לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


Avatarכינוי: 

בן: 50





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2014    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

בין "מצב האומה" למצב האומה: משה פייגלין, ליאור שליין והסאטירה המקומית


משה פייגלין התארח בשבוע שעבר באולפן "מצב האומה" בערוץ 2. (אפשר לראות את הקטע המלא עימו כאן.) "מצב האומה", בכיכובם של ליאור שליין, אורנה בנאי וגורי אלפי, מוגדרת על ידי מפיקיה כ"סאטירה" (וליתר דיוק "סאטירה חדשה ומפתיעה"), ודי היה לצפות בקטע בן עשר הדקות עם פייגלין כדי להעלות כמה תהיות עגמומיות. אפשר לקשר את התהיות הללו לדיון המתיש והבלתי נגמר במצבה של הסאטירה בישראל, ולשאלה המעייפת אם תוכניות כמו "מצב האומה" ו"ארץ נהדרת" ראויות לתואר "סאטירה" או "בידור", אבל נדמה לי שבמקרה הזה כדאי להרחיב את מסגרת הדיון עוד יותר, כי ביחס לפייגלין יש כדי ללמד על כמה נטיות יותר עקרוניות של אמצעי התקשורת שלנו, הן כשהם מתיימרים לספק "סאטירה" או "בידור" והן כשהם מתיימרים לספק לנו סתם "חדשות".

 

 

מוגדרת על ידי מפיקיה כ"סאטירה" (אילוסטרציה)

 

פייגלין הובא לאולפן "מצב האומה" על מנת שיצחקו עליו, כמו רוב האורחים שמגיעים לשם. עניין זה נתון, ואין בו כשלעצמו כדי להעיד על דבר זולת מחויבותה של התוכנית להצחיק. (העובדה שהיא לא מצחיקה היא אמנם כישלון, אבל זו בעיה רק מהזווית ההומוריסטית, לא המהותית.) הנקודה איננה, אפוא, עצם העובדה שצוחקים על פייגלין ומלעיגים אותו, אלא מהם אותם דברים שכותבי התוכנית סבורים שפייגלין ראוי שיצחקו עליו וילעגו לו בגינם. התשובה לשאלה הזאת קלה מאוד. פייגלין הוא נלעג ופסול בעיני הסאטיריקנים המובילים שלנו משום שהוא "קיצוני". לאורך כל הקטע שבו התארח, ניסו שליין, בנאי וגורי פעם אחר פעם לתאר את קיצוניותו של פייגלין, כאילו זו כשלעצמה – ולא התוכן הספציפי של דעותיו – הן ההופכות אותו לראוי לגנאי. גורי ניסח את הדברים כך:

בוא נאמר את האמת, אתה קצת קיצוני. איך נגיד את זה יפה? אתה שמחת כשאמא של במבי מתה. בוא ננסח את זה קצת יותר יפה: כשאתה שוחה בים, אנשים שומעים [גורי חיקה כאן את מנגינת "מלתעות"]. שאם נבדוק, נמצא עליך בכיס עותק של "התפסן בשדה השיפון". שבגיל שמונה התחפשת ללקס לותר. בוא נגיד שאתה עדיין קורא לכיכר "מלכי ישראל".

 

 

אין בו כשלעצמו כדי להעיד על דבר זולת מחויבותה של התוכנית להצחיק (אילוסטרציה)

 

התמיהה הגדולה ביותר העולה מדבריו של גורי היא כמובן מה בדיוק קיצוני באדם המחזיק בכיסו עותק של "התפסן בשדה השיפון". אבל הנקודה המרכזית יותר היא זו: ליאור שליין, אורנה בנאי וגורי אלפי מגדירים את עצמם כסאטיריקנים. ככאלה, הם אמורים לאתגר את גבולות השיח שלנו, להציב מול עינינו מראת קרקס שתציג בפנינו את אמיתות היסוד שעליהן מושתתת החברה שלנו באופן שיכפה עלינו לראות אותן במערומיהן. במקום זאת, הם יושבים להם בחיק הקונסנזוס החמים וצוחקים על אלה שבקצוות, רק על שום היותם בקצוות וכמעט בלי קשר לאידיאולוגיות שלהם. את פייגלין, במקרה הזה, הם הכניסו למשבצת הקבועה מראש של הקיצוני הדתי הימני הסהרורי, זו שמעמדתם הזחוחה והבטוחה בעצמה עד בחילה אפשר להלעיג אותה בגלל עצם היותה. על מנת להבהיר את האופן שבו יש להתייחס לפייגלין, אמרה אורנה בנאי כי:

אתה יכול באמת להסביר לביבי בדרכי נועם שאתה יכול למלא מקום בממשלה גם בתור אלי ישי, בתור הדתי הימני החשוך, וגם בתור אביגדור ליברמן, בתור הפשיסט שמביך אותנו בעולם. חשבתי על זה, זה כמו שיש אפרשזיף, הוא יכול להיות פשידוס, זה מקסים.

