לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


מדף הסיפורים שלי: ראו למטה

Avatarכינוי: 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2015

מדינה אוכלת יושביה


לפני יומיים הגיע מכתב מביטוח לאומי. התאריך על המכתב היה 11/9. לקח למכתב יותר מחודש ימים להגיע. אמנם היו חגים, אבל בכל זאת, למעלה מחודש ימים למכתב בארץ? 

פתחתי את המכתב וחשכו עיני. ביטוח לאומי דיווח בלקוניות שאני חייבת לו קצת יותר מ- 10,000 ש"ח. תאריך אחרון לתשלום החוב: שלושה ימים לפני שהמכתב נחת בתיבת הדואר שלנו. 

מאז שבעלי ואני עובדים כעצמאים אנחנו מעסיקים מנהל חשבונות שמדווח ומשלם לביטוח לאומי באופן שוטף מדי חודש. ולא רק ביטוח לאומי. אנחנו מקפידים לשלם גם מס הכנסה וגם מע"מ כחוק. אנחנו לא מאחרים בתשלומים אף פעם.  

זה מאד מבהיל לקבל מכתב כזה Out of the blue ולגלות שיש לנו חוב כל כך גדול. 

אוי, זה שטויות, בעלי אמר. הם שלחו לנו כבר מכתב כזה לפני כמה חודשים, וגם אז זאת הייתה טעות.

הוא התקשר למנהל החשבונות שאמר: מה? הם שוב שלחו לכם מכתב? אני לא מאמין. כבר טיפלתי בדבר הזה לפני חודשיים-שלושה.

עזבו, מנהל החשבונות אמר, אני תכף מבטל את זה. אתם יכולים לישון בשקט.  

אז ישנו בשקט, אבל לא ידענו שרוחות רעות מתחילות להשתולל. לא שיערנו בנפשנו את הסערה שעומדת בפתח.

 

אתמול בצהריים התקשרו מהבנק. 

הפקידה אמרה: התקשרתי לדווח לכם שקיבלנו בקשה לעיקול מביטוח לאומי, ואנחנו חייבים לשעבד 10,000 ש"ח מהחשבון שלכם לטובתם. 

ידעתם שאפשר לעשות את זה? כי אני לא ידעתי. לא היה לי מושג שביטוח לאומי מסוגל לשלוח את היד שלו לתוך חשבון הבנק שלי ולהחליט לשעבד סכומי עתק לטובתו.

התקשרנו מיד למנהל החשבונות, והוא הבטיח שהוא יטפל בנושא מיידית. אבל הייתה כבר שעת צהריים, ולפקידים בביטוח לאומי ככל הנראה נפל העט מהיד, כך שלא היה עם מי לדבר. 

הלילה לא ישנו בשקט. לא ישנו בכלל. 

בבוקר הנושא התבהר, ואתם לא תאמינו לחוצפה. מסתבר שבביטוח לאומי לא אהבו את הדיווח על הקף המשרה ועל ההכנסות שלי עבור חודש מאי. הדיווח וגם התשלום היה נמוך משמעותית מהתשלומים עבור החודשים שקדמו לו, אז ביטוח לאומי החליטו להטיל עלי קנס. ככה סתם. זאת השיטה שבה הם עובדים. קודם מטילים את הקנס, ורק אחר כך מבררים אם יש בכלל עילה.

קשה להאמין שכך מתנהלת המדינה. זאת התנהלות ביריונית. זאת התנהלות של מאפיה. 

 

כמו שכתבתי, אני אזרחית שומרת חוק. כמובן שלא הייתה שום עילה לקנס. 

הפרויקט שעבדתי עליו הסתיים בסוף אפריל. בחודש מאי עבדתי רק ברבע משרה, כלומר רבע משכורת. שילמתי לביטוח לאומי בדיוק את הסכום שהייתי אמורה לשלם.  

