לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


Avatarכינוי: 

בן: 50





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2006    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

9/2006

איך הצטרפתי למפלגה הנאצית


 

הקיץ נגמר ומה שנשאר לי ממנו הוא שבוע אחד.

 

***

 

גדלתי על שנאת גרמניה. לא כל כך במשפחה, שהייתה תמיד אדישה מכדי להטמיע בי אמונות חזקות מדי, אלא במדינה שהפכה את השואה מנושא שאפשר להוציא ממנו משמעויות הומניסטיות אוניברסליות למטאפורה קיומית שתפקידה העיקרי להצדיק קסנופוביה פרטיקולריסטית כדרך חיים. עברתי את הסוציאליזציה הרגילה, כולל טקסים, טלוויזיה ומנחם בגין, ועד גיל די מאוחר לא העזתי להטיל ספק בכלום. אחת מחוויות הילדות הזכורות לי ביותר היא פעם שבה אחותי ואני צפינו ביחד באחת מסדרות הטלוויזיה שהתיימרו לתאר מה קרה שם, ברייך השלישי, וברגע מסוים אחותי קמה מהספה עם מבט משועשע על הפנים, הצדיעה במועל יד ואמרה "הייל היטלר". קשה לי אפילו היום למצוא מילים כדי לתאר את עוצמת הזעזוע שחשתי לנוכח המעשה שלא ייעשה הזה, שבירת הטאבו המתריסה שלא ידעתי איך לעכל אותה, כאילו המורה לתנ"ך בכבודה ובעצמה באה וכתבה "יהוה" במרכז הלוח בכיתה וגם הקריאה את זה בקול. לא דיברתי עם אחותי שבועיים, כעונש (ומה שהיה חמור הרבה יותר, מבחינתה: סירבתי להפקיד את דמי הכיס שלי ב"בנק" שאותו פתחה עבורי באותה שנה, תוך הבטחות שתחזיר לי אותו עם ריבית; הבנק, למותר לציין, הלך בדרכו של הבנק למסחר; שנים מאוחר יותר הבנתי מאיפה אתי אלון קיבלה את ההשראה, אבל לפחות היא גנבה בשביל אחיה, לא ממנו).

על רגשות התיעוב שלי כלפי מכורתו של הצורר הקשתה העובדה שנוכחותה בפועל של גרמניה בחיי הייתה אמורפית למדי. לפיכך נוקזו רוב הסנטימנטים בכיוון נבחרת הכדורגל הבלתי נסבלת שהייתה מגיעה דרך קבע לגמר המונדיאל אגב הדחת הנבחרות הסימפטיות ביותר בדרך. שמות כמו קרל היינץ רומיניגה, פאול ברייטנר וטוני שומכר היו שקולים עבורי לאלה של רודולף הס, יוזף גבלס ואדולף אייכמן, ומבחינתי ברור היה כי מדובר בממשיכי דרכם הישירים (היטלר בכל זאת היה בליגה אחרת; כנראה הליגה של גרד מילר, אבל זה היה לפני דורי). לתחושות שלי תרמו שידורי הטלוויזיה האובייקטיביים מאוד, שבהם הגרמנים תוארו תמיד כרובוטים מתוכנתים וממושמעים, וספריו הפשיסטיים של אבנר כרמלי (שם העט של שרגא גפני, אותו אחד שהתחזה גם לאון שריג של "דנידין"), שבסדרת "הכדורגלנים הצעירים" שלו כיכב שחקן בשם נכטיגל, נאצי במסווה שביקש לנצל את העפלתה הפיקטיבית של נבחרת ישראל למונדיאל כדי להשלים אחת ולתמיד את הפתרון הסופי, עד שאלון ורפי הגיבורים הצליחו לסכל את מזימתו.