 

 

זחוחה ובטוחה בעצמה עד בחילה (אילוסטרציה)

 

פייגלין הוא אמנם דתי ימני (על "חשוך" אפשר להתווכח), אבל הגדרתו כ"פשיסט" היא בדיחה גרועה במיוחד, שמעידה אך ורק על מי שהשמיעה אותה. זה לא מפתיע, כמובן. "פשיסט" הפכה כבר מזמן למילת גנאי כללית המכוונת כלפי כל מי שדעותיו ממוקמות ימינה מאלה של הדובר עצמו. (אורוול העיר כבר בשנות הארבעים שהיא הפכה למילה חסרת כל משמעות, כך שהדבר אינו ייחודי לישראל.) אבל דווקא בארץ, התיאור הזה גם מדויק בדרך כלל: רוב ההיבטים המזוהים עם האידיאולוגיה הפשיסטית מצויים בארסנל הערכי של חלקים גדולים מהציבור היהודי הממקמים את עצמם במרכז, בימין ובשמאל: מתפיסתה של המדינה כערך עליון, דרך ראיית המלחמה והכוח הצבאי כביטוי עליון של גבורה, הקרבה ועוצמה, ועד לכמיהה למנהיג חזק שיעשה סדר ולהתנגדות להצבת סייגים דמוקרטיים בפני השלטון שימנעו ממנו להשיג את מטרותיו. אלא שדווקא פייגלין עצמו רחוק מאוד מלהיות פשיסט, לבטח במובן המקובל של המילה (בהנחה שיש כזה בכלל). הוא מתנגד חריף לראיית המדינה כערך עליון, וניסיונו העגום עם דרכי התמודדותה של זו עם גורמים "קיצוניים" כמוהו הוביל אותו לראייה ליברלית מאוד בתחומים מסוימים, המדגישה את זכויות הפרט ומצדיקה ביטויים של מרי אזרחי וסרבנות מצפון וסבורה שעל המדינה לאפשר את אלה באופן מקסימלי. אבל כל זה מסובך מדי בשביל הסאטיריקנים של "מצב האומה". מבחינתם, פייגלין הוא "ימני קיצוני", ועל כן מובן מאליו שהוא פשיסט.

 

 

דעותיו ממוקמות ימינה מאלה של הדובר עצמו (אילוסטרציה)

 

מאוחר יותר בשיחה, ניסה שליין להסביר שוב לצופים מדוע עליהם להיזהר מפייגלין המסוכן. זה התחיל כך:

מר פייגלין, אתה בעצם ישבת בכלא על המרדה, קראת לחיילים לסרב פקודה, אתה טוען שאתה לא יודע איך בדיוק רבין נרצח, ויכול להיות שזה בגלל השב"כ, אתה אומר מילים חמות מאוד על ברוך גולדשטיין.

פייגלין אכן ישב בכלא כמה חודשים על "המרדה", סעיף מגוחך ואומלל בספר החוקים שמבטא את חוסר יכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם ביטויים של מרי אזרחי לא אלים ושהיה אחד מתוצריה המובנים אך מצערים של ההיסטריה השלטונית, המשפטית והציבורית אחרי רצח רבין. את דבריו על ברוך גולדשטיין (שנאמרו לפני שנים רבות) אפשר בהחלט להזכיר ולגנות. ביחס לטענות בדבר קריאתו לסירוב פקודה, הסביר פייגלין בתגובה לשליין:

תראה, בעניין של סירוב פקודה, כמו שאתם חקרתם ודרשתם אתם בוודאי יודעים שאני תומך בדיוק באותה סרבנות מצפון עם תשלום מחיר בצדה משמאל ומימין כאחד. אני חושב שלכל בן אדם צריכים להיות קווים אדומים, והוא צריך להיות מוכן לעצור שם ולהיות מוכן לשלם את המחיר.

