לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2017

יום התייחדות לאומי


המעבר מיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לחג העצמאות חד וקשה; כמעט בלתי אפשרי. תעצומות נפש רבות נדרשות, כדי להתייחד עם זכר הנופלים בצלן של חגיגות העצמאות, וכדי לשמוח שמחה אמתית על עצמאותנו, בצל היגון והצער על הנופלים. אך החיבור בין שני הימים הללו נכון וראוי, בשל הזיקה העמוקה בין מהותם.

 

ביום הזיכרון אנו אבלים על יקירינו, חללי צה"ל. ביום העצמאות אנו חוגגים את  עצמאות מדינתנו, מדינת ישראל. שמחת החג מהולה בתודעת המחיר הכבד הכרוך בקיום המדינה ובהגנה עליה. האבל והזיכרון מהולים בתודעת המשמעות של מחיר הדמים, שלא היה לשווא, כי הוא מבטיח את חיינו הלאומיים.

 

זו מהותו של יום הזיכרון. המשפחות השכולות אינן זקוקות ליום זיכרון. יש להן 365 ימי זיכרון בשנה. היום הזה קיים בעבור החברה הישראלית, כיום לאומי של התייחדות עם הנופלים. אולם להורים השכולים יש נחמה מסוימת, בכך שעם שלם מתאחד, יום בשנה, מניח בצד את המחלוקות בתוכו, וזכר הנופלים והיגון על אובדנם, פועם בלבות כולנו, כפעום לב אחד.

 

וכה מצער, שבשנים האחרונות קדושתו של יום זה חוללה במפגנים פוליטיים פלגניים, רדיקליים ופרובוקטיביים.

 

תחת שם החיבה "אלטרנטיבי", נעשה ניסיון ליצור יום זיכרון אחר, החותר תחת מהותו ומשמעותו של יום הזיכרון, וממיר את ערכיו בערכים הפוכים.

 

מבקרת טלוויזיה צופה בתכניות יום הזיכרון, וכותבת ש"הכל שקר", מלבד ראיון עם אב שכול שהתפרץ לנאום ראש הממשלה. למה שקר? כי האובדן הוא "אלוהי הכיעור". כל דיבור על הקרבה, על "ציוו לנו את החיים", על גאווה באנשים שהלכו ראשונים, שנשאו את עמם עלי שכם – כל אלה "מליצות ריקות", על פי הטרנד. כל מהותו של יום הזיכרון הוא שקר, ולכן יש להמירו במהות הפוכה.

 

המהות ההפוכה באה לידי ביטוי בטקס זיכרון משותף לישראלים והפלשתינאים שנהרגו בסכסוך. את מקום הסולידריות הלאומית, שבאה לידי ביטוי בהתייחדות עם זכר הנופלים למען המדינה ובהזדהות עם משפחותיהם, תופסת סולידריות אחרת, עם "קורבנות השנאה" משני הצדדים. יחס שווה למי שנפל במלחמה על קיומה של מדינת ישראל ולמי שנהרג במלחמה נגד קיומה; למי שנפל בהגנה על אזרחי ישראל ולמי שנהרג בניסיונו לפגוע בהם; למי שנרצח בפיגועי טרור ולמי שרצח באותם פיגועים.

 

טקס כזה כמוהו כזריית מלח על הפצעים הפתוחים והכואבים ביותר בחברה הישראלית, מתוך חוסר התחשבות בכאב שעצם קיומו מסב לכל כל הרבה אנשים בתוכנו. ופוליטיקאים מפמפמים את האירוע ומעלים אותו על נס, מתוך שיקול ציני, זר.

 

פרובוקציה גוררת פרובוקציה, קיצוניות גוררת קיצוניות, ועל הטקס עטו בחדווה, כמוצאי שלל רב, הזועמים המקצועיים, אנשי הימין הרדיקלי, "הצל", בן גביר ושכמותם. ויום הזיכרון, שבו השכול ניצב מעל השסעים והמחלוקות, הופך לזירת התגוששות אלימה בין הקיצונים המושכים את החברה הישראלית לשיח קצוות מתלהם.

 

הכאב והגאווה המאפיינים את היום הזה מושלכים לקרן זווית, ואת מקומם תופסים העמקת השסע, הפלגנות והציניות.

 

הבה נחזיר את יום הזיכרון לייעודו – יום התייחדות לאומי עם הנופלים על תקומת ישראל. 

 

* "ישראל היום"

נכתב על ידי הייטנר , 1/5/2017 17:39   בקטגוריות זיכרון, חברה, פוליטיקה, ציונות, תרבות, תקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)