בחודש יולי או אוגוסט, כשהתקבלה הדרישה לתשלום הקנס הקיקיוני הזה, מנהל החשבונות פנה לביטוח לאומי והעביר להם אסמכתאות על גובה ההכנסה שלי בחודש מאי. הוא קיבל מביטוח לאומי אישור על כך שמדובר בדיווח תקין ושאין לי שום חובות לביטוח לאומי.

אבל בביטוח לאומי יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה.

מחלקת הדיווחים מנותקת ממחלקת החובות והקנסות. ולמרות שמחלקת הדיווחים ביטלה את החוב, במחלקת החובות הקנס המשיך להתגלגל.  

אנחנו היינו בטוחים שהכל סודר. לא העלינו בדעתנו שהקנס ממשיך לעמוד כמו חרב מעל ראשנו ובינתיים צובר עוד ריבית והצמדה.

במילים אחרות, החוב שלא הייתי חייבת מלכתחילה רק המשיך לגדול.

באוצר המילים שלי אין מספיק מילים שיכולות להגדיר את מעשה הנבלה הזה.

זה לא משהו אישי נגדי. זאת ההתנהלות הרגילה של ביטוח לאומי. ככה הם עושים לכולם, וכדאי לכל אדם שמחליט להתנהל כעצמאי לדעת שהוא כלי משחק בידיו של הביטוח הלאומי.

כל עצמאי יכול לקום בוקר אחד ולגלות שהוא חייב לביטוח לאומי עשרות אלפי שקלים, סתם ככה כי לביטוח לאומי התחשק לתת לו קנס. 

מזלי שאני עובדת בצורה מסודרת, ושיש לי מנהל חשבונות שדואג לכל הניירת. 

אני לא מקנאה בעצמאים אחרים שמוצאים את עצמם במצב דומה (אין חובה לעצמאי לעבוד עם מנהל חשבונות). אני מניחה שרבים היו נבהלים מאד ורצים מיד לשלם חוב שהם לא חייבים בכלל.

 

הבוקר התברר לי שביטוח לאומי שלח בקשת עיקול על גובה ה"חוב" לכל הבנקים בארץ, לכל חברות הביטוח בארץ ולכל חברות האשראי בארץ. כולם התבקשו לשעבד את סכום החוב מתוך החשבונות שלי, החסכונות שלי ואפילו מתוך החובות של כרטיסי האשראי שלי. 

זה לא יאומן לאיזה עומק יכולות לזחול האצבעות החמדניות של המדינה.  

במקרה יש לי חשבון בנק אחד, אבל אילו היו לי כמה חשבונות, על כל אחד מהם היה לי שיעבוד! 10,000 ש"ח כפול מספר החשבונות שיש לי!

בשביל מה? למה החזירות הזאת? ואיך הייתי אמורה להתקיים? לקנות אוכל? לשלם חשבונות?

אני רואה עד כמה זה קל להכנס לסחרור כלכלי, גם לאנשים שמתנהלים נכון. אנשים שאף פעם לא נמצאים במינוס. אנשים שמקפידים שההוצאות שלהם לא יעלו על ההכנסות שלהם. 

 

נכון לעכשיו הקנס בוטל, אבל אין לי ספק שהוא יצוץ מחדש בעוד כמה שנים במחלקת חובות אבודים או נשכחים, בטח בעוד 7 שנים דקה לפני שיחול עליו חוק ההתיישנות, השנה תהיה 2022 ואני אצטרך לפשפש בניירות ולהזכר מה עשיתי במאי 2015 ואיך לעזאזל נוצר לי חוב של מיליון שקל לביטוח לאומי. אני מקווה שהבלוג שלי יהיה עדיין קיים ואזכור לחפש בו את ההוכחות...

אגב, למרות שקיבלתי אישור על ביטול החוב, ביטוח לאומי עדיין לא העביר לבנק הנחיה להסיר את העיקול מהחשבון. האצבע שלו מאד קלה על ההדק, לשחרר זה הרבה יותר קשה. 

נכתב על ידי , 19/10/2015 22:50  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חגית ר'' ב-18/11/2015 10:22




77,767
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 40 פלוס , משפחתי וחיות אחרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחגית ר'' אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חגית ר'' ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)