לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2017

זכריה ה: זֹאת הָרִשְׁעָה! וַיַּשְׁלֵךְ אֹתָהּ


בתפילת הימים הנוראים אנו אומרים: "וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּ, וִישָׁרִים יַעֲלזוּ, וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ. וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ. וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה".

 

זוהי תפילה נפלאה – לעולם שכל הרשעה שבו תכלה. שכל העוול שבו ייעלם.

 

הנביא זכריה, רואה זאת באחד מחזיונותיו – כיצד הָרִשְׁעָה גולה מארץ ישראל.

 

****

 

שני חזיונות רואה זכריה בפרק ה. הראשון – מגילת ענק מתעופפת באוויר. זוהי מגילת הקללות; אני מפרש זאת כעונשים על פי חוק, לחוטאים. כאן מדובר על גנבים ועל נשבעים שבועת שקר, וסביר להניח שאלו דוגמאות והכוונה היא לכל הפשעים והעוונות.

 

המגילה הזאת היא מנגנון בקרה, שאינו מאפשר לפושע להימלט מעונש. עינה של המגילה המעופפת פקוחה תמיד, ודבר לא נסתר ממנה. היא מגיעה אל הפושעtake away  עד לביתו או מסתורו ומענישה אותו. "וּבָאָה אֶל בֵּית הַגַּנָּב וְאֶל בֵּית הַנִּשְׁבָּע בִּשְׁמִי לַשָּׁקֶר, וְלָנֶה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ, וְכִלַּתּוּ וְאֶת עֵצָיו וְאֶת אֲבָנָיו".

 

משמעות החיזיון הזה הוא של מדינת חוק וסדר, שבה הפושע בא על עונשו.

 

אולם החיזיון השני נושא בחובו הבטחה פנטסטית יותר – אוטופיה של ממש. לא תמונה של ענישת הפושעים, אלא של חברה נטולת פשע, נטולת רשע, נטולת שחיתות, נטולת שנאה, נטולת קללה.

 

דמות של אישה, המסמלת את הרִשְׁעָה, יושבת בתוך אֵיפָה (כלי מדידה), ודמויות של שתי נשים מכונפות נושאות את האיפה בין השמים והארץ ומוציאות אותו מהארץ.

 

ולאן עוברת הקללה? לארץ שנער, כלומר לבבל.

 

כידוע, בבבל ישבו באותה שעה היהודים שהתאהבו בסיר המילקי שבגלות, כנראה לא יכלו לחיות ללא הגעגוע לציון, ולכן השתמטו משיבת ציון. בבל היא ייצוגה של הגולה. העברת הקללה והרשעה לבבל, נועדה לסמל ליהודים את המסר, שעליהם לשוב לארץ ישראל ולהקים בה חברת מופת חפה מרשעה ומפשע. האלטרנטיבה היא להישאר מרצון בגולה המקוללת, שבה אין ליהודי יכולת להשפיע ולהילחם ברע.

 

****

 

אפשר לקחת את הפרק הזה לפרשנות נגטיבית בשם הפמיניזם, ולהתמרמר על כך שאת הרשעה מייצגת דמות אישה. בעיניי, זו תהיה החמצת הבשורה הגדולה של הפרק. ומכל מקום, כדאי לזכור שגם את מגרשי הרשעה והקללה מגלמות נשים.

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 1/2/2017 19:16   בקטגוריות חינוך, יהדות, ציונות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)