לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

מכורסת המגיב

אחרי שנים של תגובות בבלוגים של אחרים, החלטתי לקום מכורסתו של המגיב ולעבור לפרונט. התברר לי, שאפשר להוציא את הכורסה מן המגיב, אבל אי אפשר להוציא את המגיב מן הכורסה...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2010

הערות אחרונות לפרשת ענת קם - והפעם הערות שאינן שלי


את הפוסטים בעניין ענת קם כתבתי בעקבות מסע הצדקנות וההצטדקות של שורת עיתונאים, בעיקר ב"הארץ".

אחרי זה:

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000553014&fid=2719

 

(שמביע את הדברים בצורה הרבה יותר חדה משיכולתי, בין היתר לאור ניסיונו בתחום העיתונאי),

 

וזה:

 

http://elyon1.court.gov.il/files/10/590/011/06r/10011590.06r.htm

 

אני לא חושב שצריך עוד להגיד משהו. מה שכן, אני חושב שכדאי לכולם לקרוא את המקורות האלה.

 

ובעיקר מעניין אותי לדעת מה יאמר כעת עיתון "הארץ"; האם יתייחס להחלטת בית המשפט העליון, כ"כזה ראה וקדש", או שמא הוא מתייחס כך רק להחלטות שתואמות את הקו האידיאולוגי שלו.

 

נכתב על ידי , 15/4/2010 11:08  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



כמה הערות על פרשת ענת קם - חלק ב' - קצת היבטים משפטיים


 

 

1. מבחינה משפטית, ובוודאי בלי להתיימר לנתח פה את כל ההיבטים המשפטיים של הפרשה, ובלי לנסות לקבוע מה יקרה בסופו של יום, ישנם מספר סעיפים בחוק העונשין העשויים להיות רלוונטיים. הסעיפים מסודרים כך, שהיסוד העובדתי בהם דומה (מסירת ידיעות). ההבחנה בין הסעיפים היא בעיקר בשני נושאים: 1. סוג הידיעה – האם מדובר ב"ידיעה" סתם, או ב"ידיעה סודית". 2. היסוד הנפשי (כלומר הכוונה) שהתלוותה למסירת הידיעות. הבחירה על פי איזה סעיף, מתוך סעיפים אלו, יש להעמיד לדין, תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה:

 

א.      סעיף 117 לחוק העונשין – מתייחס לעובד ציבור (או מי שהיה עובד ציבור) ומסר, ללא סמכות כדין, ידיעה שהגיעה אליו בתוקף תפקידו, למי שאינו מוסמך לקבלה. דין העובר עבירה לפי הסעיף - מאסר שלוש שנים[1]. נראה, שהסעיף פחות רלוונטי למקרה הספציפי, שבו מדובר כנראה לא ב"ידיעות" סתם, שהגיעו לגב' קם מתוקף תפקידה, אלא ב"ידיעות סודיות". לגבי ידיעות סודיות – ישנם סעיפים ספציפיים יותר.  

ב.      סעיף 112 לחוק העונשין – מתייחס למי שהחזיק או מסר "ידיעה", בכוונה לפגוע בבטחון המדינה. העונש על "החזקת" הידיעה הוא 10 שנות מאסר, ועל מסירתה – 15 שנות מאסר. סעיף זה מחייב את התביעה להוכיח שהפעולה נעשתה ב"כוונה לפגוע בבטחון המדינה". 

ג.        סעיף 113(ג) רישא לחוק העונשין – מתייחס ל"ידיעה סודית", המוגדרת בסעיף 113(ד) לחוק. "ידיעה סודית" היא ידיעה אשר בטחון המדינה מחייב לשמרה בסוד, או ידיעה הנוגעת לסוג עניינים שהממשלה באישור וועדת החוץ והביטחון הכריזה, בצו שפורסם ברשומות, כי הם עניינים סודיים[2]. נראה לי (לפי העיתונות), שקשה מאוד לחלוק על כך שהידיעות שקם גנבה הן, לפחות בחלקן, ידיעות סודיות. סעיף 113(ג) קובע עונש מאסר של 7 שנים למי שהשיג, אסף, הכין, רשם או החזיק ידיעה סודית כשאינו מוסמך לכך. נראה, שקל יחסית להחיל סעיף זה על המקרה, כיוון שהוא אינו דורש יסוד נפשי של כוונה לפגוע בבטחון המדינה. כלומר גם אם לא יוכח שהחזקת הידיעות לוותה בכוונה לפגוע בבטחון המדינה, הסעיף עודנו חל (בכפוף לתחולת ההגנה בסעיף 94 לחוק, שאתייחס אליה בהמשך). 