החל ממונדיאל 1982 ובמשך שנים ארוכות הייתי מארגן לעצמי מונדיאלים פרטיים בבית: שני גלילי נייר טואלט ריקים שהוצבו בשני קצוות החדר סימנו את השערים, ועליהם הוצבו לייסטים של פוסטרים שהיוו את המשקופים. מחק קטן בצורת כדור תפקד ככדורגל לעת מצוא, ואני הייתי יורד על ברכיי ומנהל משחקים במשך שעות, כשכל יד מייצגת את אחת הנבחרות. עבור אמא שלי, התוצאה העגומה ביותר של התחביב המשונה הזה הייתה העובדה שמכנסי הטרנינג שלי החזיקו מעמד לא יותר משבועיים עד שהיו קרועים במידה שלא אפשרה את לבישתם; מבחינתי, התוצאות העגומות יותר היו על כר הבּלטוֹת עצמו, שבו תפיסת הצדק הבסיסית שלי (שהלכה מאז לעולמה, תודה לאל) כפתה עלי לנהל את המשחק ללא משוא פנים והובילה לזכייתן של נבחרות משונות (צפון אירלנד?) בתואר אלופת העולם, על חשבונן של אלה שהיו מועדפות עלי במציאות. אבל גם לתפיסת הצדק שלי היו גבולות: כל משחק של גרמניה הסתיים באופן אוטומטי בניצחון רב שערים של היריבה. זכורה לי היטב הפעם היחידה שבה באמת נקרעתי מבפנים.  זה קרה בעת השחזור המשחק הדרמטי בין גרמניה לאלג'יריה במונדיאל 1982. בכל זאת, נאצים נגד ערבים זו דילמה קשה; נדמה לי שהמשחק שלי נגמר בתיקו (במציאות, האלג'יראים הדהימו את הגרמנים בניצחון 1:2).

 

***

 

עם השנים התבגרתי קצת – יש שיאמרו, קצת מדי – והיחס שלי לגרמניה הפך למורכב יותר. ב"מורכב יותר" אני מתכוון לכך שבאופן כללי לא הייתה לי בעיה עם גרמנים, כל עוד הם לא שיחקו כדורגל. היו לי חברים גרמנים, אהבתי ספרים וסרטים גרמניים, אפילו חיבבתי את "ג'ינג'יס חאן". אבל כשפייר ליטברסקי או לותר מתיאוס עלו על המגרש, צף ועלה מחדש כל המטען ההיסטורי. גרמניה הרסה לי את מונדיאל 1986 (אוי, מישל פלטיני), הרסה לי את מונדיאל 1990 (אוי, מרקו ואן באסטן), הרסה לי את יורו 1996 (אוי, קארל פובורסקי) והרסה לי את מונדיאל 2000 (אוי, סמואל אטו). בפעמים הנדירות שבהן היא נכשלה או הפסידה לקבוצות אהודות, זו הייתה עילה לחגיגה רבתי, ממש כאילו מאיה זכתה ב"כוכב נולד" (ולמי ששרד עד פה ונמאס לו, גשו בבקשה לסוף הפוסט). כשהיא ניצחה, זה היה יותר כמו זכייה של מירילא.

שחקן העבר של נבחרת אנגליה גרי לינקר טבע פעם את הפתגם שהפך מאז למיתולוגי, "כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים". בתפיסה הסובייקטיבית של רוב האנשים שאני מכיר זו גם המציאות. זו תפיסה שנשענת על תחושה שגם כשהגרמנים לא טובים – ובתפיסת המציאות של רובנו הגרמנים אף פעם לא טובים – הם מוצאים דרך כלשהי לנצח, משערים מקריים בדקות האחרונות או תוך שימוש בטקטיקות נלוזות ובמשחק מלוכלך. לתחושה הזאת יש בסיס מסוים במציאות, אבל באותה מידה לפחות היא גם רחוקה ממנה. אני זוכר במעומעם את הרגע שבו הבנתי, באופן רציונלי, שמנקודת המבט הגרמנית הדברים ודאי נראים אחרת – לא שאז זה שינה לגבַּי משהו. גרמניה הפסידה לאיטליה בגמר מונדיאל 1982, הודחה על ידי ספרד מיורו 1984 משער בדקה ה-90, הפסידה לארגנטינה בגמר מונדיאל 1986 משער בדקה ה-86, הודחה בחצי גמר יורו 1988 (אצלה בבית) משער בדקה ה-89, הפסידה לדנמרק בגמר יורו 1992, הפסידה בגמר מונדיאל 2002 והפסידה בחצי גמר מונדיאל 2006, שוב אצלה בבית, משני שערים בדקות ה-119 וה-120 של ההארכה. בתווך, חייבים להודות, היא גם זכתה במונדיאל 1990 וביורו 1996, אבל עדיין, יחסית לנבחרת שמנצחת תמיד, ובדקות האחרונות, להיות אוהד כדורגל גרמני זו כנראה חוויה די מתסכלת. אבל זה מגיע לו, כמובן, כי הוא הרי מעודד את מיכאל באלאק רק כסובלימציה של האהדה האמיתית שלו להרמן גרינג.

