לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2016

יחזקאל י: מרכבה במערכה העשירית


כאשר מרכבה מופיעה במערכת הראשונה (פרק א), היא תברח במערכה העשירית (פרק י).

 

בפרק י חוזרת אלינו המרכבה שבה חזה הנביא יחזקאל בפרק א. המרכבה, המסמלת את השכינה, כבר אינה נמצאת בבית המקדש, אינה נמצאת בירושלים, אינה נמצאת בארץ ישראל. היא נמצאת בשמים. משמעות הדבר, היא שגלתה שכינה מציון, ואין מי שיגן על העם היהודי מפני אסון החורבן המתרגש עליו.

 

יש כאן בעיה תיאולוגית מסוימת. הרי "מלוא כל הארץ כבודו". מה המשמעות של שכינה הנמצאת בבית המקדש או נעלמת לשמים? ומהם כל המראות שרואה יחזקאל בחזונו? הרי האל – אין דמות לו ולא צלם, ומה לאלוהות ולמונותיאיזם ולמרכבה?

 

דיברה תורה בלשון אדם. המרכבה היא התגלמות השכינה בעיני יחזקאל בחלומותיו. גלותה של השכינה, כמו גם מציאותה בבית המקדש, היא הניסיון להמחיש להמוני העם, לפשוטי העם, באמצעות מסרים מוחשיים, את המסר המופשט, האלוהי. הדרך להעביר להמון את המסרים של הסרת ההגנה האלוהית ממנו, ושל העדר חסינות מבית המקדש, היא באמצעות תרגומם למחזות מסעירים; מרוממי נפש ומפחידים בעת ובעונה אחת.

 

באמצעות חזיונות, דמיונות, מראות ומרכבות, כרובים וחיות הקודש, המסר של יחזקאל הוא המסר של ירמיהו: חורבן.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 26/9/2016 00:32   בקטגוריות חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)