תְּפִלָּה לְעָנִי – כך פותח המשורר את תפילתו, כך הוא מציג את עצמו. עני.
ומדובר בתפילה של עני שהגיע לחרפת רעב. עוני מזעזע.
כִּי אֵפֶר כַּלֶּחֶם אָכָלְתִּי
וְשִׁקֻּוַי בִּבְכִי מָסָכְתִּי.
הלחם שלו, המזון הבסיסי שלו, הוא אפר. ואת השתיה הוא מוהל בדמעותיו –
תיאור מזעזע של מי שאין לו יכולת למלא כוס במים, ומה שמציל אותו הוא דמעות סבלו
ויגונו.
העני מתפלל לאלוהים ומבקש להיוושע מן המצוקה הנוראה שבה הוא שרוי.
גדולתו של המשורר העני, היא שגם כאשר הוא מצוי בתחתית החבית, גם
במצוקה הקשה שבה הוא נמצא, הוא אינו מתפלל רק לגאולה אישית, אלא בראש ובראשונה
לגאולה לאומית. סביר להניח שאז, כהיום, יש מי שתחביבם לדוג במים עכורים והם מסיתים
ומשלהבים יצרים אנטי לאומיים בקרב הסובלים ממצוקה. על המשורר, הדמגוגיה הזאת אינה
עובדת.
גם כאשר הוא מתאר את מצבו כנואש:
יָמַי כְּצֵל נָטוּי
וַאֲנִי כָּעֵשֶׂב אִיבָשׁ
גם אז הוא מייחל לגאולת העם והארץ:
אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן
כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ
כִּי בָא מוֹעֵד.
כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ
וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ.
המשורר מבין שללא גאולה לאומית, לא תהיה גאולה אישית ולא גאולה
מעמדית. גם במצבו הקשה, הסולידריות העליונה שלו, היא הסולידריות הלאומית. איזו
גבורה, איזה הדר, יש בגישה הזו. זו התגלמות מותר האדם מן הבהמה.
****
כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת
אֲבָנֶיהָ
וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ.
איזה פסוק נפלא של אהבת מולדת. אפילו את אבניה הקשות של הארץ, אוהבים
בניו של עם ישראל. אפילו את אדמתה – האדמה עצמה, גם אם אין היא מיושבת ואינה מצמיחה
את פריה. הדבקות באדמת המולדת היא בלתי מותנית, גם בחורבותיה. הדבקות הזאת, היא
שתפריח, בסופו של דבר, את שממת הארץ.
הפסוק הזה הוא המסד לשירו של ביאליק "ברכת עם" – הנושא את
ברכת העם היהודי לקומץ החלוצים בארץ ישראל. השיר נכתב בשנת תרנד (1894), בתקופת
העליה הראשונה. השיר היה להמנונה של תנועת העבודה הציונית.
תֶּחֱזַקְנָה יְדֵי כָל אַחֵינוּ
הַמְחוֹנְנִים
עַפְרוֹת אַרְצֵנוּ בַּאֲשֶׁר הֵם
שָׁם;
אַל יִפֹּל רוּחֲכֶם – עַלִּיזִים,
מִתְרוֹנְנִים
בֹּאוּ שְׁכֶם אֶחָד לְעֶזְרַת הָעָם!
הֵן סוֹפְרִים אֲנַחְנוּ אֶת נוֹדְכֶם
וְחוֹבְבִים
נִטְפֵי הַדְּמָעוֹת וְזֵעַת הָאָף,
הַיּוֹרְדִים כַּטַּל לְיִשְׂרָאֵל
וּמְשׁוֹבְבִים
נַפְשׁוֹ הַנִּלְאָה, הַשּׂוּמָה בַכָּף.
וּלְעוֹלְמֵי עַד תִּקְדַּשׁ כָּל דִּמְעָה
שֶׁצָּלֲלָה
בְּיָם דִּמְעָתֵנוּ, נְדָבָה לָעָם,
כָּל טִפָּה שֶׁל זֵעַת אַפַּיִם,
שֶׁסָּלֲלַה
דֶּרֶךְ אֲדֹנָי – כְּחֵלֶב וָדָם.
אִם לֹא אֶת הַטְּפָחוֹת – רַק מַסַּד
יְסַדְתֶּם –
רַב לָכֶם, אַחַי, עֲמַלְכֶם לֹא שָׁוְא!
הַבָּאִים – וּבְנִיתֶם וְטַחְתֶּם
וְשַׂדְתֶּם,
עַתָּה רַב לָנוּ אִם נָטוּי הַקָּו.