ד.      סעיף 113א לחוק, עוסק אף הוא ב"ידיעה סודית". הסעיף קובע כי מי שמסר ידיעה סודית (להבדיל מסעיף 113(ג), העוסק בהחזקת הידיעה, בלבד), כשאינו מוסמך לכך, דינו – מאסר 15 שנים. גם כאן, העבירה היא עצם מסירת הידיעה הסודית, ואין צורך להוכיח יסוד נפשי של "כוונה" לפגוע בבטחון המדינה.

ה.      סעיפים 113(ב) ו-113(ג) סיפה – מתייחסים לשימוש בידיעה סודית בכוונה לפגוע בבטחון המדינה. החזקת ידיעה סודית, בכוונה לפגוע בבטחון המדינה, דינה מאסר 15 שנים, ומסירתה בכוונה לפגוע בבטחון המדינה – דינה מאסר עולם. לפי העיתונים (הכותרת ב"ישראל היום"  - 'כתב האישום: ריגול חמור'), דווקא אלו הסעיפים שבהם הואשמה ענת קם.

 

2. הוכחת הכוונה לפגוע בבטחון המדינה, אינה קשורה למניע של הנאשם. כלומר, גם נאשם המוסר ידיעה סודית ממניעים אידיאולוגיים, אשר לדעתו הם נאצלים, עשוי להיות אשם בעבירה. זאת, כפי שיוסבר להלן.

א.      ראשית, יש להבחין בין המניע לפעולה, לבין הכוונה בביצוע פעולה. המניע הוא אותו גורם מעולמו הפסיכולוגי הפנימי של הנאשם, אשר דירבן אותו לביצוע העבירה. היסוד הנפשי בעבירה (ה"כוונה" בענייננו), הוא נפרד מן המניע. ניקח, כדוגמא, אדם שמקנא במתחרהו העסקי, ולפיכך יורה בו (בכוונה להרגו). המניע, הוא הקנאה. הוא איננו יסוד מיסודות העבירה. לעומת זאת, הכוונה – להרוג את המתחרה - היא היסוד הנפשי הרלוונטי לעבירה. לכן, הטענה כי מניע אידיאולוגי (נאצל, שמטרתו לכאורה להיטיב עם המדינה), הוא שהוביל לעבירה – איננה רלוונטית.  

ב.      שנית, בעבירות התנהגות מסוג "כוונה" (כמו העבירה של ריגול חמור), חלה "הלכת הצפיות". הלכת הצפיות קובעת, שידיעה בהסתברות קרובה לוודאי, כמוה כ-כוונה. כלומר, אם מישהו מסר ידיעה סודית, תוך ידיעה בהסתברות קרובה לוודאי, שמסירת הידיעה תפגע בבטחון המדינה, כמוהו כמי שמסר את הידיעה בכוונה לפגוע בבטחון המדינה. זאת, אפילו אם בפועל, באופן תיאורטי, מוסר הידיעה אינו מעוניין בפגיעה בבטחון המדינה (אלא רק יודע, בהסתברות קרובה לוודאי, שמסירת הידיעה תביא לפגיעה). במקרה שלנו מתעוררת השאלה, האם מסירת ידיעות כלליות שנאספו, לעיתונאי ישראלי, להבדיל, למשל, ממקרה ואנונו, בו נמסרו ידיעות סודיות מסוג ספציפי לעיתונאית אנגלית, מתוך מטרה ברורה שיפורסמו, כאשר ואנונו לוחץ ודוחק לפרסומן, מצביעה על "ידיעה קרובה לוודאי" שמסירת הידיעות תביא לפגיעה בבטחון המדינה. במקרה ואנונו נקבע, שמסירת אותן ידיעות שנמסרו לעיתונאי, והלחץ שהפעיל עליו לפרסם, נעשו תוך ידיעה בהסתברות גבוהה, שפעולות אלו יובילו לפגיעה בבטחון המדינה. כך, למשל, נקבע בעניין ואנונו:

 

"אף אם היה למערער מניע של השקפה ואמונה, הרי לאור הסוגיה בה אנו עוסקים, הייתה המודעות להשלכות של המעשה על ביטחונה של ישראל, ובראש ובראשונה על הקניית היתרון לאויביה, הזוכים למידע... אשר אחרת לעולם 'לא היו זוכים בו, דומינאנטית ומאירת עיניים כשמש בצהריים.

