לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2016

ישעיהו כג: שָׁבָה לְאֶתְנַנָּה


בפרק כג – הפתעה. לנביא ישעיהו יש חוש הומור.

זאת אנו למדים משיבוש המונח "שבה לאיתנה" ל"שָׁבָה לְאֶתְנַנָּה".

 

הפסוק הזה נאמר על העיר הלבנונית צור, שלה מיוחד המשא האחרון בשורת הנבואות של ישעיהו לעמי תבל. מנובא לה אסון כבד ולאחר מכן היא תשוב לאיתנה. ודווקא את השיבה לאיתנה, מגדיר הנביא כשיבה לאתנן. למה?

 

באופן כללי, ישעיהו מתאר את העיר צור במטאפורות של זנות. "מִקֵּץ שִׁבְעִים שָׁנָה יִהְיֶה לְצֹר כְּשִׁירַת הַזּוֹנָה. קְחִי כִנּוֹר, סֹבִּי עִיר, זוֹנָה נִשְׁכָּחָה. הֵיטִיבִי נַגֵּן, הַרְבִּי שִׁיר, לְמַעַן תִּזָּכֵרִי. וְהָיָה, מִקֵּץ שִׁבְעִים שָׁנָה, יִפְקֹד יְהוָה אֶת צֹר, וְשָׁבָה לְאֶתְנַנָּה, וְזָנְתָה אֶת כָּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". 

 

ניכר על הנביא שהוא אינו מעריך במיוחד את העיר צור ותושביה. למה? במה הם חטאו? החטאים אינם מוגדרים ולכן לא ברור לגמרי מדוע צור מוגדרת בלשון זנות.

 

צור הייתה עיר של מסחר. אולי הנביא אינו רואה בעין יפה עיר שאינה מתנהלת על חקלאות, על ייצור אמתי אלא על מסחר – הכל מסחרה, כמו בזנות. ואולי המסחר בעיר אינו הוגן, ולכן הוא משול לזנות?

 

המוזר הוא, שתיאורי הזנות צצים דווקא בתקומתה של צור, לאחר 70 שנות נפילה, ועם חזרתה למוטב. אילו היה מדובר רק בחזרה לעצמה, היה מקום לשאול את השאלה מה בצע בכל המהלך, אם בסופו היא תחזור להיות ראויה למטפורות של זנות? אולם ניתן היה להבין שבחוזרה לעצמה, היא חוזרת לזנות.

 

אלא שהפרק מדבר בפירוש על כך שהעיר חוזרת למוטב. אז למה נאמר שהיא חוזרת לאתננה? יתר על כן, האתנן מוזכר בפירוש בתיאור של הקדשת פרי העמל לה' – "וְהָיָה סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לַיהוָה". אפשר למצוא כאן את הקשר בין הקודש והקְדֵשָׁה.

 

****

 

בשיח הפמיניסטי העדכני בנוגע לזנות, הביטוי זונה אינו מקובל, ונהוג להמירו ב"אישה העוסקת בזנות".

 

השוני במונחים הוא מהותי. המינוח "זונה", כאילו רומז לכך שתכונותיה של אותה אישה הופכים אותה לזונה. זו מהותה. כזו היא.

 

לעומת זאת המינוח "אישה העוסקת בזנות", אומר שהיא קודם כל אדם, אישה. נסיבות חייה דרדרו אותה לעסוק בזנות, ולסבל הכרוך בכך. יש לסייע לה לצאת מן העולם הזה ולחזור לעולם הנורמטיבי. הדבר אפשרי.

 

ניתן לייחס למטפורה לצור מעולם הזנות, את תפיסתו השמרנית של הנביא, על פיו הזונה – הפרסונלית או הקולקטיבית, עיר שלמה, היא מהות בלתי הפיכה. ולכן, גם כאשר העיר צור קמה לתחיה וחוזרת בתשובה, היא נשארת זונה.

נכתב על ידי הייטנר , 2/5/2016 00:41   בקטגוריות חברה, חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)