קבלת השבת בקיבוץ אורטל, אמש, הייתה שונה מקבלות השבת השבועיות
הרגילות. זו השנה השניה, שאת שבת הגדול, השבת שלפני הפסח, אנו מקבלים במתכונת שונה
– לא בחדר האוכל אלא בטבע, קצת מוקדם יותר, עם אפיית מצות על סאג', כמו אבותינו
שיצאו ממצרים.
בניגוד לאבותינו שיצאו ממצרים, גם מרחנו את המצות בלבנה ובשוקולד. כן,
ממרח שוקולד "השחר העולה", שרוגל אלפר קרא להחרים, כי הוא "ממרח
גזעני ופשיסטי", כיוון שבעליו תורם מידי שנה כמה שקלים להתנחלויות.
סיימנו בטקס קבלת שבת, כשאנו יושבים על מחצלות: שירי שבת ופסח, הדלקת
נרות, קידוש, דרשה. וסיימנו בשירת שלושה פסוקים ממזמור לד בתהילים.
את הפסוקים הללו אנו שרים ברבות מקבלות השבת. אנו שרים אותם גם
בהתכנסות "כל נדרינו", מדי שנה ערב יום הכיפורים.
אתמול, בטרם שרנו את הפסוקים, סיפרתי על מיזם 929 ועל אתר
"מחלנים", וציינתי שבמסע לאורך התנ"ך הגענו למזמור ממנו לקוח השיר.
מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה.
סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
כל כך יפה!
****
חמי, אריק שליין, איש נהלל, היה איש האדמה. כך כתבנו על קברו. אולם
הוא היה איש אדמה רחב אופקים, איש ספר ושיר. בכיסו תמיד הייתה טמונה מפוחית, ובכל
הזדמנות הוא שלף אותה והחל לנגן. נהגתי לומר עליו, שהמפוחית, כמו השפם, היא חלק
בלתי נפרד מפניו.
מבין כל השירים, אחד האהובים עליו ביותר היה "מי האיש",
אותו הוא ניגן בכל הזדמנות.
כך פתחת את הספדי על קברו הטרי, בבית העלמין של נהלל בגבעת שמרון,
לפני קרוב לשמונה שנים:
"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ
חַיִּים
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה.
סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
הפסוק הזה מתהילים, הוא אחד השירים
האהובים על אריק, שהקפיד לנגן אותו בכל הזדמנות. איך אפשר לתמצת טוב יותר מפסוק
זה, את אישיותו של אריק?
'האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו', כתב
שאול טשרניחובסקי. אריק הוא תבנית נופה של ארץ ישראל העובדת, תבנית נופו של העמק,
תבנית נופה של נהלל. אריק הוא התגשמות דמות החלום הציוני".
בשירת "מי האיש" נפרדנו גם
ממורנו ורבנו יריב בן אהרון, בבית העלמין של קיבוצו ראש הנקרה, ערב חג הסוכות
האחרון.
****
הלחן הקסום לשלושת הפסוקים היפים
ממזמור לד, נכתב בידי הרב, הסופר והמוסיקאי ברוך חייט, ראש ישיבת מערבא ביישוב
מתתיהו שבבנימין.
מה למתנחל ול"בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם
וְרָדְפֵהוּ"? חזקה על הרב חייט שהוא כתב את השיר לא רק בהכרה מלאה ובהבנה
מלאה, אלא בהתכוונות רבה, מתוך בקשת שלום ורדיפתו. חזקה עליו, שגם התיישבותו
במתתיהו נעשה לא רק בהכרה מלאה ובהבנה מלאה, אלא בהתכוונות רבה. וגם היא נעשתה
מתוך בקשת שלם ורדיפתו.
טוב, בטח רוגל אלפר יקרא להחרים את השיר, שהולחן בידי מתנחל, רחמנא
לצלן.
כיוון שאין מוקדם ומאוחר בתורה, אני מאמין שהלוויים בבית המקדש שרו את
"מי האיש", עלי עשור ועלי נבל, עלי הגיון בכינור, בלחנו של ברוך חייט,
בשני קולות.
****
"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים, אֹהֵב
יָמִים לִרְאוֹת טוֹב?" שואל המשורר. יתכן ששני הפסוקים הבאים הם תיאורו של
האיש. אולי הם דברי הדרכה לאיש ההוא.
