לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2017

תהלים נח: רְשָׁעִים מֵרָחֶם


בדומה למזמורים נוספים בתהלים, גם מזמור נח מנסה להתמודד עם בעיית הרשע ושלטון הרשע; במקרה זה הרשע במשפט.

 

ובפסוק ד מופיע מסר בעייתי מאוד, קשה מאוד, שבעיניי הוא כפירה באחד הערכים החשובים של היהדות: חופש הבחירה. זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם, תָּעוּ מִבֶּטֶן דֹּבְרֵי כָזָב. המשורר מדבר על רשעים שהרשע טמון בהרכב הגנטי שלהם, עוד מהרחם, וכנ"ל בשקרנים. מכאן, שהם חסרי תקנה.

 

זו כפירה ברעיון הבחירה בין טוב ורע, המטיל על האדם את האחריות על בחירותיו בחיים. אדם עושה רע, כי הוא בחר ברע, לא כי הוא נולד רע. אדם עושה טוב, כי זו בחירתו. היהדות אינה דטרמיניסטית, היא אינה מאמינה בגורל, גם לא ביד המקרה. היא מאמינה באחריות האישית ובזכות הבחירה.

 

לכן, היהדות מאמינה בתשובה. כל אדם יכול לחזור בתשובה. אף אחד אינו מקרה אבוד.

 

המסר בפרק זה סותר את העיקרים הללו.

 

איך ניתן להסביר את הסתירה? בייאוש. המשורר רואה את הרשע סביבו, והוא מיואש, וויתר על היכולת להשפיע על הרשעים לשנות את דרכם.

 

יאוש אינו יועץ טוב. אסור לנו לאבד את התקווה ואת האמונה באדם.

 

929

נכתב על ידי הייטנר , 11/5/2017 00:40   בקטגוריות חינוך, יהדות, ספרות ואמנות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)