ההסתברות, בוודאות גבוהה... היא כה גלויה וברורה, עד שהיא מאפילה על מניע נוסף כלשהו (יהיה זה רצון להשיג כסף, רצון להציל משפחה או רצון לקדם השקפת עולם זו או אחרת או רצון דומה כלשהו).

כפי שכבר צוין, היה במעשיו של המערער אשר לחץ ודחק לפרסם את תוכן הידיעות, כדי לספק מידע... לכל אויביה של המדינה, בפועל או בכוח. אין כל טעם לחפש אחר עדויות בקשר לנזק (אף כי אלו הובאו לפני בית המשפט ותמציתן הוזכרה בסעיף 4לעיל), שכן הנזק, אשר חוששני שחלק מביטוייו רק יתגלו בעתיד, הוא ברור על פניו...

מדברי הסניגור המלומד השתמע, כאילו אין נזק בפירסום, אלא נהפוך הוא:... ראשית דבר, על פירסום ומידתו מחליטים אלה המוסמכים לכך, אשר לפניהם פרושה התמונה כולה, ולא מדען או טכנאי בודד כלשהו לפי שיקוליו...

מכאן המסקנה החד-משמעית, שהמערער הקנה במעשהו, ביודעין, יתרון ברור לאויבי המדינה, שניזונו מן הפירסום הסנסציוני, המתוכנן מראש, ב"סנדיי טיימס". מעשהו היווה סיוע לאויב על-ידי הספקת מידע והצבעה בתוכו על נקודות רגישות ובהקלה על התכנון העוין; הוא גם הזמין, בדרך הטבע, במידה לא מועטה, הנעה אפשרית של גלגל התנופה לשם הכנות חמורות ומסוכנות עוד יותר באמצעי הלחימה של האויב נגד ישראל.

כל אלה אינם בגדר חוכמה לאחר מעשה אלא בגדר דברים שהמערער היה מודע להם מן הרגע שהחל בפעולות הסתר... וכלה בלחץ שהפעיל לפרסם ברבים את כל המידע. הוא שיזם את הדברים ושהוציאם אל הפועל, ועליו גם רובצת האחריות לכל שנעשה

 

האם ניתן לומר דברים דומים גם בעניין קם, או שיש לאבחן בין המקרים? זאת לבית המשפט לקבוע.

   

  1. לגבי העיתונאי – אורי בלאו:  

א.      כפי שפורט לעיל, עצם החזקת הידיעות הסודיות, יכולה להוות עבירה על פי סעיף 113(ג) רישא לחוק (מאסר 7 שנים). אם ההחזקה נעשתה ב"כוונה לפגוע בבטחון המדינה", יכול לחול סעיף 113(ג) סיפה לחוק (מאסר 15 שנים).

ב.      עצם העובדה שמדובר בעיתונאי, אינה מעלה אותו מעל לחוק.  אין כל סעיף המגן, באופן ספציפי, על עיתונאים המחזיקים או מפרסמים ידיעות סודיות. היותו של אדם עיתונאי יכולה להוות עובדה בעלת משקל (לכאן או לכאן), בבחינת האינטרס הציבורי בהעמדתו לדין. אם בלאו, למשל, היה מחזיר את כל הידיעות שברשותו כשנתבקש, ולא, לכאורה, "עובד" על רשויות הביטחון שביקשו את הידיעות, ניתן היה אולי לקבוע כי אין אינטרס ציבורי בהעמדתו לדין.  

ג.        יצוין, כי ישנה הגנה בחוק, מעבירה לפי סעיף 113(ג), למחזיק ידיעה סודית שלא כדין, אם לא עשה דבר שלא כדין להשיג את הידיעה, ואם הוא מחזיק אותה בתום לב ולמטרה סבירה. קיימת שאלה אם הסעיף הזה (בעיקר חלקו השני) – חל. נראה שהיה קל יותר לטעון לתחולתו, אם בלאו היה מקיים את ההסכם עם רשויות הביטחון. ככל שההסכם לא מקוים, קשה יותר לטעון שהידיעות מוחזקות "בתום לב". 

 

4.         סעיף  94 לחוק העונשין קובע, כי:  

 

            אין רואים מעשה כעבירה לפי פרק זה, אם משתמעת מתוכו כוונה בתום לב, או אם נעשה בתום לב מתוך כוונה להביא, בדרכים שאינן פסולות לפי דין, לידי שינוי בסדרי המדינה או בפעולות רשות מרשויותיה.

