לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

4/2009

פתאום קם אדם (או: לאן באמת הגענו?- רשומת זיכרון)


 

 

לקום ולהתחיל ללכת, רגל אחר רגל בצעדים מדודים.

קדימה, לא משנה לאן הדרך מובילה.

עצם הקיום הוא התנועה, עצם התנועה הוא הקיום.

השאיפה המולדת של כל בן אנוש, הקוד הטבוע שאומר לו לקום על שתי רגליו ולצעוד.

השאיפה שלכמה אנשים, תישאר בגדר שאיפה.

 

האדם הוא לא היחיד שקם על רגליו והולך, בזה הוא אינו מותר מן הבהמה.

אבל לאורך השנים אפשר להיות עדים גם לתקומתן (ואף לנפילתן התכופה) של עמים ואימפריות.

לפעמים, רק מדי פעם, בקול שאון גדול שאי אפשר להתעלם ממנו.

ולעיתים, יותר קרובות, כעניין די שולי על קצה דפי ההיסטוריה.

אבל התקומות והנפילות המרהיבות ביותר נראו דווקא מקרוב, קרוב מאוד.

דווקא אצלנו מבית, הבית היהודי, נרשמו טרגדיות ענק ושמחות המוניות שהשאירו חותם כלל-עולמי לעיתים.

 

כשקמנו בפעם הראשונה והתחלנו לצעוד כעם, עברנו שנים יחד. ארבעים אם נדייק.

נדדנו במדבר על טהרת המים, המן והשליו שעליו שילמנו ביוקר.

בדרך, באזור צחיח לחלוטין ללא נפש חיה, ידענו מפלות ויד אלהים קשה.

אל המנוחה ואל הנחלה הגענו, כמו אל הארץ המובטחת. אבל שנות שקט ושלווה לא החזיקו אצלנו.

מחלוקות פנימיות, התמרדויות, נביאי שקר וסתם שליטים שאיבדו דרכם הטובה.

דפי ההיסטוריה האישית שלנו מלאו במלחמות, דם ומוות לצד שמחות נקודתיות גדולות.

ואז נעלמנו, פוזרנו, נפוצנו לכל עבר ונעלמה דרכנו.

לאורך הזמן ובמהלכו נראו כמה אזכורים שקשרו אותנו בעוד סבל וייסורים בעיקר.

ולאות הסיום, לקראת החזרת העטרה ליושנה- טבחו בנו בהמונינו.

עשרות, מאות, אלפים, רבבות ולבסוף מיליונים.

משפחות שלמות שציינו עוד כתם עגום בהיסטוריה שלנו, כתם דם נוסף.

אבל כחיה פצועה ושואגת שאוזרת כוחות אחרונים ולוחמת חזרה עד חרמה,

יצאנו כשידנו אומנם על התחתונה אך צלחנו את המלחמה.

צלקות הן עניין שבשגרה בעם שלנו, הן מוכרות כאויב אהוב וכשגרת חיים.

אבל מדי שנה, אנחנו עוצרים כדי להראות שלא שוכחים.

שישה מיליון, אנחנו חוזרים ואומרים.

 

הניצולים עדיין נטבחים לאט לאט וביעילות מצמררת.

אנשים מצולקים קשי יום שנמקים בבתי אבות בידי חיות רעות נטולות רחמנות.

או שמא נטולות לחסדי הדרך הבירוקרטית של ממשלתם האהובה שכל כך כמהו לה.

נרמסים ברגליהם של ההולכים בתלם, הדור החדש ששכח את שקדם לו.

ידם המקועקעת מושטת לעיתים בתחינה אילמת למושיע נסתר שמסובב את גב כסא העור לעברם ודוהר לעבר האושר האישי שלו.

הפעם, כך אוכל להבטיח, כתם הדם הוא חרפה לכולנו.

הדממה שמתלווה לצפירה, אמורה להוות פעמון אזהרה לעם שנפל וקם ושליבו גאה מכדי לדאוג לזקניו.

יש דברים חשובים על סדר היום מאשר פוליטיקה. קוראים להם ניצולי שואה והם ניצבים על סף הדלת.

