לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2015

שופטים ט: הזית, הגפן והתאנה עושים לביתם


מי "האיש הרע" במשל יותם? האטד, כמובן. ולכאורה, התשליל שלו ושל תאוות השלטון הבלתי מרוסנת שלו, הם הזית, התאנה והגפן, שאינם רודפי שררה והם מתנזרים מן הביצה הפוליטית ומעדיפים להתמקד ביצרנות.

 

אולם אפשר לקרוא אחרת את המשל הזה.

 

מי המליך את האטד? הזית, התאנה והגפן האנינים, שהעדיפו לעשות לביתם מאשר לקחת אחריות. האלטרנטיבה לשלטון האטד הוא שלטון הזית, התאנה והגפן. שלטון האטד הוא ברירת המחדל של סירובם לקחת אחריות.

 

תמיד קל יותר לקטר על ההנהגה מאשר לקפוץ למים הקרים וליטול אחריות. מי שבורח מן האחריות, נושא באחריות לתוצאות.

 

****

 

בתכניות למנהיגות צעירה שהקמתי בגולן ובתכנית למנהיגות צעירה במכון לאסטרטגיה ציונית שעמדתי בראשה, פתחתי את המפגש הראשון בקריאת משל יותם, ובשיחה שהתמקדה במסר של נטילת האחריות ולקיחת המנהיגות.

 

סיימתי את המפגש בטקסט הבא: "לעולם יראה אדם את עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי. עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע עצמו לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע עצמו לכף חובה.

 

... לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו, עשה מצווה אחת, אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. עבר עבירה אחת, אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה... בשביל חטא יחידי שעשה זה, אבד ממנו ומכל העולם טובה הרבה.

 

                                                                        תלמוד בבלי, מסכת קידושין, מ' ע"ב.

 

 * 929

נכתב על ידי הייטנר , 21/10/2015 18:27   בקטגוריות חינוך, יהדות, מנהיגות, פוליטיקה, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)