדם את עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי.
עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע עצמו לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע עצמו לכף
חובה.
... לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון
אחר רובו, עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. עבר עבירה אחת,
אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה... בשביל חטא יחידי שעשה זה, אבד ממנו
ומכל העולם טובה הרבה.
תלמוד
בבלי, מסכת קידושין, מ' ע"ב.
* 929