 

           קיימת שאלה, אם הסעיף הזה חל במקרה. נראה לי שהיה קל יותר להחיל אותו, אם הידיעות שהיו נמסרות לעיתונאי, הן רק הידיעות לגבי הפעולות הפסולות של הצבא (גם אז, נראה לי שהיה אולי נכון יותר לפנות קודם לממונים עליה בצבא, או לגורמים אחרים - למשל בפרקליטות הצבאית), ולא במקרה שנמסרו ידיעות בתחומים מקיפים יותר.

5.       בוודאי, שכל העונשים שהוזכרו לעיל, הקבועים בחוק, הם עונשי מקסימום, והעונש שיקבע בית המשפט (אם יקבע), תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. 



[1] יש לשים לב לכך, שמדובר בסעיף יחסית דרקוני, אשר אוסר מסירת ידיעה, ללא קשר למטרת מסירתה. לכאורה, הוא עשוי לחול גם על עובד מדינה, המוסר מידע שהגיע אליו בתוקף תפקידו, ואשר מצביע לכאורה על התנהלות לא ראויה של המדינה. עם זאת, ייתכן שיכול לחול במקרה האחרון סעיף 94 לחוק העונשין, הקובע כי לא יראו כעבירה מעשה שנעשה בתום לב מתוך כוונה להביא, בדרכים שאינן פסולות על פי דין, לידי שינוי בסדרי המדינה או פעולת רשות מרשויותיה.

[2] בסעיף 113(ד) לחוק נקבע, כי ידיעה שתכנה, צורתה, סדרי החזקתה, מקורה או נסיבות קבלתה מעידים על החובה לשמרה בסוד, חזקה שבטחון המדינה מחייב לשמרה בסוד, אלא אם הוכח אחרת.

נכתב על ידי , 9/4/2010 17:05  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



כמה הערות על פרשת ענת קם - חלק א'


עם חשיפת פרשת ענת קם בעיתונות בישראל, מציג מספר לא מבוטל של כותבים בכלי התקשורת את העניין כפגיעה חמורה בחופש העיתונות, את התנהלות הרשויות, ששמרו את הפרשה תחת צו איסור פרסום - כהתנהלות הזויה, ואת מדינת ישראל, לאור התנהלות זו, כסוג של מדינה חשוכה מהעולם השלישי. כמה הערות על הפרשה (בנקודות מרכזיות יותר או פחות).

 

בגלל שהפוסט הזה, שתכננתי לכתוב אותו קצר, הלך והפך לארוך יותר ויותר, החלטתי לפרסם אותו בשני חלקים. בחלק הראשון: התייחסות שלי – איך אני רואה את הדברים. בחלק השני (שיפורסם בפוסט אחר, למעלה) קצת היבטים משפטיים – מבלי להתיימר למצות אותם, או לקבוע מה יהיה בסוף. סתם למתעניינים. להלן החלק הראשון – ההתייחסות שלי:

 

1. לדעתי, צריך להפריד פה בין שני נושאים:

 

אם צה"ל פעל, או קבע מדיניות, העומדת בניגוד להנחיות בג"צ, בעניין חיסול מבוקשים - זה חמור. הצבא לא יכול, בכל הכבוד, להרשות לעצמו "לצפצף" על בג"צ.

 

בלי קשר לכך - העובדה שהגברת, בהיותה חיילת, ניצלה את תפקידה לגניבת אלפי מסמכים מסווגים, ולאחר מכן העבירה אותם לידיים פרטיות, חמורה ביותר, ועליה לתת את הדין על כך.

 

יש לומר בבירור: צריך להפריד הפרדה גמורה בין שני העניינים. גם אם חלק קטן מהמסמכים שהגברת קם שימשו לחשיפת התנהלות לא ראויה של הצבא - אין בכך, ואסור שיהיה בכך, היתר לגניבת אלפי מסמכים מסווגים.

לכן, אין שום קשר לסוגיית "חופש העיתונות" או "זכות הציבור לדעת". מסירת המסמכים (או חלקם) לעיתונאי לא מייצרת, ואסור שתייצר, חסינות בפני העמדה לדין.

 

2. מעבר לכך - קשה לי מאוד לראות, במקרה הספציפי, בהתנהלות של הגברת קם, סוג של "שליחות" שמטרתה אך ורק חשיפת מידע שמן הראוי שיגיע לידי הציבור.

לפי הפרסומים, היא גנבה כמות עצומה של מסמכים, אשר חלקם נוגע לפרטים סודיים בעלי חשיבות אסטרטגית, כגון סדר הכוחות (סד"כ) של הצבא פעולות מבצעיות, שיטות הפעולה של הצבא בשעת מלחמה ועוד.