 

 

חוסר יכולתה של ישראל להתמודד עם ביטויים של מרי אזרחי לא אלים (אילוסטרציה)

 

תשובה זו היא כמובן תשובה דמוקרטית למופת, המעידה על הפנמה יסודית ועקרונית של חופש המצפון שראוי שכל אחד מאיתנו יכיר. היא מבטאת גם את עמדתו הבסיסית והנכונה עד מאוד של פייגלין, לפיה עצם קיומה של דמוקרטיה פורמלית אינה ערובה לקיומם של ערכים דמוקרטיים או מדיניות דמוקרטית. אפשר כמובן לעקוץ את פייגלין על כך שמחויבותו לערכים האלה נעלמת באופן כמעט מוחלט ברגע שמדובר בערבים, אלא שבכך אין בפייגלין שום ייחוד: מדינת ישראל ממחישה מדי יום שהדמוקרטיה שלה מיועדת בעיקר, אם לא רק, ליהודים. על כן, לא מפתיע שתגובתו של שליין לשיעור היסוד בדמוקרטיה שפייגלין העביר למשתתפי הפאנל הייתה:

זאת אומרת בנושא הזה אתה וענת קם אותו דבר.

נעזוב לרגע בצד את העובדה שהמשפט הזה אינו נכון אפילו עובדתית (קם לא רק שלא הצדיקה סירוב פקודה, אלא פרסמה מאמר מביך בגנות סרבני המצפון כשנה וחצי לפני שהפכה לשק החבטות המועדף של המיינסטרים הישראלי). מאחורי אמירתו של שליין לא עומדת הרי השקפת עולם, אלא רק קרטוגרפיה: אנחנו במרכז נורמליים, וכל ה"קיצונים" האלה, בשמאל או בימין, משוגעים כולם. ענת קם הדליפה מסמכים צבאיים שהעלו את החשד שהפיקוד הבכיר בצה"ל מבצע בשיטתיות הוצאות להורג בניגוד להנחיות בג"ץ; משה פייגלין ארגן פעולות מחאה לא אלימות שנועדו להפר את הסדר הציבורי על מנת להפנות את תשומת הלב ולעורר התנגדות כלפי פעולות שלטוניות שהיו בעיניו מסוכנות ובלתי מוסריות. שניהם, בדרכם השונה, ביטאו מחויבות לערכים הדמוקרטיים והמצפוניים המובהקים ביותר, ושניהם עשו זאת מתוך הכרה בכך שהם עוברים על החוק ונכונים לשלם על כך את המחיר, גם אם מחוסר רצון ומתוך תקווה שהדין לא ימוצה עימם. אבל מהי המחויבות הזאת לעומת המחויבות של הסאטיריקנים שלנו לשלטון החוק במובנו הצר והפשטני ביותר. שימו לב גם ללעגו של שליין בדברים האלה לפייגלין, ולתגובתו של פייגלין:

שליין: אתה הכרזת שאתה תהיה ראש ממשלה, שאתה רוצה להיות ראש ממשלה. עכשיו, אתה לא היית אלוף או קצין בכיר מאוד בצבא, אתה לא היית ראש של עירייה גדולה או עירייה קטנה, אתה לא מנהל בכיר במשק וגם לא היית שר בכיר. בעצם הדבר היחיד שמכשיר אותך להיות ראש ממשלה זה שישבת בכלא.

פייגלין: נכון. תראה, זאת החוכמה, לעשות את זה לפני, לא אחרי.

 

 

דמוקרטיה פורמלית אינה ערובה לקיום ערכים דמוקרטיים (אילוסטרציה)

 

שליין מבטא כאן לא רק תפיסה צרה להחריד בנוגע למי שראוי ויכול להיות ראש ממשלה במדינת ישראל (איש צבא בכיר, פוליטיקאי מקצועי או איש עסקים), אלא גם חוסר הבנה מוחלט – מבודח ככל שיהיה – של הסיבה שבגללה פייגלין ישב בכלא, זו שפייגלין מפנה מיד – בבדיחות הדעת גם הוא – את תשומת הלב אליה: לא בגלל שחיתות, כמו אלה שנכנסים לכלא בעקבות כהונתם, אלא בשל האידיאולוגיה שלו ומחויבותו אליה. באופן אישי, ויהיו דעותיו של פייגלין רחוקות משלי ככל שיהיו, קל לי הרבה יותר להעריך אותו על המחויבות הזו משאני יכול להעריך את הפזילה מלאת שביעות הרצון העצמית לקונסנזוס של שליין ודומיו, המתיימרים להגיש לנו "סאטירה".