גּוֹי קַו קָו אֲנָחְנוּ! מִקַו לָקָו קוֹמְמוּ
שִׁמֲמוֹת עוֹלָם וּבְנוּ בִנְיַן עַד!
יֶשׁ יוֹם – וּמִיָּם עַד יָם יֵצְאוּ
יִשְׁתּוֹמְמוּ
לִרְאוֹת מַה פָּעַל קְטֹן גּוֹיִם,
עַם נָד.
וְלָמָה, הַמְפַגְּרִים, פַּעֲמֵיכֶם
כֹּה בוֹשְׁשׁוּ?
הַעֶבֶד יִשְׂרָאֵל, הַאִם בְּנֵי
מֵרוֹז?
הוֹי, כֹּחוֹת נִפְרָדִים,
הִתְלַקְּטוּ, הִתְקוֹשְׁשׁוּ!
עִבְדוּ שְׁכֶם אֶחָד בְּחַיִל וָעֹז!
אַל תֹּאמְרוּ: קָטֹנּוּ – הֲטֶרֶם
תִּתְבּוֹנְנוּ
פְּנֵי אֲבִיר יַעֲקֹב הַהוֹלְכִים
בַּקְּרָב;
מִימֵי זְרֻבָּבֶל יָדֵינוּ לֹא כוֹנְנוּ
מִפְעַל אַדִּירִים כָּמֹהוּ וָרָב.
מִי בַז לְיוֹם קְטַנּוֹת? הַבּוּז
לַמִּתְלוֹצְצִים!
מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וְאִתִּים עֲשׂוּ
–
עַד נִשְׁמַע מֵרָאשֵׁי הֶהָרִים
מִתְפּוֹצְצִים
קוֹלוֹת אֲדֹנָי הַקֹּרְאִים: עֲלוּ!
קומץ חלוצי העליה הראשונה, כותב ביאליק, הם מחונני גאולתו של עם
ישראל, בדבקותם זבת הזיעה והדמעות באדמת ארץ ישראל.
ההשראה של הפסוק על שירו של ביאליק מובהקת – לא רק בשימוש במילים, אלא
בתוכֶן. משורר תהלים מתפלל לגאולת ציון,
אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן
כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ
כִּי בָא מוֹעֵד.
הוא גם מבהיר שמדובר במעשה שייעשה בידי בני אדם.
כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת
אֲבָנֶיהָ
וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ.
זו הציונות. ההבנה "כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ, כִּי
בָא מוֹעֵד"' ולצדהּ ההבנה שכיוון שבא מועד, הדבר מחייב את העם היהודי, לא
עוד להמתין בפסיביות לביאת המשיח, אלא לעלות בחומה בציונות מעשית, ביישוב הארץ ובניינהּ, כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ, וְאֶת
עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ.
אנשי הציונות המעשית, אותם מעלה ביאליק על נס, הבינו שגאולת העם
היהודי מותנית בישיבתו על אדמתו ובקשר הבלתי אמצעי בינו לבין אדמתו. רק כאשר
היהודים נוגעים במו ידיהם באבני הארץ ובעפרה; רק החיבור הזה מעניק להם כוח של ממש,
להגן על עצמם וליצור תקומה יהודית במדינה ריבונית.
****
המשורר מתפלל לאלוהיו: "אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי".
הפניה הזו של אדם לאלוהים, מהדהדת בשירה של נעמי שמר, "מה שלומך
אחות", כפניה של אדם לאדם, של אישה לאחותה.
תֵּכֶף יִתְגָּלּוּ שָׁמַיִם
אַל תַּסְתִּירִי אֶת פָּנַיִךְ
אַל יֶחְדַּל קוֹלֵךְ.
אף שהשיר מתאר מזג אוויר סגרירי וקודר, ולכן המשפט "תכף יתגלו
שמים" יכול להיקרא גם פשוטו כמשמעו, סביר להניח שנעמי שמר מתכוונת להתגלות
שמימית, גואלת ומאירה, לאחר תקופה של הסתר פנים.
וכפי שביאליק מבין שהחלוצים המחוננים את עפרות הארץ הם אלה שיביאו את
הגאולה, כך גם נעמי שמר כותבת לאחותה, שאת הגאולה האישית, את התגלות השמים, היא
תביא ברגע שלא תסתיר פניה. גילוי הפנים והקול שלה, יבואו בד בבד עם התגלות השמים.
* 929