לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


6/2017

מועצת תנועה בבקעת הירדן


ההצדעה להתיישבות הקיבוצית בגולן, במלאת יובל להיווסדה, בוועידת התנועה הקיבוצית, הייתה חשובה ליישובי הגולן, אך חשובה לא פחות לתנועה הקיבוצית. הרי מפעל ההתיישבות הציונית בגולן הוא המפעל המפואר ביותר של התנועה הקיבוצית מאז הקמת המדינה. הוא שבר מחסום של כמעט שני עשורים, שבהם התנועה ליקקה את פצעי הפילוג ודשדשה בהישרדות מבלי שהצליחה לממש את מהותה, ליישב את הארץ ולהקים קיבוצים. ולפתע, היא זו שהובילה את מפעל ההתיישבות בגולן. חמישה שבועות לאחר המלחמה כבר עלו חלוצי מרום גולן להתיישבות. ארבעת היישובים הראשונים בגולן היו קיבוצים. הקיבוצים נתנו את הטון למפעל שעיצב את גבולה הצפוני של מדינת ישראל.

 

קיום ועידת התנועה לציון יובל להתיישבות בגולן, הוא צעד מסוים של תיקון, לניכור של התנועה לקיבוצי הגולן, בתקופת המאבק נגד הנסיגה בשנות ה-90. דווקא אז, כאשר הונפה מעלינו חרב העקירה והנסיגה, כשחשוב היה לנו כל כך שהתנועה תתייצב לצדנו, במאבק על הדרך והערכים שאותם הגשמנו בשליחותה, היא לא הייתה שם. אני מודה, שגם היום, בחלוף שני עשורים, תחושות הכעס, האכזבה והעלבון לא נעלמו. אולם אני מאמין, שהוועידה היא תחילתו של תיקון.

 

הסכנה מעל הגולן חלפה. כל ישראלי שפוי מבין שהגולן חייב להישאר ישראלי, וסביר להניח שזהו מצב בלתי הפיך. אולם לא זה המצב בבקעת הירדן וצפון ים המלח.

 

כמו בגולן, גם באזורים אלה עלו חלוצים להגשים את דרכה של התנועה הקיבוצית, בהתיישבות שנועדה לעצב את גבולה המזרחי של ישראל; גבולות בני הגנה באזורים שאינם מסכנים מבחינה דמוגרפית את צביונה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית.

 

על התנועה הקיבוצית, שהקימה קיבוצים באזורים אלה, להתייצב לצד יישוביה, בכל מאבק להבטחת קיומם ולהגשמת תפקידם ההיסטורי – עיצוב גבולה של ישראל.

 

השנה הבאה היא שנת היובל להקמת קיבוץ קלי"ה, בכור קיבוצי בקעת הירדן וצפון ים המלח, שעלה לקרקע ב-1968. מן הראוי שהתנועה הקיבוצית תחגוג את היובל של יישוביה בבקעה, עם יישוביה, ותצדיע להם. ועידה אינה מתקיימת מדי שנה, אך ראוי לקיים מועצת תנועה באחד מקיבוצי הבקעה.

 

* "ידיעות הקיבוץ"

נכתב על ידי הייטנר , 8/6/2017 23:15   בקטגוריות הגולן, היסטוריה, התנועה הקיבוצית, חוץ וביטחון, התיישבות, ציונות, קיבוץ, פוליטיקה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)