יאשיהו מוגדר בפרק כך: "וְכָמֹהוּ
לא הָיָה לְפָנָיו, מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל יְהוָה בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ
וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת משֶׁה, וְאַחֲרָיו לא קָם כָּמֹהוּ". יאשיהו
מוגדר כגדול מלכי יהודה, כטוב בשושלת דוד.
הגדרתו זו היא בזכות הרפורמה הדתית
שעשה, שבה הכרית את עבודת האלילים מן הארץ, החזיר את עם ישראל לתורת ישראל ולאמונה
היהודית, החזיר את חג הפסח למועדו.
ומה שמעניין יותר, בעיניי, ומצדיק יותר את ההגדרה הזאת, היא מה שאומר
עליו ירמיהו: "עָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה ... דָּן
דִּין עָנִי וְאֶבְיוֹן".
מפרשת מותו של יאשיהו במגידו, אנו למדים שהוא גם הרחיב את גבולות
ממלכת יהודה צפונה. יאשיהו נהרג בהתנגשות מיותרת לחלוטין עם פרעה נכֹה, מלך מצרים,
שיצא למסעו נגד ממלכת בבל, המעצמה הצפונית העולה. במקום לשמור על נייטרליות,
יאשיהו מתערב במלחמת המעצמות.
כאז, כן אתה – אין לנו מה לחפש במלחמות לא לנו. ראינו זאת במלחמת
לבנון הראשונה האומללה, כאשר מעבר למטרה הלגיטימית והמוצדקת של הגנה על יישובי
הגליל והרחקת משגרי הקטיושות מטווח פגיעתם הרעה, סיבכנו את עצמנו בבוץ הלבנוני
מתוך יומרה מגלומנית ליצור סדר חדש בלבנון ובמזה"ת.
טוב שכעת, במלחמות הכל בכל במזה"ת ובעיקר במלחמת האזרחים בסוריה,
אנו שומרים על נייטרליות, ולא נדחפים למלחמת בני חושך בבני חושך הזאת. אנו מעניקים
סיוע הומניטרי משמעותי בטיפול בפצועים ובהרחבה משמעותית של אספקת המים לירדן למען
הפליטים, אך לא מתערבים במלחמה לא לנו.
אם כך נכון לנהוג היום, קל וחומר אז, כממלכה קטנה בין מעצמות העל של
התקופה. לשם מה צריך היה יאשיהו להתערב? ההתערבות הזאת עלתה לו בחייו, ולממלכת יהודה
באובדן, למעשה, של עצמאותה. יהודה הפכה למעין אוטונומיה תחת הריבון המצרי. פרעה
הוא שהמליך את אליקים והוא שהעניק לו את השם יהויקים. הוא היה מקור הסמכות.
הטרגדיה הגדולה בפרק, היא המסר הנורא שלו; מסר השולל את היכולת לחזור
בתשובה. חרף הרפורמה הדתית הגדולה של יאשיהו, למרות החזרה של עם ישראל לדתו,
לאמונתו, לתורתו, על אף היות יאשיהו הצדיק שבמלכים – אלוהים נועל בפני עם ישראל את
שערי התשובה: "אַךְ לֹא שָׁב יְהוָה
מֵחֲרוֹן אַפּוֹ הַגָּדוֹל, אֲשֶׁר חָרָה אַפּוֹ בִּיהוּדָה, עַל כָּל הַכְּעָסִים
אֲשֶׁר הִכְעִיסוֹ מְנַשֶּׁה. וַיֹּאמֶר יְהוָה: גַּם אֶת יְהוּדָה אָסִיר מֵעַל פָּנַי,
כַּאֲשֶׁר הֲסִרֹתִי אֶת יִשְׂרָאֵל. וּמָאַסְתִּי אֶת-הָעִיר הַזֹּאת, אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי,
אֶת יְרוּשָׁלִַם, וְאֶת הַבַּיִת, אֲשֶׁר אָמַרְתִּי: יִהְיֶה שְׁמִי שָׁם".
למה?!?!
איזה מין מסר זה?
מסר כל כך לא יהודי.
* 929