לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2016

יחזקאל ח: וְלֹא אֶשְׁמַע אוֹתָם


האחריות האישית, הבחירה האישית, התשובה – אלה הם רעיונות מרכזיים ביהדות, שבעטים היא אינה דטרמיניסטית.

 

אולם בספר יחזקאל קיימת נטיה דטרמיניסטית. החורבן הוא עובדה שאי כל אפשרות להשפיע עליה או לשנות אותה. ומדוע רק נטיה? כיוון שהחורבן הוא עונש על מעשיהם של ישראל, ולא דבר שנקבע מראש. אולם תהליך החורבן עבר את נקודת האל-חזור שלו, ולכן כעת מדובר בדטרמיניזם.

 

מה תפקידו של נביא בדטרמיניזם הזה? אם כלה ונחרצה שהחורבן יתבצע ככתבו וכלשונו, איזה טעם יש לכך שהנביא יקרא לעם לחזור בתשובה. ואכן, הוא אינו קורא לעם. נהפוך הוא, מלכתחילה אלוהים מבהיר לו שהעם יצחק לו וירוץ לבילויים.

 

תפקידו הוא למען הפרוטוקול. למען ההיסטוריה. עליו לומר את מה שחייב להיאמר, כדי לתת פשר ומשמעות הן לחורבן והן לתקומה שבעקבותיו.

 

בפרק ח' ליחזקאל תפקיד נוסף. הוא מעין חבר המושבעים. אלוהים מציג לו בשידור חי: כיצד העם חוטא בעבודה זרה. לכאורה, אלוהים חש צורך להוכיח את צדקת החלטתו, לגרום לנביא להבין את צדקתו.

 

יחזקאל רואה ומבין. יחזקאל אומר את הנבואות שאלוהים השתיל בו. יחזקאל אינו יכול להתבטא נגד מה שראה. אין הוא יכול להשפיע, להחזיר את עם ישראל בתשובה. "וְגַם אֲנִי אֶעֱשֶׂה בְחֵמָה, לֹא תָחוֹס עֵינִי וְלֹא אֶחְמֹל, וְקָרְאוּ בְאָזְנַי קוֹל גָּדוֹל וְלֹא אֶשְׁמַע אוֹתָם".

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 22/9/2016 01:09   בקטגוריות חינוך, יהדות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)