השאלה שנשאלתי- אם
מישהו היה אומר לך, "אין כל קשר בין ישע' נ''ג והמשיח. זה די ברור שהפרק הזה מתייחס
לישראל כעבד ה' באופן קולקטיבי."איך היית מגיב?
התשובה-
בישעיה נ''ג פס' 9 כתוב:''על לא חמס עשה,ולא מרמה בפיו''
כלומר-שאותו העבד המתואר בפרק הוא צדיק.
חמס=קלקול והשחתה בחומר או ברוח.
אם נפתח את משלי ג' 31-35 נראה פירוט ל''דרכי חמס'':
נלוז(עיקש,עקום ונסתר),רשע(העושה רע בשפע),לץ(המזלזל ולועג לאנשים ולערכים),כסיל(השונא
דעת)
הבה נבחן את עם ישראל.
בישעיה ל' 12 מדבר אלוהים לבנ''י לאחר שרצו לרדת למצרים:''יען מאסכם בדבר
הזה ותבטחו בעשק ונלוז ותשענו עליו'' – עם ישראל בוטח בדבר הנלוז.
במלכים א' 46-47 מתפללים שלמה והעם ואומרים:''חטאנו
והעוינו,רשענו...ואין אדם אשר לא יחטא'' – הם מודים שהטבע שלהם חוטא ורשע.
(עוד פירוט על דרכי רשע ניתן למצוא כאן http://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8:%D7%A8%D7%A9%D7%A2_%3D_%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94_%D7%A8%D7%A2_%D7%91%D7%A9%D7%A4%D7%A2)
עם ישראל כלצים – מזלזלים ולועגים לאנשים וערכים.
משלי י''ג 1:''בן חכם
מוסר אב,ולץ לא שמע גערה''.כלומר-הלץ לא יקבל ולא יקשיב ולא יחכים מגערות של
אביו.
אלוהים מתייחס לעם ישראל כאל בניו (''הוי בנים סוררים...'' ישעיה ל' 1
''הביאי בניי מרחוק ובנותיי מקצה ארץ...'' ישעיה מ''ג 6 ודוגמאות נוספות)
האם בני ישראל שומעים את גערות ה'?
לאורך כל התנ''ך ניתן לראות מעגליות חוזרת-
אלוהים נותן חוקים>עמ''י מורדים בה'>ה' מעניש אותם ע''י עם אחר>עמ''י
חוזרים בתשובה>ה' מושיע>שנות שקט>עמ''י שוב מורדים בה' ולא לומדים את
הלקח שלהם.
בחינה עצמית- האם אני כסיל?
http://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8:%D7%9B%D7%A1%D7%99%D7%9C_%3D_%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%90_%D7%93%D7%A2%D7%AA
היחס להורים ''בן חכם ישמח אב,ובן כסיל תוגת אמו'' משלי י' 11.אפשר לחזור לסעיף
הקודם ולראות שעם ישראל מאכזב את ה' במעשיו.
מהפסוקים האלה הבנו שעם ישראל לא יכול להיות צדיק,עם שלא עשה חמס כי
לאורך כל ההיסטוריה עם ישראל מתנהג בליצות,כסילות,נליזות,ורשע.
אז מי הוא אותו האדם שעליו מדבר הטקסט?
אשמח לתגובות :)