לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2015

שופטים יג: ראויה להתגלות


מדוע ההתגלות האלוהית להורי שמשון הייתה לאישה, אם שמשון, ולא למנוח, אבי שמשון?

 

ניתן להבין את התשובה על פי הדיאלוג הבא:

 

"ויֹּאמֶר מָנוֹחַ אֶל-אִשְׁתּוֹ: מוֹת נָמוּת, כִּי אֱלהִים רָאִינוּ. וַתֹּאמֶר לוֹ אִשְׁתּוֹ: לוּ חָפֵץ יְהוָה לַהֲמִיתֵנוּ, לא-לָקַח מִיָּדֵנוּ עֹלָה וּמִנְחָה וְלא הֶרְאָנוּ אֶת-כָּל-אֵלֶּה וְכָעֵת לא הִשְׁמִיעָנוּ כָּזֹאת".

 

פשוט מאוד, מנוח הוא אדם היסטרי ובעל כושר שיפוט מעוות (לפחות כשהוא בפאניקה). לעומת זאת, האישה מתגלית כקרת רוח ורציונלית, שאינה מאבדת את הראש; בקיצור – קוּלית.

 

חלוקת התפקידים הזאת מעניינת, כי היא מנוגדת לסטיגמה המקובלת הן באשר לגבר והן באשר לאישה.

 

הבחירה של האלוהים למי מהשניים להתגלות הייתה על פי האופי, והמשך הפרק מוכיח שזו בחירה נכונה.

 

בתרבות פטריאכלית, הפרק הזה הוא ממש פמיניסטי חתרני. איך התנ"ך מעמעם את החתרנות הזאת? בכך שהאישה בפרק הזה נטולת שם.

 

*929

נכתב על ידי הייטנר , 28/10/2015 01:16   בקטגוריות חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)