לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2016

מלכים ב יב: איפה הכסף?


ארבעים שנה מלך יהואש ביהודה. כך, לפחות מבחינה פורמלית. באופן מעשי שלטונו היה קצר יותר, כיוון שהומלך היותו ילד רך בשנים, ובשנים הראשונות הממלכה נוהלה בפועל בידי פטרונו, יהוידע הכהן הגדול.

 

ארבעים שנה, ומה הוא עשה באותן שנים? מה קרה באותה תקופה? הפרק מתאר רק שני אירועים לאורך התקופה הארוכה. האירוע האחד, הוא בדק הבית בבית המקדש, שהדרך אליו כללה עימות בין יואש והכוהנים סביב רפורמה בשיטת גביית המסים לבית המקדש. השני הוא המלחמה עם ארם, שבה כשלה ישראל וירושלים עמדה ליפול בידי הארמים.

 

הקשר בין האירועים, הוא קופת המקדש, שהייתה אוצר הממלכה. התקציב שנועד לבדק הבית, הלך בסופו של דבר לשוחד של חזאל מלך ארם, כדי שיפסיק את מסעו לכיבוש ירושלים.

 

בדברי הימים מסופר על כך שיואש, שבפרקנו מתואר כמי שעשה הטוב בעיני ה', פרק עול לאחר מות יהוידע, ובין השאר הורה להוציא להורג את זכריה, בנו של יהוידע, כהן ונביא. בפרק שלנו אין זכר לסיפור הזה. נותרו רק שני סיפורים, עם חוט מקשר אחד – קופת המדינה. האם יש מסר לדורות בסיפור?

 

יואש היה מלך יהודה. היה עליו לנהל ממלכה, לדאוג לעם, לרווחתו ולביטחונו. לשם כך, יש לו קופה ציבורית. למה הוקדשה הקופה הציבורית? לאן הלכו כל כספי המסים? מן המתואר בפרק, ניתן להסיק שהייתה ליואש אובססיה לבדק הבית בבית המקדש. מהו בדק הבית? עיסוק בצדדים החיצוניים של הפולחן.

 

ובשעה שיואש היה עסוק בבדק הבית, הוא לא נערך להתמודדות עם האויב מצפון, שכבש חלקים גדולים מממלכת ישראל ולאחר מכן גם חלקים מיהודה. הוא לא דאג לחזק את הצבא כדי שיוכל להגן על הממלכה מפני האויב. הוא לא דאג לחוסנו החברתי של העם, שיוכל לעמוד במלחמה.

 

וכך, בשעת מבחן, נאלץ יואש למסור בבושת פנים את כל אוצר המדינה, את כל כספי משלם המסים, אותם ייעד לבדק הבית, כדי להציל את עצם הקיום באמצעות שוחד לאויב הארמי. זו כבר הפעם השלישית שאוצרות המקדש משמשים להצלת הממלכה באמצעות שוחד לאויב.

 

הפרק מסתיים בהפיכה, שבה עבדי המלך רוצחים אותו ואמציה בנו עולה לשלטון. הסיפור הזה משאיר סימני שאלה רבים. הרי אמציה היה היורש בדין; לשם מה היה צורך בהפיכה? האם אמציה היה שותף להפיכה, כי אצה דרכו והוא רצה שלטון עכשיו? או שמא הקושרים רצו לתפוס את השלטון ולהוציאו מידי השושלת, והדבר לא עלה בידם? אולי הם רצחו את המלך כנקמה על דבר מה או בשל התנגדות לדרכו? הכתוב משאיר את הסיפור הזה סתום.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 13/3/2016 01:36   בקטגוריות חינוך, יובלים, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)