 

***

 

ביוני האחרון גוב האריות שלי החליט משום מה לשלם לי כסף כדי שאסע לגרמניה. מטבע הדברים, לא התנגדתי. לעילה הרשמית לנסיעה התייחסתי כאל כורח המציאות, וברגע האפשרי הראשון השתחררתי מהכבלים ויצאתי לראות מונדיאל.

בקרב חובבי הכדורגל מתנהל בחודשים האחרונים ויכוח סוער, האם המונדיאל האחרון הוא הגרוע ביותר בעידן המודרני או רק השני הכי גרוע. הוויכוח הזה רלוונטי עבורי בערך כמו מוטי פליישר. ייתכן שבטלוויזיה רמת הכדורגל הייתה מאכזבת. בגרמניה, בתוך האיצטדיון ומחוצה לו, זו הייתה חוויה של פעם בחיים. קצת קשה להסביר את זה – אני יודע כי אנשים שהיו במונדיאלים ובמשחקים אולימפיים בעבר ניסו להסביר לי ולא הבנתי כלום – אבל הכדורגל הוא עניין משני לחלוטין בתוך המציאות הקונקרטית של מונדיאל. מונדיאל זה ללכת ברחובות ברלין ולהיתקל כל שנייה באוהדים של נבחרת אחרת, שרים ומאושרים. מונדיאל זה לשבת באמצע הלילה עם חבורת אוהדים ברחוב או בפאב, לדבר על המשחקים שראיתם ועל המדינות שלכם ועל החיים שלכם ולהשתחרר פתאום מכל המגבלות וההצגות שמלוות אותך ביומיום. מונדיאל זה לשבת 90 דקות עם כמה אלפי תוניסאים ביציע ולעודד איתם את הנבחרת שלהם גם כשהיא מפסידה, כי בשבילם ההשתתפות בחגיגה היא באמת העיקר ולא רק קלישאה. ומונדיאל זה לעמוד מול מסך ענק בשער ברנדנבורג עם עוד כמה עשרות אלפי אנשים, להתחבק עם אוהד נבחרת ארגנטינה צוהל אחרי שער מדהים של מקסי רודריגז, להתחבק עם אוהד נבחרת מקסיקו שמיואש מאותו שער בדיוק, ובסוף להתחבק עם האמריקנית שהגיעה לכאן רק כדי לחוות את זה מקרוב, כמוך. שלושה אנשים שלא הכרת ושלא תכיר יותר לעולם, מאוחדים ל-90 – או במקרה הזה 120 – דקות של אהבה טהורה ונקייה מכל אינטרס.

 

 

 

כל מי שדיברתי איתו במהלך השבוע הזה סיפר לי אחר כך שמעולם הוא לא שמע אותי מאושר כל כך. בדרך כלל אני ביישן, נבוך, לא מתקשר עם אנשים שאני לא מכיר. בגרמניה מצאתי את עצמי מדבר עם אנשים ברחוב, יוצא איתם אחרי דקה של היכרות, מוותר על שינה בשמחה רק כדי להאריך קצת יותר את תחושת העילוי הזאת. אני לא יודע אם יש גרמניה אחרת, אבל אני יודע היטב שבגרמניה אני הייתי אחר.

ובגרמניה התאהבתי גם בנבחרת גרמניה. וגם כאן, לכדורגל היה מעט מאוד קשר לכך, למרות שלשם שינוי – לפחות בתודעה שלי – גם הנבחרת הגרמנית שיחקה הפעם נפלא. אבל אפילו אם הנבחרת הזו הייתה נראית כמו אנדורה ביום רביעי האחרון, אני לא מאמין שיש אדם אחד בעולם שהיה מצליח לבלות 90 דקות עם עשרות אלפי אוהדים גרמנים ולא להתאהב. בהתחלה נלחמתי בזה, ובסוף הבנתי שכל שנייה של התנגדות מונעת ממני עוד שנייה של אושר צרוף. הלכתי לביתן הקרוב ביותר שמצאתי וקניתי צעיף של גרמניה, ואיתו הסתובבתי במשך כל הזמן שנותר לי בגרמניה. חודש לפני כן, המעשה הזה היה משול בעיניי לקניית צלב קרס. באותו רגע האני הקודם הפך לבדיחה: Thom joins the Nazi Party, קראתי לתמונות ששלחתי לחברים שבהן ראו אותי חוגג עם הצעיף הזה. אני תוהה איך הם, שהכירו רק את האני הקודם, הבינו את הדברים.

