לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2015

פינתי השבועית ברדיו: עיניים שלי


עיניים שלי / יהודה פוליקר

פינתי השבועית ברדיו "אורנים", 27.10.15

 

שלושים שנה מלאו לתקליט הסולו הראשון של יהודה פוליקר, "עיניים שלי".

 

היה זה תקליט מפתיע מאוד. פוליקר היה באותה תקופה מהדמויות המרכזיות בעולם הרוק הישראלי, מנהיגה של להקת הרוק המובילה בראשית שנות השמונים – "בנזין". הוא היה רוקיסט אמתי, רוק כסאח. היה ברור שכאשר יוציא תקליט סולו, יהיה זה תקליט רוק.

 

ובאופן מפתיע, פוליקר הוציא תקליט של שירים יווניים ידועים בגרסה עברית. פוליקר הוא בן למשפחה יוצאת סלוניקי, שגדל על המוסיקה היוונית. בתקליטו הוא הביא את השירים עליהם גדל.

 

שנתיים קודם לכן, הוציא דיוויד ברוזה, אף הוא אחד המוסיקאים הפופולאריים בישראל באותה תקופה, תקליט ספרדי – "האישה שאתי", עם המוסיקה עליה גדל בבית הוריו, בגרסה עברית של יהונתן גפן. התקליט היה הצלחה היסטרית, אחד התקליטים הפופולריים בכל הזמנים.

 

יתכן שהצלחתו של ברוזה הייתה חלק מן ההשראה של פוליקר או ממה שהעניק לו ביטחון שלא תהיה זו נפילה. אולם הוא לא הצליח להדביק באופטימיות את סביבתו. לא היה לו פשוט לשכנע את חברו יעקב גלעד, שכתב את שירי "בנזין", לכתוב את הגרסה העברית לשירים היווניים, ועוד יותר היה לו קשה לשכנע את חברת התקליטים NMC ללכת על הפרויקט. התקציב שניתן לו היה זעום, והוא נאלץ לנגן בעצמו על כל הכלים.

 

התקליט החל בכלל כתכנית רדיו. בעת חזרה לתכנית אחרת, שמעה העורכת המוסיקלית ורדה איתי את פוליקר מנגן להנאתו מנגינה יוונית. כיוון שאף היא בת ליוצאי יוון, היא גילתה בכך עניין ויזמה את התכנית. התכנית לא יצאה בסוף לפועל, אבל הרעיון הוליד את התקליט.

 

יעקב גלעד כתב את הגרסאות העבריות, על פי תרגום מילולי של טילדה איסאיאס ומרתה עזרא. פוליקר ניגן על בוזוקי, בגלמה, גיטרות בס, קלידים והשמיע מכונת תופים שרכש במיוחד לצורך זה. ההצלחה הייתה גדולה ומפתיעה. שיריו היו ללהיטים גדולים והתקליט היה להצלחה מסחרית ענקית.

 

באמצעות התקליט, הצליח פוליקר להביא את המוסיקה היוונית ללב המיינסטרים של התרבות הישראלית ולהעשיר אותה בגוון נוסף. בכך אני רואה את עיקר חשיבותו של התקליט.

 

התקליט נקרא "עיניים שלי", על שם השיר הפותח אותו. השיר היה הלהיט הגדול ביותר בתקליט ואחד מלהיטיו הגדולים של פוליקר בכל הזמנים. שירים בולטים נוספים בתקליט הם "בוקר יום ראשון", "רוחות מלחמה", "אלקו", "כפיים", "קללת הים" ועוד.

 

לאחר צאת התקליט יצא פוליקר למסע הופעות, אותו תיעד באלבום הסולו השני שלו, "חולם בהקיץ"; אלבום מופע, שכלל בעיקר שירים ביוונית שלא נכנסו לאלבום הראשון ואת שירה של הזמרת האורחת בהופעה, יהודית תמיר, "אילו הייתי אתךָ".

 

תקליטו השלישי של פוליקר, הטוב והחשוב בתקליטיו ואחת מיצירות המופת הגדולות בתולדות המוסיקה הישראלית היה "אפר ואבק", העוסק בשואה. אני רואה ב"אפר ואבק" המשך ישיר של שני תקליטיו הראשונים – המשך המסע אל עצמו ואל משפחתו. בסרט "בגלל המלחמה ההיא", נחשף הציבור לשואת יהדות יוון.

 

נשמע היום את השיר "עיניים שלי". השיר נקרא ביוונית "אהובתי, אל תכעסי עליי". כתב והלחין אותו סטאוורוס קויומדזיס, מגדולי המוסיקאים היווניים, עבור הזמר יאניס פולופולוס.

 

הכותב פונה לאהובתו, ומבקש ממנה לא לכעוס על כך שהוא קם ועזב לארץ אחרת, למקום שהיא אינה נמצאת בו, וששם אין לו בית. הוא בוחר בנדודים, ומעדיף אותם על היציבות של הבית והאישה, ומפציר באישה שלא תחכה לו. הוא בוחר בנדודים ובגעגוע, בידיעה שטעם שפתיה וחום גופה בגופו לא יאבדו. הוא יודע שהבחירה שלו אינה קצרת טווח, אלא שנים אינספור, ולכן הוא מבקש ממנה לא לחכות, אף שיום עוד יבוא והוא יחזור על כנף ציפור.

 

אל תכעסי, עיניים שלי

קמתי ממך ללכת

ארץ אחרת

עיר שאין בה אותך

שם אתהלך בלי בית.

 

אל תחכי שנים אין ספור

פעם אשוב על כנף ציפור

יום עוד יבוא

בין כה וכה

סוף לנדודי יביא אתו.

 

אל תחכי עיניים שלי,

אש בדרכים שורפת,

טעם שפתייך

חום גופך בגופי,

כלום לא יאבד ממני.

 

אל תחכי שנים אין ספור...

נכתב על ידי הייטנר , 27/10/2015 22:53   בקטגוריות אמנות, אנשים, היסטוריה, רדיו אורנים, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)