ההקבלה של החיים לטוב, מבהירה שחפץ
חיים הוא האיש שחפץ חיים טובים, במובן המוסרי של המילה. כלומר, חפץ בחיים מוסריים,
ערכיים, נכונים. מי האיש?
בדומה ל"אַשְׁרֵי הָאִישׁ",
וב"מִי יַעֲלֶה בְהַר יְהוָה וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ", מציג
המשורר את איש המעלה. כמו בשני המזמורים הקודמים, גם כאן אין כל אזכור לשמירת
מצוות פולחניות, אלא לבעל דרך חיים מוסרית.
****
"נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ
מִדַּבֵּר מִרְמָה".
שמירת הלשון היא ערך מוסרי רב חשיבות.
לא לרכל, לא לדבר לשון הרע, לא להשמיץ, לא לעשות שיימינג.
ולא לשקר. המשורר קורא למִרְמָה בשמה.
בשנה האחרונה אנו נוהגים לתת לה סימנים: "פוסט אמת", "עובדות
אלטרנטיביות", "פייק ניוז". אלו מילים חדשות המבטאות את תופעת
הרלטיביזם הפוסט מודרניסטי. אין אמת, אין שקר, יש "נראטיבים". כל אחד
והאמת שלו. וכך הוכשרו שקרים נתעבים.
השואה היא "נראטיב ציוני".
יש גם נראטיב אחר, הכחשת השואה. הוא לגיטימי באותה מידה, כי אין אמת, אין שקר, יש
נראטיבים. כל אחד והאמת שלו.
סיפור תקומתו של העם היהודי, הקמת
המדינה ומלחמת השחרור אינה אמת אלא "נראטיב ציוני". יש גם נראטיב אחר,
"הנכבה". הוא לגיטימי באותה מידה, כי אין אמת, אין שקר, יש נראטיבים. כל
אחד והאמת, או הפוסט אמת, או העובדות האלטרנטיביות, או הפייק ניוז שלו.
ומחנכים ישראלים ופלשתינאים הוציא ספר
לימוד על הסכסוך, שבו כאשר הילד מדפדף, בצד אחד של הדף מופיעה האמת ובצד השני
השקר, כאשר האמת מוגדרת "הנראטיב הישראלי" והשקר – "הנראטיב
הפלשתינאי", וזה בסדר, כל אחד והאמת שלו, ומי אנחנו שנכריע? נציג לילדים את
שני הנראטיבים (ואח"כ כבר נטפטף להם משהו על "הנראטיב ההגמוני
הדכאני" ונדבר בשבחי "הנראטיב החתרני").
שומע זאת משורר תהלים ומסביר לאיש החפץ
חיים, שזו אינה הדרך. "נְצֹר ... שְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה".
****
לאורך שנותיי בקיבוץ אורטל, אני מרבה
לעסוק בצמיחה הדמוגרפית. גם היום, כאשר אנו בגל הגדול ביותר של צמיחה דמוגרפית
בתולדות אורטל.
הסיפור הבא הוא מהקדנציה הקודמת שלי
כרכז קליטה. בוועדת קליטה אנו מדברים על אנשים. אנו מדברים על נקלטים. תפקידנו הוא
לסייע להשתלבותם, להתאקלמותם ולקליטתם, ואנו משוחחים על בעיות נוגעות אליהם, מתוך
אוריינטציה של פתרון. דברים העולים על שולחן הוועדה – אם הם עולים על שולחן
הרכילות בחדר האוכל או על השבילים, הם בעייתיים ביותר, תוצאתם הפוכה ולעתים גם
כוונת הדוברים אותם הפוכה.
שמירת הלשון היא חלק מן האחריות שנוטל
על עצמו חבר הוועדה. ברור לו שמה שנאמר בוועדה, אינו יוצא מדל"ת אמותיה.
והנה, הייתה הדלפה מן הוועדה. דברים
שנאמרו בה יצאו החוצה. לקחתי זאת קשה מאוד.
לקראת תום הישיבה הבאה של הוועדה,
חילקתי לחבריה דף, ועליו מובאות מן הספר "החפץ חיים", של הרב ישראל מאיר
הכהן מראדין, שאף זכה להיקרא על שם ספרו, וזכה שיקום קיבוץ הנושא את שמו.
המובאות עוסקות כולן בשמירת הלשון.