 

 

איש צבא בכיר, פוליטיקאי מקצועי או איש עסקים? (אילוסטרציה)

 

במהלך התוכנית היו עוד כמה דוגמאות לניסיונות הפאנל להציג את "קיצוניותו" של פייגלין, מהשוואתו ליגאל עמיר ועד לבדיחות על כך שהוא יורה בעופרים ומצית מסגדים להנאתו, אבל נדמה לי שהדוגמאות שכבר הובאו מספיקות. הן ממחישות את הנטייה המקובלת להציג את עצם ה"קיצוניות" כבלתי לגיטימית, בלי קשר לתכניה או למידת ההיגיון ו/או המוסריות שבהם. ה"קיצוניות" הופכת למכשיר רטורי שדרכו מבוטלות דעות לא פופולריות בלי שיהיה צורך לנהל עימן משא ומתן משמעותי. כפי שמסביר אלברטו טוסקנו, ההאשמה ב"קיצוניות" מבטאת במקביל שתי טענות סותרות לכאורה: הראשונה מתייחסת להעדר הרציונליות של ה"קיצוני", שמוּנע לכאורה על ידי דחפים רגשיים ולא על ידי השכל; השנייה מתייחסת דווקא לעודף הרציונליות של ה"קיצוני", שמנסה ליישם ערכים באופן טוטאלי מדי ותוך התעלמות מהמציאות בשטח (לדוגמה, מי שיתבע לבטל את כל הגבולות המדיניים על מנת לאפשר שוויון מוחלט וחופש תנועה עבור כל אזרחי העולם; זהו הרי יישום "קיצוני" של ערכים שמהווים לכאורה את התשתית הרעיונית של הליברליזם השוויוני המערבי). מתוך הדיאלקטיקה הזאת, נבנית דמותו של ה"קיצוני" כמישהו שהוא גם לא רציונלי וגם רציונלי מדי, ולפיכך פסול ומסוכן.

 

 

מנסה ליישם ערכים באופן טוטאלי מדי, תוך התעלמות מהמציאות בשטח (אילוסטרציה)

 

ההבניה הזאת מתעלמת משני היבטים מרכזיים, הנוגעים הן לערכים העומדים (או אמורים לעמוד) בבסיס החשיבה הדמוקרטית והן לקונטינגנטיות ההיסטורית של ההגדרה כ"קיצוני". מההיבט השני, כדאי לזכור ש"קיצוניות" היא תמיד תלוית תקופה. רוב, אם לא כל, העמדות ה"מרכזיות" כיום היו פעם קיצוניות מאוד, ואלה שהחזיקו בהן וניסו לקדם אותן שילמו על כך מחיר כבד, בין אם הם נלחמו בעבדות ובין אם הם לחמו למען זכויות לנשים. הדעות האלה לא היו פחות נכונות אז משהן כיום, הן רק היו פחות פופולריות. חלק גדול מהדעות ה"קיצוניות" היום יהיו "מרכזיות" לגמרי בעוד כמה שנים. "קיצוניות" היא לא הגדרה ערכית או מוסרית, אלא רק יחסית.

 

 

"קיצוניות" היא תמיד תלוית תקופה (אילוסטרציה)

 

