לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2016

דרשה לפרשת "אמור" תשעו


קבלת שבת באורטל, 13.5.16


השבת הזאת, הצמודה ליום העצמאות, היא חלק מסוף שבוע ארוך שבו אנו חוגגים את עצמאותנו, עצמאותה של המדינה היהודית, של מדינת ישראל.

 

פרשת השבוע, פרשת "אמור", עוסקת בין השאר בחגי ישראל, במצוות של כל חג וחג. חג העצמאות אינו כלול בה, כמו גם חנוכה, פורים, ט"ו בשבט, ל"ג בעומר, וגם לא ימי הזיכרון הלאומיים – יום השואה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

 

אולם החגים המופיעים בפרשה שלנו הם היסוד ללוח השנה העברי, שעל פיו פועמים חיינו עד היום, כעבור 3,000 שנה. העובדה שאנו חוגגים היום חגים שנקבעו לפני אלפי שנים, היא סוד קיומו של העם היהודי; היא הביטוי לחיותו של העם היהודי, לחיותה של התרבות היהודית.

 

החגים שאותם אנו חוגגים היום ובראשם יום העצמאות, הם המשך טבעי למסורת ישראל וחלק אינטגרלי בלוח השנה העברית. האתגר שלנו הוא שיהודים בעוד אלפי שנים יחגגו את חג העצמאות, כפי שאנו חוגגים היום את חג הפסח ואת סוכות.

 

את הדרשה לפרשת "אמור" אחבר לחג העצמאות, באמצעות פסוק אחד מתוכה, שהוא בעל חשיבות רלוונטית לעצמאות ישראל בימינו.

 

הפסוק הוא לפני הפסוק הסוגר את הפרשה. "מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה". כך, כבר לפני 3,000 שנה, נותנת לנו התורה את תמצית מהותה של מדינה יהודית דמוקרטית. מדינה יהודית, המעניקה שוויון זכויות מלא לכל, ללא הבדל דת, גזע ומין, כפי שהתחייבנו במגילת העצמאות, שחלקים מתוכה קראנו שלשום בטקס המעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות.

 

דברים ברוח זו אמר אמש שר החינוך בנט בטקס הענקת פרס ישראל. מול השקר הפוסט ציוני של "או-או": "או מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית", "או לאומיות או אוניברסליות", "או אהבת האדם או אהבת הארץ", הוא הציג את האמת הציונית של "גם וגם": מדינה יהודית דמוקרטית, לאומיות ואוניברסליות, אהבת האדם והארץ. מחויבות יהודית לתיקון עולם וחזון של מדינה יהודית התורמת לעולם כולו.

 

המסר הזה, באחד האירועים הממלכתיים החשובים בשנה, הוא המסר הראוי ליום העצמאות, והוא יונק מן הערכים העתיקים, שאותם מיטיב לבטא הפסוק אותו ציטטתי, מתוך פרשת השבוע. אשוב ואצטט אותו: "מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם, כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה".

 

בטקס הענקת פרסי ישראל, זכתה נורית הירש בפרס ישראל לזמר העברי. נשיר כעת את אחד הלחנים החשובים, בין 1,600 לחניה, לחן של פסוק מן הקדיש: "עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו, ועל כל ישראל, ואמרו: אמן".

נכתב על ידי הייטנר , 13/5/2016 22:09   בקטגוריות אורטל, חברה, יהדות, ציונות, נאומים, פרשת השבוע, תרבות  
הקטע משוייך לנושא החם: זיכרון ועצמאות
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)