הפרק האחרון של הישיבה הוקדש לשמירת הלשון.
לקראת הישיבה הבאה, הוועדה הצטמקה בחבר
אחד.
****
סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב.
"מעט מן האור דוחה הרבה מן
החושך", אמר הרב קוק.
דברים דומים אמר בן דורו, א.ד. גורדון:
"לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום
להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור".
הם צודקים. הדרך הראשית והטובה ביותר
לעשות את העולם לטוב יותר, היא עשיית טוב.
אך משורר תהלים אינו מסתפק ב"עֲשֵׂה
טוֹב", ומוסיף עליו את "סוּר מֵרָע".
נכון, חשוב מאוד לעשות טוב. אין כל טעם
להסתפק באופוזיציה עקרה עם הקריאה העורבית "רק רע, רק רע, רע קרא,
רקרע". החשוב מכל הוא עשיית טוב.
אבל חשוב גם לסור מרע, ואני מוסיף
שחשוב גם להילחם ברע. מי שאינו נלחם ברע, משתף עמו פעולה. השתמטות ממלחמה ברע, היא
השקפת העולם הפציפיסטית, שבשמה אנשים ערקו מהמלחמה בהיטלר והיום אנשים עורקים
מהמלחמה בטרור, כי ה..."מצפון" שלהם אוסר עליהם להילחם ברע, כי מלחמה זה
רע.
אבל מוסר אמתי הוא היכולת להבחין בין
טוב ורע, לבחור בטוב, לעשות טוב, לסור מרע ולהילחם ברע.
****
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
יש בתנ"ך שתי רדיפות. רדיפת צדק
ורדיפת שלום. "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף" נאמר בספר דברים ובמזמור שלנו
נאמר: "בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
לכאורה, יש סתירה בין השניים.
מאיר אריאל מעמת בין רודף צדק ורודף
שלום בשירו "צדק צדק תרדוף", והעימות הזה מסתיים בשלוליות של דם.
...רודף צדק ג'ימי מנגן מפוחית
ודין רודף שלום מקיש על פחית
והם שרים איש את שלו
צדק צדק תרדוף
בקש שלום ורדפהו
בקש שלום ורדפהו
צדק צדק תרדוף
זורק דין שלום לג'ימי צדק
"אתה מודע לזה שצדק זה חרוז
להדק?"
יורק ג'ימי צדק לדין שלום
"ממש כמו ששלום זה חרוז
לחלום"
שורק דין לג'ימי "בשבילך צדק זה
חדק
שיש לו רישיון לחטט לי בארון"
חורק ג'ימי לדין "בשבילך שלום זה
שלוש
עיוור, חרש, אילם ושולמן ישלם"
ושוב שרים איש את שלו...
אי אפשר ליישב את רדיפת הצדק בכל מחיר
עם רדיפת שלום. אם אני דבק במה שאני מאמין כצדק, ואתה דבק במה שאתה מאמין כצדק,
ושנינו (או אפילו רק אחד מאתנו) בשום אופן אינו מוכן להסתפק בפחות ממיצוי הצדק שבו
הוא מאמין, לא נוכל לעולם להגיע להסכמה, לעולם נוכל להתפשר, לעולם לא נוכל לגבש
דרך משותפת.
האסון הגדול של החברה הישראלית הוא שיח
הקצוות – השיח הנשלט בידי השמאלימין הרדיקלי. בחלוקה המחנאית הדיכוטומית הזאת בין
"שמאל" ל"ימין", כל מחנה נגרר אחרי הקיצונים שבו, שבטוחים
שמלוא הצדק בידיהם, ומדרדרים אותנו לעימות ולקרע נורא.
זו לא דרכה של היהדות. אמרו חז"ל:
"עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל
הַשָּׁלוֹם". נכון, יש לעתים סתירה בין האמת ובין הדין. ולעתים עליי לקבל
עליי את הדין, גם אם אני בטוח שהוא לא פסק בדיוק על פי האמת. אם נעמיד את העולם
כולו רק על הדין, רק על האמת, רק על השלום, רק על הצדק, זה לא ילך. חובתה של חברה,
להעמיד את העולם על כל היסודות הללו, ולעתים יסוד אחד חייב לפנות מקום לרעהו, כדי
שניתן יהיה לחיות יחד.
