ההתיישבות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח היתה הדגל ההתיישבותי והפוליטי של תנועת העבודה. ממשלות העבודה הן שהחליטו ליישב אזורים אלה. תנועות ההתיישבות של תנועת העבודה הן שיישמו את ההחלטה בהקמת קיבוצים ומושבים. תנועות הנוער של תנועת העבודה חינכו את חניכיהם להגשים ביישובים אלה.
תנועת העבודה הציגה את ההתיישבות בבקעת הירדן כאנטיתזה להתיישבות של "גוש אמונים" על גב ההר. בניגוד להתיישבות בתוך אזורים מיושבים בצפיפות באוכלוסיה פלשתינאית, שסיפוחה עלול לאיים על צביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה, ההתיישבות בבקעת הירדן ובצפון ים המלח הוצגה כהתיישבות באזור ריק מערבים, שסיפוחו לישראל הינו יעד לאומי, וריבונות ישראל עליו הינה בעלת חשיבות אסטרטגית רבה.
דווקא ממי שמצדד בנסיגה ממרבית שטחי יהודה ושומרון, יש לצפות שיתמוך בריבונות והתיישבות ישראליים בבקעת הירדן, כדי ליצור חיץ שימנע רצף עויין מאיראן ועד פאתי כפ"ס, חדרה, נתניה ות"א. בוודאי שהיום, לנוכח לקחי אוסלו וההתנתקות, ניתן לצפות ממי שתומך בנסיגה, שימנע את הפיכת בקעת הירדן לציר פילדלפי רבתי.
מי שהבין זאת היטב, היה יצחק רבין. לכן, בנאומו האחרון בכנסת ערב הרצחו, בדיון על אוסלו ב', כאשר הציג לראשונה את מדיניותו ותכניתו להסדר הקבע של ישראל, הוא הצהיר שישראל לא תוותר על "בקעת הירדן, בפירוש הנרחב ביותר של המושג הזה". למרבה הצער, יגאל עמיר רצח עם רבין גם את תפיסת הפשרה הטריטוריאלית.
אהוד ברק, שהתיימר להיות ממשיכו של רבין, בעט במורשתו, ויתר על רעיון הפשרה הטריטוריאלית, והציע נסיגה מלאה, כולל מבקעת הירדן. לזכותו יאמר, שלנוכח לקחי אוסלו, הוא תבע תמורת הנסיגה הזאת הסכם שלום, סוף הסכסוך וסוף התביעות מישראל. הפלשתינאים, כזכור, דחו את ההצעה, מה שהצדיק השלכתה לפח האשפה של ההיסטוריה.
לא זו בלבד שברק לא נסוג מהצעתו, אלא שהיום הוא מוסיף חטא על פשע. אם בקמפ-דיוויד הסכים לעקור את יישובי הבקעה תמורת שלום, היום הוא מציע, בהצעת החוק הצינית "פינוי פיצוי", להרוס מבפנים את יישובי בקעת הירדן וצפון ים המלח, יחד עם כל היישובים שממזרח לגדר הביטחון, באמצעות חיפוש החוליות החלשות ורודפי הבצע ביישובים, וניסיון לשחדם בכסף תמורת עקירה. החוק הזה נועד לקעקע את יסודות הקהילה ההתיישבותית, באמצעות חרחור ריב ומדנים בתוך היישוב, יצירת מערכת שמועות ורכילויות ושבירת החוסן והסולידריות של החברה ביישובים.
כל אדם בעל מצפון, גם מי שתומך בעקירת היישובים תמורת שלום או אף בנסיגה חד צדדית, חייב להתקומם בכל נימי נפשו נגד ההצעה הצינית והנואלת הזאת. כל אדם בעל זיקה כלשהי להתיישבות, חייב למחות נגד הרעיון הנפסד הזה.
* "הקיבוץ"