לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2008

מתו מעוני


"מתו מקור", זעקו כותרות העיתונים, לנוכח האסון הכבד – מותם של אנשים בגל הקור שפקד אותנו בשבוע שעבר. לא, הם לא מתו מקור. הקור מתחלק שווה בשווה בין כולנו. הם מתו מעוני. הם מתו, כיוון שלא היו להם האמצעים המינימליים להתמודד עם הקור.

 

ארבעה אנשים מתו בשבוע שעבר מעוני. אך המתים הללו הם קצה הקרחון. בנוסף אליהם יש עוד רבים רבים שלא מתו, אך סבלו סבל בל ישוער, כיוון שידם לא היתה משגת להתמודד עם הקור, להתחמם. לא רק בדרי רחוב מדובר, אלא באנשים רבים מאוד, שאין להם אמצעי חימום או שאין להם כסף כדי להפעיל את תנור החשמל שברשותם. מדובר בקשישים ובילדים, באנשים שחוו סבל קשה בגל הקור הזה. אנשים, שבכל גל קור הם סובלים יותר מכל מן הקור, ובכל גל חום הם הסובלים העיקריים מן הקור. אנשים שאינם נהנים מההגנה המינימלית הנדרשת לקיום חיים נורמליים.

 

יש בתוכנו מגמה של הכחשת העוני. אני קורא את המאמרים ב"דה-מרקר" ומתפלץ. הנתונים, החיוביים כשלעצמם, אודות צמיחת המשק, מככבים בכותרות, ואינם מאוזנים באיזו תזכורת חתרנית, שהנהנים מן הצמיחה הזו הם העשירים שנהיים לעשירים יותר, אך לשכבות החלשות אין בה חלק ונחלה, והן נעשות חלשות ועניות יותר. מכחישי העוני מאשימים את העניים בעוניים ואת מי שזועק את זעקת העניים - כפופוליסטים ודמגוגים סוציאליים.

 

"אין בישראל רעב", פוסקים הנחמיה שטרסלרים. אכן, תמונות ילדים נפוחי בטן כבדרפור וברואנדה אין רואים ברחובותינו. אך רבים בתוכנו אינם נהנים מביטחון תזונתי, אינם יכולים לספק לילדיהם את המזון העשיר והמגוון החיוני לבריאותם וגדילתם; אנשים שמקרריהם ריקים, ושבתי התמחוי מצילים אותם מחרפת רעב.

 

אנשים רבים בישראל אינם יכולים להרשות לעצמם טיפול שיניים. הם סובלים לאורך שנים מכאבי תופת, אך הם מזניחים את שיניהם. הרפואה הפרטית יצרה סטנדרטים של בריאות לעשירים לעומת בריאות מינימלית לעניים, אך מי שחיים בתת תזונה ובתת תנאים אינם מסוגלים לקבל גם את המינימום הזה.

 

יש בישראל עוני מנוון, יש בישראל דור שלישי ורביעי לעוני, יש בישראל תופעה של עובדים עניים – והמדינה אינה יכולה להמשיך ולהתעלם מכך. מדיניות ההפרטה שהסירה מהמדינה את האחריות לחיי אזרחיה, אינה יכולה להמשיך ולפורר את החברה הישראלית. יש מקום לשוק חופשי, אך המדינה חייבת להבטיח שירותים חברתיים לאזרחיה – חינוך נאות, בריאות טובה, קורת גג סבירה חיים של כבוד.

 

חסידי ההפרטה טוענים שאת מדינת הרווחה יש להחליף ברשת ביטחון של סעד מינימלי. במבחן גל הקור, קרסה רשת הביטחון. מדיניות רולטת הרשת הותירה חללים.

 

* הפורטל לשוויון זכויות וצדק חברתי http://www.bsh.co.il/

נכתב על ידי הייטנר , 21/1/2008 22:40   בקטגוריות חברה, אקטואליה  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)