****
המילה "שלום" היא מילה
חטופה. היא נחטפה בידי בעלי דעה פוליטית, שגידרו אותה ל"מחנה" והדירו אל
מחוץ למחנה את מי שמציעים דרכים אחרות להגיע לשלום, ותייגה אותם כ"אויבי
השלום" וכ"מחרחרי מלחמה".
זה לא פטנט ישראלי. המוני חסידים שוטים
ועיוורים הריעו לצ'מברליין לאחר חתימת הסכם מינכן, כששב לארצו והכריז "הבאתי
שלום בדורנו". את צ'רצ'יל הציגו כאיש האתמול, כאויב השלום, כמחרחר מלחמה, ולא
היה איש נלעג ממנו בשיח הציבורי הבריטי.
צ'רצ'יל הוא חתן פרס נובל לספרות, אולם
הוא ראוי יותר מכל אדם במאה העשרים לפרס נובל לשלום. אין מי שפעל למען שלום העולם
יותר ממנו, כאשר יצא נגד הפייסנות בשם ה"שלום" וכאשר הנהיג מלחמה
בהיטלר.
וגם אצלנו – הו, כמה נלעגים היו מי שהוכיחו
שערפאת, אחרי שחתם על הסכם אוסלו, אמר במסגדים שההסכם הוא שלב טקטי בדרך הג'יהאד.
כמה מוזרים היו מי שהזהירו שיעופו קטיושות על אשקלון. הם היו ללעג ולקלס. וכך גם
כל מי שלא הבינו איך 1,500 נרצחים בפיגועי טרור הם "קורבנות השלום". כל
אלה היו "אויבי השלום".
בשנות המאבק על הגולן, שירתתי כדובר
ועד יישובי הגולן, ולכן הייתי "עוכר שלום" מדופלם.
הסיסמה הראשונה של המאבק על הגולן,
ואחת הסיסמאות המובילות לכל אורכו, הייתה "שלום עם הגולן". המסר שלנו היה
שהמחלוקת אינה על השלום, אלא על הגולן. תומכי הנסיגה אינם חפצים בשלום יותר מאתנו,
הנאבקים נגד הנסיגה. בדיוק כפי שמי שיציע את הגליל, או הכרמל, או השרון, או גוש
דן, תמורת שלום, אינו שוחר שלום יותר ממי שייאבק נגד האבסורד הזה, הוא הדין כאשר
מדובר בגולן.
מפלגת הדרך השלישית, שקמה מתוך המאבק
על הגולן, כתבה יחד עם משרד תכנון כלכלי חשוב תכנית לשלום עם סוריה, המכבד את
הריבונות של שתי המדינות. דובר בו על פיתוח כלכלי רבתי בשני צדי הגבול, שיהיה
לגבול של שלום, ועל פירוז הדדי של שני צדי הגבול מצבא. שלום אמת.
אבל כל הרעיונות הללו נדחו בבוז. זה לא
שלום. רק נסיגה מהגולן היא שלום.
אבל אנחנו הקמנו בגולן התיישבות של
שלום. הקמנו מפעל חיים של שלום: חברה, קהילה, תרבות, חינוך, כלכלה, חקלאות. הקמנו
את משפחותינו במפעל חיים של שלום. ופתאום, אנו מוצאים שהמאבק על קיומו של המפעל
הזה הוא מאבק נגד השלום, ואילו המאבק למען חורבנו של מפעל החיים הזה ועקירתו, שהנה
מעשה אלימות איום ונורא, מוגדרת ... "שלום".
שִׂיחדש אורוויליאני. עקירה היא שלום.
חורבן הוא שלום.
חורבננו נועד למסור את הגולן ואת חופי
הכינרת לרודן רוצח המונים, שמכבד הסכמים כפי שהוא כיבד את ההסכם לסילוק הנשק הכימי
מסוריה.
אמר צ'רצ'יל לאחר הסכם מינכן: "בריטניה
יכלה לבחור בין החרפה לבין המלחמה. היא בחרה בחרפה, ותזכה במלחמה".
****
עשרים שנה חלפו מאז המאבק הקשה על
הגולן.
ואתמול, בקבלת השבת, ישבנו על אדמתנו,
אדמת הגולן, ושרנו בקול גדול ובכוונה מלאה:
מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים
אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב.
נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה.
סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב
בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.
* 929