לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2015

שמואל א ה: מכת טחורים


לקח חשוב למדנו בפרק הקודם, פרק ד'. לקח אנטי פגאני, לקח השולל קמעות. ארון הברית הובא לצבא ישראל המוכה, ולכאורה שחרר את הצבא מהפקת לקחים, מחשבון נפש, מבדק בית. תחת לבחון את כשליו המבצעיים והמוסריים שהובילו לתבוסתו, סמך הצבא, סמך העם, על עצם הימצאותו של ארון הברית כקמע שיבטיח את הניצחון. גם העובדה שמלווי הארון היו בני בליעל, אנסים מושחתים, בניו של עלי הכהן, לא גרמה לעם ישראל לחשוב, להטיל ספק בכשירות הקמע. התוצאה הייתה תבוסה קשה ומשפילה בשדה הקרב, הרג המוני ונפילת ארון הברית בשבי פלישתים.

 

דפדוף קל, ולפתע הקמע מקבל חיות ומתחיל להכות. הוא מכה את דגון, האל הפלישתי, במקדשו באשדוד, והוא מכה את תושבי אשדוד במכה שאנה כתובה בתורה – בטחורים. כתפוח אדמה לוהט מעבירים פלישתים את הארון מאשדוד לגת ומגת לעקרון, ובאשר ילך, שם יוכו התושבים בטחורים.

 

מה אנו למדים מהפער בין הפאסיביות של ארון הברית בפרק הקודם, שלא סייע כהוא זה לצבא ישראל במלחמתו, לבין העזוז של הארון בפרק זה, שבו הוא מכֶּה מכָּה קשה את אויבי ישראל?

 

תשובה אפשרית אחת, היא שבפרק הקודם רצה האלוהים ללמד לקח את עם ישראל; ללמדו שאל לו לסמוך על אלוהים ולבטח לא על התגלמותו בארון, כאמונה פגאנית בעצים ואבנים. אם העם אינו ראוי לניצחון, לא יעזור לו ארון הברית. בפרק זה, מכה האלוהים באויבי ישראל, כראוי להם.

 

תשובה אפשרית נוספת, היא שעלילות ארון הברית בערי פלישתים, הם תוצאת הקושי לעכל את חוסר האונים של הארון בפרק הקודם. איזה לקח מתקן ילמד עם ישראל מתבוסתו כשהארון עמו? הרי הלקח עלול להיות של יאוש, כפירה ואובדן האמונה. סיפורי הפרק הנוכחי נועדו להבהיר לעם, שהתבוסה – כולה באחריותו. אלוהים יודע להסתדר גם בלעדיהם. ואם הם יהיו ראויים לכך, הוא יהיה לצדם. אך אל להם לסמוך על הנס. הם חייבים לתקן את דרכיהם.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 16/11/2015 00:47   בקטגוריות יהדות, חינוך, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)