 

 

 

 

אחרי שבוע נאלצתי לעזוב. יש כנראה גבול לכמות הכסף שגובי אריות מוכנים להשקיע כדי להפוך אנשים לנאצים. בדרך חזרה נעשיתי חולה, ומאז שחזרתי – לפני כמעט חודשיים וחצי – אני לא מפסיק להשתעל. מאיר שלו היה אומר שהגוף שלי מסרב לחזור למצב הקודם שלו, שזו המחאה הלא כל כך שקטה שלו. אני נוטה לחשוב שהוא היה צודק.

 

***

 

הקיץ נגמר ומה שנשאר לי ממנו הוא שבוע אחד. לפעמים זה מספיק.

 


 והערה בלתי קשורה לחלוטין, אבל בלתי נמנעת ביום הזה. יש המון סיבות טובות להצביע למאיה רוטמן הערב. היא מוכשרת יותר, מגוונת יותר, אינטליגנטית יותר, נעימה יותר ורגישה יותר משני המתמודדים האחרים. בתוכנית "כוכב נולד" של אתמול בערב הציגו לראווה את חמשת הסולואים הנבחרים של כל אחד מהפיינליסטים. במקרה של מירילא וג'קו היה אפשר להסתפק גם בסולו אחד. בלי שום קשר לשיר שאותו הם שרו – למוסיקה, למילים, לאווירה, למהות – כל השירים של כל אחד מהם נשמעו בדיוק אותו דבר. רק מאיה הצליחה להעניק פרשנות ייחודית לכל אחד מהשירים שנבחרו, רק היא הצליחה לגרום להם להישמע כאילו היא מבינה על מה היא שרה, והאמת היא שרק על הדואט שלה עם זהבית ב"כמו צמח בר" מגיע לה לזכות.

אבל כל זה פחות משנה כרגע, כי מוסיקלית כבר לא ניתן לשכנע אף אחד. מי שמחפש סיבה אחת להצביע למאיה, שילך לכאן ויקשיב לקטע המלא. בתוכנית הרדיו "בוקר טוב, קול רגע" הריצו על מאיה מתיחה אכזרית כאילו יהונתן גפן התקשר אליה והציע לה שיתוף פעולה מוסיקלי. מי שלא שמע את האופן שבו מאיה הגיבה למתיחה הזאת – גם בהתלהבות הכנה שהפגינה כשהייתה משוכנעת שמדובר בהצעה אמיתית וגם באכזבה החשופה שלה כשהבינה שעבדו עליה – לא שמע אנושיות מימיו. יהיו התוצאות אשר יהיו, מאיה תהיה המוסיקאית האמיתית המשמעותית ואולי היחידה שתצא מהעונה הזאת, וטוב שכך.

 


תוספת עריכה: יש אנשים שהלינק לא עובד עבורם. אפשר לנסות להיכנס גם בלינק המופיע בתוך הכתבה הבאה ב-Ynet, שגם נותנת פרטים נוספים על המקרה, כולל תגובה מרגשת של יהונתן גפן.

 


תוספת עריכה 2: תודה לכל מי שהצביע למאיה, ובמיוחד לאלה שהצביעו בפעם הראשונה ודאגו להקפיץ אותה מעל למירילא ולהבטיח לה חוזה הקלטה לאלבום (היא הייתה מגיעה לאלבום גם כך, אבל נעים לחשוב שזה בזכותנו). לאור ההופעות המביכות של זוכי העבר בגמר השנה, נראה שבכל מקרה עדיף לסיים במקום השני.

סיכום תוכנית הגמר יתפרסם כמקובל אצל ש. ואצלי בימים הקרובים. סופ"ש נעים לכולם.

   

נכתב על ידי , 7/9/2006 18:10   בקטגוריות סיפורים אישיים  
90 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של תום ב-18/9/2006 06:53



366,537

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לתום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על תום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)