על סף הדלת שלנו- זקוקים לעזרה. ועל סף דלתם שלהם- לפני הסתלקות ומנוחת עולמים.

לכמה כבר זקוק אדם בשביל לסיים את ימיו בחסד במיטה נעימה.

 

עמים, מדינות ואימפריות קמים ונופלים אחת לכמה מאות או אלפי שנים.

אדם קם לראשונה על רגליו בשנתו הראשונה וצועד קדימה אל עבר נקודה לא נודעת באופק.

רגליהם של רבים לא עומדות להם והם צונחים תשושים.

אדם נופל אפשר לראות כל יום, אדם נופל לא נחרט ונחקק על דפי ההיסטוריה כמו עמים ומדינות.

האדם שיהיה לו למשענת ולעדנה, דווקא כן.

ואם לא בדפי ההיסטוריה ירשם אותו תומך, לפחות על לוח ליבו של אדם נוסף שצעד לעבר האופק.

ותש לו כוחו.

נכתב על ידי the_beast , 20/4/2009 21:22   בקטגוריות זיכרון  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בניסן עתידין להיגאל. (או: חג החירות האישי שלי)


 

כמה שניות ממש לפני "חג ה-" חירות/ עצירות ואני יושב ומוציא אל הכתב כמה דברים שיושבים אצלי מהשבת האחרונה.

בעצם, אני יושב ומוציא אל הכתב כמה דברים שיושבים אצלי כמה חודשים אם לא שנים.

 

בשבת האחרונה ישבתי וקראתי את "מן המדבר והלבנון" של עשהאל לובוצקי.

מעבר לעובדה שמדובר בחתיכת אומנות יוצאת דופן שמהווה צהר לנקודת מבט של פיקוד זוטר בשטח, יש משהו אחר שהביא אותי לדבר על הספר הזה.

 

לכל מקום בחיים שלי כמעט, הגעתי יחד עם ציפיות מסויימות.

אידיוטי ככל שזה יישמע- הציפיות מעולם לא היו מהסביבה שלי ומהמקום אליו נזרקתי או הגעתי.

הציפיות ברוב המקרים, היו מעצמי.

להצליח, להתבלט, לתת, לתרום, לבצע, להצטיין, להגיע למטרה שאליה אני צועד.

אף כי מדי פעם הבנתי שאת החץ יריתי לפני ציור המטרה, ההתבייתות בדרך כלל לא איחרה לבוא.

אבל איכשהו, בכל פעם מחדש ובכל מקום אליו הגעתי- נכשלתי.

 

- אינני יודע אם לתפוש את היציאה המוקדמת שלי ממוסד חינוכי מסודר ככישלון,

אבל אני בטוח שנכון לעכשיו אני מרגיש בפיגור מסויים ברגע שאני מתבונן באנשים אחרים שכבר סיימו את הפסיכומטרי שלהם וצועדים בביטחה לכיוון האוניברסיטה. לכיוון החיים שלהם.

- אינני יודע אם לתפוש את שלוש השנים האחרונות שלי בצה"ל כבזבוז חסר טעם,

אבל אני בטוח שנכון לעכשיו כשאני מסתכל על חברה שלי, אני רואה את מה שרציתי כל כך להיות.

רציתי לענוד את הסיכה הזו. לקבל את הצ`פחה המסורתית ולהגיע לדרגה שתאפשר לי להשמיע את עצמי מבלי שרק עצמי יאזין לדברים.

התחושה של סיום קורס, שמעולם לא הייתה לי. שום הכשרה פורמלית, שום ידע טוב שאני יכול לצאת איתו לחיים האזרחיים שלי. פרט לניסיון הצורב עם אנשים רעים ומעט חברים שצברתי לעצמי במהלך השנים, שגם איתם יינתק הקשר ברבות הימים.

- אינני יודע אם לתפוש את עצמי כאדם חכם או מוצלח באופן מסוים, כמו שאנשים חושבים שאני לפעמים.

כי נכון לעכשיו, אני מרגיש אפסי לגמרי.

