הסוגיה המסעירה את החברה הישראלית בימים האחרונים, היא סוגיה של אמת
ושקר. חוליגנים עורכים מסע שיימינג והסתה נגד מ"פ בצה"ל, תום נאמן, לוחם
וקצין תם וישר, הנאמן לתפקידו ולצה"ל, ואמר אמת במשפט. מטרתם של אותם
חוליגנים היא להלך אימים על שאר העדים במשפט "החייל היורה", לבל יעידו
עדות אמת.
אם חלילה צה"ל לא יתבסס על אמת אלא על אדני שקר – הוא לא יהיה
צה"ל, אלא כנופיה מובסת. האינטרס הלאומי – החברתי והביטחוני שלנו, הוא למנוע
את הסכנה הזאת. על הדמוקרטיה הישראלית להתגונן מפני הניסיון של החוליגנים לקעקע את
החברה הישראלית ולהפכה לחברת שקרנים, ואת צה"ל לצבא שקרנים.
הנביא ישעיהו שמע על המקרה, ומיהר להביע את דעתו, ולהזהיר אותנו מפני
ההשלכות הצפויות לנו, אם ניתן לתרבות השקר להשתלט עלינו.
הנביא מתאר בעיני רוחו את החברה שאימצה את תרבות השקר ואינו חוסך
במילים כדי להוקיעהּ: "שִׂפְתוֹתֵיכֶם
דִּבְּרוּ שֶׁקֶר, לְשׁוֹנְכֶם עַוְלָה תֶהְגֶּה". השקר מקביל לעוול. חברה שתתבסס על שקר, היא חברת עוול. באין אמת –
אין משפט, כיוון שאין משמעות למשפט שאינו משפט אמת. באין אמת – אין צדק, כי אין
צדק במקום שאין בו משפט צדק, ואין משפט צדק במקום שאין בו משפט אמת. "אֵין קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה.
בָּטוֹחַ עַל תֹּהוּ וְדַבֶּר שָׁוְא, הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן".
"מַעֲשֵׂיהֶם מַעֲשֵׂי אָוֶן וּפֹעַל
חָמָס בְּכַפֵּיהֶם". הנביא נוקט במשחק
מילים בפסוק זה. הוא מזהיר שחברה המבוססת על שקר, היא חברת שוד – חברת חמס. הוא
כמובן מודע לקונוטציה של דבריו: מי שמנסים להפוך את צה"ל לצבא המבוסס על שקר,
משחקים לידי חמאס ושאר אויבינו.
ישעיהו ממשיך לתאר את החברה המבוססת על
תרבות השקר ועל תוצאות התרבות הזאת: "רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרֻצוּ וִימַהֲרוּ לִשְׁפֹּךְ
דָּם נָקִי. מַחְשְׁבֹתֵיהֶם מַחְשְׁבוֹת אָוֶן, שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּמְסִלּוֹתָם. דֶּרֶךְ
שָׁלוֹם לֹא יָדָעוּ וְאֵין מִשְׁפָּט בְּמַעְגְּלוֹתָם. נְתִיבוֹתֵיהֶם עִקְּשׁוּ
לָהֶם כֹּל דֹּרֵךְ בָּהּ, לֹא יָדַע שָׁלוֹם. עַל כֵּן רָחַק מִשְׁפָּט מִמֶּנּוּ
וְלֹא תַשִּׂיגֵנוּ צְדָקָה. נְקַוֶּה לָאוֹר וְהִנֵּה חֹשֶׁךְ, לִנְגֹהוֹת - בָּאֲפֵלוֹת
נְהַלֵּךְ. נְגַשְׁשָׁה כַעִוְרִים קִיר, וּכְאֵין עֵינַיִם נְגַשֵּׁשָׁה. כָּשַׁלְנוּ
בַצָּהֳרַיִם כַּנֶּשֶׁף, בָּאַשְׁמַנִּים - כַּמֵּתִים. נֶהֱמֶה כַדֻּבִּים כֻּלָּנוּ, וְכַיּוֹנִים הָגֹה
נֶהְגֶּה. נְקַוֶּה לַמִּשְׁפָּט וָאַיִן, לִישׁוּעָה - רָחֲקָה מִמֶּנּוּ".
אי אפשר לקיים חברה ללא משפט. לכן נְקַוֶּה לַמִּשְׁפָּט. אך אין משפט שאינו מבוסס על אמת. ולכן, באותה חברה לא יהיה משפט. חברה
ללא משפט אינה ראויה לישועה, "וָאַיִן
לִישׁוּעָה רָחֲקָה מִמֶּנּוּ". והנביא ממשיך
בתיאור הקודר של החברה, שתאמץ את תרבות השקר: "פָּשֹׁעַ וְכַחֵשׁ בַּיהוָה, וְנָסוֹג מֵאַחַר אֱלֹהֵינוּ.
דַּבֶּר עֹשֶׁק וְסָרָה, הֹרוֹ וְהֹגוֹ מִלֵּב דִּבְרֵי שָׁקֶר. וְהֻסַּג אָחוֹר מִשְׁפָּט,
וּצְדָקָה מֵרָחוֹק תַּעֲמֹד. כִּי כָשְׁלָה בָרְחוֹב אֱמֶת, וּנְכֹחָה לֹא תוּכַל
לָבוֹא. וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת, וְסָר מֵרָע מִשְׁתּוֹלֵל". החברה
שתתבסס על שקר, היא חברה חולה, היא חברה שהאנרכיה תשתולל בה.
אחרי שהנביא סיים לצייר את החברה שתאמץ
את דרך השקר, הוא מציג את החברה שתאמץ את דרך האמת. "וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל"
– האמת תביא את הגאולה לעם ישראל. וכמו במקומות רבים אחרים, מעלה הנביא על נס את
מי שיתקנו דרכם, ומבהיר שאף הם יהיו חלק מן הגאולה, ואלוהים לא יתחשבן עמם על דרכם
הקודמת. גם "לְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב", יבוא גואל.