מההיבט הראשון, מקובל לטעון שאחד ממבחניה הגדולים של הדמוקרטיה הוא במתן חופש הביטוי גם לדעות "קיצוניות" ו"בלתי נסבלות". הטענה הזאת בעייתית בדיוק בגלל ההיבט הראשון: היא מניחה שידוע מראש מהן הדעות הנסבלות והנכונות. באופן דומה, גם טענה רווחת אחרת, לפיה יש לאפשר את חופש הדיבור לדעות "קיצוניות" כדי להבטיח שגם דעתנו תישמע, היא מיותרת. הטענה המהותית והיסודית יותר בזכות חופש הדיבור (גם אם מובן שלא מדובר בחופש מוחלט) היא זו המכירה בצורך לקיים משא ומתן אמיתי על מה ש"נכון", "נסבל" ו"מוסרי" בחברה נתונה. בקיומו של המשא ומתן הזה לא נתונה שום הבטחה שה"אמת" תנצח (כפי שטען ג'ון מילטון), וקרוב לוודאי שבמקרים רבים היא תפסיד; לכל היותר, אפשר לקוות שה"אמת" תשוב לסיבוב נוסף אחרי כל הפסד כזה. המשא ומתן הזה מאפשר לנו להתמודד עם דעות שונות ולהשתנות בעצמנו מתוך דיאלוג ולא מתוך אמת מוחלטת שכבר קיימת בתוכנו. זה לא אומר, כמובן, שצריך לקבל את הדעות האלה באופן מוחלט. להפך - אפשר ורצוי להתווכח איתן, להתעמת איתן, לנסות לשכנע שדעות אחרות הן הנכונות. אבל דווקא מהבחינה הזאת, גם הדעות ה"בלתי נסבלות" ביותר, בעינינו, יכולות לפתוח את עינינו למשהו שלא היינו חושבים עליו בעצמנו. הדוגמה הטובה ביותר לכך, באופן אירוני, היא משה פייגלין בעצמו: הוא לא החל את דרכו כמאמין גדול בערכים דמוקרטיים; גם היום הוא מאמין בהם בגירסאות ובהקשרים מצומצמים למדי. אבל ההיתקלות שלו בכוחו של השלטון במקרה של המחאה שלו אילצה אותו לחדד ולזקק את עמדותיו באופן שמכיר גם בלגיטימיות של המחאה מהצד השני של הקשת הפוליטית. באופן דומה, טראומת ההתנתקות והאיום המתמשך בפינוי יישובים בשטחים חידדה את המשא ומתן עם ערכים דמוקרטיים וליברליים בקרב רבים מהמתנחלים. קל לפטור את המחויבות הזאת לערכים דמוקרטיים מסוימים כצבועה, מאחר שהיא תקפה לכאורה רק ביחס לעצמם, ורק כשהם הנפגעים, ולא במקרים אחרים. אבל המציאות מורכבת יותר, ובהדהוד הדמוקרטי הזה יש הרבה יותר משימוש ציני ואינסטרומנטלי, גם אם השימוש לבטח לא אחיד ולא קוהרנטי לגמרי – כמו אצל כולנו.

 

 

קרוב לוודאי שבמקרים רבים היא תפסיד (אילוסטרציה)

 

צ'זארה לומברוזו נחשב לאחד מאבות הקרימינולוגיה המודרנית, והיחס אליו כיום הוא כאל דמות נלעגת ומושמצת למדי, בשל אמונתו בכך שפשיעה היא תכונה מולדת שניתן לזהות אותה על פי מאפיינים פיזיים שונים. אבל בין הרעיונות שעליהם כתב, שרובם התיישנו עד מאוד, הוא הפגין רגישות מפתיעה ולא אופיינית דווקא ביחס לאסירים פוליטיים. את אלה שהורשעו בעבירות אידיאולוגיות, טען לומברוזו, יש לשפוט מחדש מדי חמש שנים, כדי לבחון אם ערכיה של החברה השתנו במידה כזאת שהם תואמים כיום את ערכיהם של אותם גורמים חתרניים ומהפכניים לשעבר. הרגישות הזאת נעדרת כמעט לגמרי מן השיח המרוצה מעצמו ובטוח בצדקתו של רבים כיום. כשליאור שליין, אורנה בנאי, גורי אלפי ודומיהם, בתוכניות הבידור או בחדשות, מציגים בשמחה את "קיצוניותם" של הפייגלינים, מימין או משמאל, הם מבטאים מעט מאוד אידיאולוגיה ומעט מאוד חוכמה. הדבר העיקרי שהם מבטאים הוא את עריצותו של הרוב, בדיוק כמו ילדים שמתעללים בילד החלש בכיתה. זה מובן, זה מקובל חברתית, וזה אנושי; אבל סאטירה, ואפילו בידור, זה לא.

נכתב על ידי , 12/5/2010 10:53   בקטגוריות משה פייגלין, אורנה בנאי, ליאור שליין, גורי אלפי, דמוקרטיה, חופש הדיבור, קיצוניות, טלוויזיה, ציונות, אקטואליה  
152 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דודי ב-14/12/2012 11:56
 



366,537

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לתום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על תום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)