מה הקשר בין מסמכים אלו לבין "זכות הציבור לדעת"? מדוע היא מסרה גם מסמכים אלו לידי עיתונאי[1]? איך לא הפריע לה להעביר מסמכים אלה לידיים פרטיות, אשר מהם יוכלו להגיע לידי כל המעוניין בכך (לרבות שירותי הביון של מדינות או ארגוני טרור זרים)? זו סתם התנהגות שערורייתית, שאין בינה לבין חשיפת התנהלות שלילית של הצבא, ולא כלום.  

 

בניגוד לתיזת ה"שליחות העיתונאית", נראה לי יותר שמדובר בחיילת שהגיעה לצבא עם אג'נדה ברורה, וניצלה את תפקידה הצבאי לקידום אותה אג'נדה (או מטרות פרטיות אחרות). בעיני זו סתם מעילה (מגעילה) באמון.

 

3. אגב נושא "זכות הציבור לדעת": בעבר (אם כי במקרה חמור יותר) כבר אמר בית המשפט העליון את הדברים הקולעים הבאים, לגבי הטענה שמסירת ידיעות סודיות שירתה את "זכות הציבור לדעת[2]":

 

"אין סתירה בין דמוקרטיה לבין שמירת סודות. כל אחת מן המדינות החופשיות שומרת על הסודות הדרושים לשם קיום ביטחונה לפי שיפוטן של רשויותיה המוסמכות, והתיזה, כאילו במשטר חופשי ודמוקרטי כל אחד עושה כאוות נפשו ואין קיום לסודות כמוסים, היא חסרת יסוד. נתערבבה למערער, כנראה, הדמוקרטיה עם האנרכיה"...

 

4. איזה קורות חיים צריך להציג, כדי להתמנות לכתבת באתר וואלה (אשר נמצא בבעלות קבוצת שוקן), בתחום הברנז'ה? האם אחת מהשורות בקורות החיים היתה "העברתי אלפי מסמכים שגנבתי מצה"ל, לעיתון "הארץ" (שנמצא גם הוא בבעלות קבוצת שוקן)? זה לא מעניין שהיא מונתה לכתבת, מספר חודשים לאחר השחרור, דווקא בוואלה? האם ההיכרות שלה עם אורי בלאו (או גורמים אחרים בעיתון) הפריעה או סייעה לה להתמנות לכתבת?

 

5. אני תוהה מה היו כל אבירי חופש הביטוי אומרים, לו חיל דתי המתגורר בשומרון היה מעתיק את תוכן המחשב של אלוף בצה"ל, על אלפי מסמכיו, ומעביר את כולו או רובו, לידי עיתונאי ב"נקודה". אותו עיתונאי היה מנצל את החומר שהגיע לידיו, ומפרסם כתבה על אלימות לא מוצדקת, שבה השתמשו כוחות הביטחון במאבקם במאחזים בשומרון? ספק בעיני אם ההתייחסות העיתונאית היתה דומה. 

 

6. אין רלוונטיות לעובדה שהכתבה שאורי בלאו פרסם "אושרה על ידי הצנזורה", כפי שטרחו כתבים רבים לציין. הבעיה היא לא פרסום הכתבה הספציפית, כי אם עם העובדה שחיילת בצה"ל גנבה אלפי מסמכים מסווגים, והעבירה אותם לידי עיתונאי, אשר ברח לחו"ל ומשם מהתל ברשויות הביטחון הדורשות ממנו, בצדק גמור, להשיב את המסמכים שבידיו[3]. עם פרסום הפרשה, ייתכן שהסיכון גדל, שכן כעת אולי יכולים אירגוני ביון או טרור לנסות להשיג מאדון בלאו את המסמכים.

 

7. קשה לי מאוד לסמוך על הסיקורים העיתונאיים (ובעיקר הפרשנויות) לנושא. על "הארץ" קשה לי להסתמך בעיקר בגלל הקשר בין שני המעורבים לבין העיתון (נשים לרגע, את נושא האג'נדה הפוליטית, בצד). מנגד, התיאורים שקראתי בNRG, של מעריב, פשוט הבהיקו, לדעתי, מסוג מסוים של שמחה לאיד, על הסתבכות הכתב בעיתון המתחרה ועל האפשרות להתנגח עוד קצת ב"הארץ".  



[1] כמובן שאין לי מושג, כך הבנתי מכתבות בנושא. 

[2] ע"פ 172/88 וענונו נ' מדינת ישראל.

[3] שוב, אין לי מושג; כך הבנתי מכתבות בנושא.

נכתב על ידי , 9/4/2010 17:02  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי: 

בן: 43




הבלוג משוייך לקטגוריות: 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאל-עד אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אל-עד ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)