 

עשהאל לובוצקי הוא קצין ששירת כמ"מ בגולני במהלך מלחמת לבנון השנייה.

עשהאל נפגע מטיל נ"ט שפגע באכזרית ששהה בה במהלך כניסה לאזור בינת-ג`בל.

למזלו, הוא כמעט איבד את רגלו ונזקק לפיזיותרפיה, אך נשאר בחיים כדי לספר על הכל.

במהלך הספר הוא מתאר את כל הדרך, החל מההתלבטות במהלך הגיוס בין יחידות מובחרות לזוטרות (בוגי יעלון סייע לו בהגעה להחלטה)

ועד לפיזיותרפיה והחיים שלאחרי הפציעה שעדיין טרייה למדי.

מעבר לכתיבה הקולחת ולנקודת המבט המרתקת, יש כאן הרגשת פטריוטיות, הקרבה ועשייה שהממה אותי במהלך רוב הקריאה שעשיתי.

אין לי יותר מדי סיבות להכביר במילים, מכיוון שיש רעיון לטקסט שאני מביא כאן קבל עם ועדה היום.

אני יודע שהייתי רוצה להיות עשהאל.

חלילה לא להיפצע או להגיע לרמת הכרה כוללת בעקבות עשיית גבורה כזו או אחרת.

אבל הייתי רוצה להגיע להגשמה עצמית ולמיצוי יכולות חזק כל כך, עד כי לא היה לי צורך פנימי לחזור אחורה לנקודה מסויימת בחיי בכדי לשנות דברים מסוימים.

הבחירות שלי, כאדם נבנה, היו משוללות בסיס ולעיתים כיוון. מה שהביא אותי למקום שבו אני נמצא היום-

מפוחד מהעתיד, מבויש מן העבר ומעט נכלם מההווה.

 

אחת מהנקודות האחרונות שבהן נגעתי, היא האנקדוטה שחלקים נרחבים מחיי סובבים סביבה.

הפוטנציאל.

המילה המפחידה הזו שמושמעת לעיתים בבתי ספר תיכוניים ע"י מורות מאוכזבות מתלמידים שלא ממצים את עצמם מסיבות שונות ומשונות.

הרי ישנו רוב מסוים של בני אדם שמפתח סטריאוטיפ שאומר כי ממבט ראשון ניתן להסיק עליי שיש לי תעודת בגרות ועשיתי משהו די טוב בצבא בגלל שאני מה שאני (ואינני בטוח מה אני).

אני מניח שמשם באה תחושת הפוטנציאל, מכיוון שאין לי כל דרך אחרת לבסס את העניין התיאורטי למדי הזה.

אבל בסופו של יום, ובכן, בסופם של רוב הימים לכל הפחות, אני מגיע לנקודה שבה אני מסתכל מעבר לכתפי כדי לראות שלא השגתי כלום.

 

שתים עשרה שנות לימוד ללא תעודת בגרות וללא השגה ראויה לציון,

שלוש שנים של שירות עם מעברי תפקידים תדירים, רצון אדיר להתממש ולהתמצות וקבילה אחת שהסתיימה רק בהרגשה רעה.

ומה העתיד צופן, אני כבר מפחד לדעת.

 

אין מילים שיוכלו להכיל את ההרגשה שמקננת בתוך תוכי.

זו מן מפלצת ששורטת את קרביי מבפנים ומטילה בי פחד ממה שיבוא, מההבטחות שלי לעצמי שהופכות למסך ערפל סמיך של שקרים עצמיים בסופם של דברים.

איפה מה שרואים עליי, איפה הכמיהות הכי גדולות והחלומות שלי. ואיפה אני...

 

אולי בחג הזה, שאמור להיות חג החירות.

אולי אצליח להשתחרר מהכבלים שקוראים להם "אני".

 

חג שמח.

 

הרשומה לא נערכה כלל

נכתב על ידי the_beast , 8/4/2009 18:23   בקטגוריות הרהורים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





Avatarכינוי:  the_beast

בן: 36




4,569
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , מגיל 14 עד 18 , מתוסבכים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לthe_beast אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על the_beast ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)