הלב נחמץ
אסון נורא , אם כי ההערכות המפוקחות של גורמים רבים שנשמעו מתחילת האירועים , להן הסכמתי לפחות מהבחינה הסטטיסטית , היא ששלושת הילדים היקרים אינם בין החיים - דבר שהסתבר בדיעבד כנכון ומצמרר.
מה עושים עכשיו ?
ראשית , כאדם מוסרי הדוגל בתהליכים שכלתניים ומדודים , אני חושב כי צריך להתחיל בתהליך חדש של פעולה ותגובה אשר יגבה מעתה מחיר יקר ממעורבים באירועים לאומניים , מהמסייעים להם , ואוכלוסיה תומכת בצורת גביית מחיר גבוה ולא מידתי בעליל , הנובע מהעובדה הפשוטה של היותנו וילה בג'ונגל , וגם מבלי שארצה או לא , יש להחיל ואולי גם לשכלל חלק מחוקי הג'ונגל הללו לצורך הרתעה / השרדות / התפקחות וכיו"ב
א. שימוש מידתי בעונש מוות - אינני מתכוון לשמוש סיטוני בעונש זה , כפי שנעשה אצל רוב שכנותינו לג'ונגל , אך אני מניח שלדוגמאות כדוגמת מקרה זה או זל משפחת פוגל יש צידוק מוסרי לא פחות ממשפטי.
ב. מאסר עולם - כשמו כן הוא - וכך צריך להיות בפועל , ללא אפשרות חנינה / שחרור - ואם יש מחשבה להקל , הרי שצריך להיות ברור גם בחקיקה - מתחילים הכי נמוך שרק אפשר ( תנאי מגורים , יכולת קריאה מינימלית , ללא טלוויזיה , ללא לימודים , קשר מינימלי עם הסביבה וכיו"ב ) ועולים עם הזמן בתנאים , באישור מיוחד , כל תקופה של 5-10 שנים. לא משנה איזה מתווה ייבחר , וגם לבטח שישפיע על מבנה בתי הכלא בישראל - החברה צריכה להגן על עצמה גם במחיר פגיעה בפרט שביצע פשע נורא , שאין עליו מחילה , וגם שיקום ( אם ריאלי במקרה זה או אחר ) חובה שיתבצע בתנאים השונים לחלוטין ממה שקיים היום, כאשר אסירים ביטחוניים מנהלים את עצמם.
ג. מאסרים ממושכים - ראה עקרונות סעיף ב'
ד. משפט וחברה - הורדת סף ההוכחה המשפטי בהקשר לסיוע לביצוע פשע , כדוגמת ידיעה על כוונה לביצוע פשע , או ידיעה על פח"ע שלא דווחה - תחייב ענישה עם סף שנים מינימלי של כ 10 שנים - תרחיב את מעגל המעורבים והמורחקים מן החברה.
ה. ענישה סביבתית - אולי לא תיראה הגונה ושפויה - אך יש להחיל בחוק פעולות עונשין של הריסת בתים / עסקים / מבנים של המשפחה המורבת שהוכח בסף החדש של סעיף ד' ידיעה - והמשמעות ברורה.
ו. נקמה - מושג אותו איני אוהב בהקשר של חפים מפשע , ואני מעדיף את המונח "תגובה" - לא אתייחס לשמועות בנוגע לרצח הנער הפלשתיני בשועפט המטילות ספק בהקשר הנקמה היהודית ומניחות אפשרות ביצוע ע"י ערבים על רקע כבוד המשפחה , אלא כי צריך לפגוע קשה במעורבים ולא באנשים תמימים - ויש הרבה תמימים כאלו גם במציאות הקשה שלנו. במקביל , צריך להתייחס בהקשר של תגובה לכל דרג , מבצעי / פוליטי / חברתי מעורב , שיידע כי הוא עלול לשלם מחיר בחייו על מעורבותו.
אסיים בשירו של חיים נחמן ביאליק "על השחיטה" , שנכתב ב-1903 לאחר הפוגרומים בקישינב שזעזעו את כל העולם התרבותי במסגרת פעילותו כעיתונאי מוכר אשר ראיין את
הניצולים מה שהוביל ל"על השחיטה" שבו הוא קרא לשמיים להוציא לאור את הצדק באופן
מידי ואם לא אז להרוס את העולם.
עַל הַשְּׁחִיטָה / חיים נחמן ביאליק
שָׁמַיִם, בַּקְּשׁוּ רַחֲמִים עָלָי!
אִם-יֵשׁ בָּכֶם אֵל וְלָאֵל בָּכֶם נָתִיב –
וַ אֲ נִ י לֹא מְצָאתִיו –
הִתְפַּלְּלוּ אַתֶּם עָלָי!
אֲ נִ י – לִבִּי מֵת וְאֵין עוֹד תְּפִלָּה בִּשְׂפָתָי,
וּכְבָר אָזְלַת יָד אַף-אֵין תִּקְוָה עוֹד –
עַד-מָתַי, עַד-אָנָה, עַד-מָתָי?
הַתַּלְיָן! הֵא צַוָּאר – קוּם שְׁחָט!
עָרְפֵנִי כַּכֶּלֶב, לְךָ זְרֹעַ עִם-קַרְדֹּם,
וְכָל-הָאָרֶץ לִי גַרְדֹּם –
וַאֲנַחְנוּ – אֲנַחְנוּ הַמְעָט!
דָּמִי מֻתָּר – הַךְ קָדְקֹד, וִיזַנֵּק דַּם רֶצַח,
דַּם יוֹנֵק וָשָׂב עַל-כֻּתָּנְתְּךָ –
וְלֹא יִמַּח לָנֶצַח, לָנֶצַח.
וְאִם יֶשׁ-צֶדֶק – יוֹפַע מִיָּד!
אַךְ אִם-אַחֲרֵי הִשָּׁמְדִי מִתַּחַת רָקִיעַ
הַצֶּדֶק יוֹפִיעַ –
יְמֻגַּר-נָא כִסְאוֹ לָעַד!
וּבְרֶשַׁע עוֹלָמִים שָׁמַיִם יִמָּקּוּ;
אַף-אַתֶּם לְכוּ, זֵדִים, בַּחֲמַסְכֶם זֶה
וּבְדִמְכֶם חֲיוּ וְהִנָּקוּ.
וְאָרוּר הָאוֹמֵר: נְקֹם!
נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַת דַּם יֶלֶד קָטָן
עוֹד לֹא-בָרָא הַשָּׂטָן –
וְיִקֹּב הַדָּם אֶת-הַתְּהוֹם!
יִקֹּב הַדָּם עַד תְּהֹמוֹת מַחֲשַׁכִּים,
וְאָכַל בַּחֹשֶׁךְ וְחָתַר שָׁם
כָּל-מוֹסְדוֹת הָאָרֶץ הַנְּמַקִּים.
אסיים באימרת השבוע:
"טעמתי את טעם הנקמה: בבליעה, נראתה כטעם היין הריחני, חמימה ומעוררת: הטעם שבא אחר כך היה מתכתי ומעכל, מלא תחושת רעל" - שרלוט ברונטה