שלמה שפירא
ובכן, הזכרון וכוח-הרצון הם שתיים מסגולותיו של מורה טוב. הסגולה השלישית היא מאור-פנים...
כיצד איפוא יוכל המורה לקלוט את הספרות החדשה החשובה?
בשאלה זו חייב המורה עצמו להכריע, אם רק יחליט, שהוא יכול וצריך לקלטה, מצוא-ימצא זמן ומרץ לכך...כל אימת שהמורה קורא, מן הדין שיהא לו הרבה זמן חפשי לקריאה ונוחות לקריאה, תוך כדי אפשרות גמורה של רשימת הערות.
כי הספרים וכתבי-העת אינם טעונים קריאה בעיניים בלבד, אלא אף קליטה - במידה שיש בהם מן היסוד המזין. אחד מאלופי ההוגים של הרנסאנס אומר:
יש ספרים הטעונים טעימה, ויש הטעונים בליעה, ויש מעטים הטעונים לעיסה ועיכול. פירוש הדבר, יש ספרים הטעונים קריאה חלקית בלבד; יש הטעונים קריאה, אבל לא מתוך סקרנות (כלומר, לא קריאה קפדנית), ויש מעטים הטעונים קריאה בשלמותם, ומתוך שקידה ותשומת לב...
...אין צורך הכרחי לפאר נושא טוב: אבל חייב אתה להסבירו, להניח ליתרונותיו שיבליטו את עצמם, שיופיעו ברקע מתאים...
...מן הדין, שהשיעורים המוטלים על התלמיד לא יהיו רק קשורים זה בזה קשרי-גומלין. מן הדין שיהיו רבי-פנים, כדי לקיים את התעניינותו של התלמיד ולעודד את גידולו מכמה וכמה בחינות...
...עד היכן יש להשתמש בהוראה ביצר התחרות? כלום יש להדגישו ולחלק מדי שבוע בשבוע פרסים וקנסות, שבחים וגינויים? כלום יש להתעלם ממנו? או שומה על המורה להשתדל ולהחלישו ואף לבטלו ככל האפשר?...התחרות היא קודם-כל אינסטינקט טבעי בצעירים. הקשב להם, כשהם משתדלים לעלות זה על זה בצעקותיהם ובהתפארותם בשעת שעשועיהם...המורה חייב איפוא להשתמש ברוח התחרות בצורה מגוונת, ככל האשפר כדי להעלות מתוך התלמידים את כוחותיהם...
...כמה וכמה נערים מגלים לתמהונם, שאביהם מכהן במשרה שהיא חשובה ומעניינת, ושעליה לא החליפו השניים אפילו משפט אחד ביניהם. או שנודע להם מאוחר מדי, שיכולים היו להפיק תועלת מנסיון אביהם בקאריירה, שסבורים היו כי אין כל קשר בינה ובין הקאריירה שלהם...
...בעלים ונשים אף הם מלמדים זה את זה ולומדים זה מזה...
...הפרסומת המסחרית אינה אלא סעיף אחד של פעילות נרחבה, שהולכת ומתרחבת כל הזמן. בפוליטיקה קרוי הדבר תעמולה. כל החושב שדבר חדש הוא, אינו אלא טועה...
הקומוניסטים ברוסיה ניסו לא מזמן לבצע תכנית אמביזציונית של חינוך פוליטי על ידי אימון של שבויי-מלחמה בעקרונות קומוניסטיים...על כן כדאי להתבונן במעט מן השיטות, שהקומונוניסטים נוקטים אותן:
ראשית, סבלנות...
שנית, תכנון...
שלישית, שלמות...
בדומה למדינאים, אף הסופרים והאמנים מורים הם, כיון שהם משדלים את הקהל...
אבות ואימהות, בעלים ונשים, מנהלים ומשגיחים, רופאים ופסיכיאטרים, אנשי-דת, תועמלנים, מדינאים, אמנים וסופרים: כולם מורים בצורה זו או אחרת. שיטותיהם יהיו שונות אלה מאלה כשם שמלאכותיהם ותכונותיהם שונות אלה מאלה. ולפיכך ניתן להצביע רק על מספר עקרונות כלליים, שיש בהם כדי להגביר את פעולת הוראתם,
הראשון הוא בהירות...עשהו ברור לאנשים...ועליך להיות בטוח שהם מבינים את דבריך...
השני הוא סבלנות...
השחישי, הוא אחריות...
מתוך "אמנות ההוראה", ל- גילברט הייט, הוצאת ספרים קרני, 1967, תרגם מאנגלית: נ. רבן, בעריכת: ש. לוין ונ. רבן.
קשה לכתוב ספר על אמנות ההוראה, כיון שהנושא משתנה בלי-הרף...
israblog.co.il/blogread.asp?blog=292694&blogcode...
שלמה שפירא ובכן, הזכרון וכוח-הרצון הם שתיים מסגולותיו של מורה טוב. הסגולה השלישית היא מאור-פנים... כיצד איפוא יוכל המורה לקלוט א.
שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר נכתב ע"י: Shlomo Shapira
כותרת הקטע: ובכן, הזכרון וכוח-הרצון הם שתיים מסגולותיו של מורה טוב. הסגולה השלישית היא מאור-פנים...גילברט הייט,.
טקסט מהקטע: ... גילברט הייט, הוצאת ספרים קרני, 1967, תרגם מאנגלית: נ. רבן, בעריכת: ש. לוין ונ. רבן. קשה לכתוב ספר ...
עודכן ב: 17/11/2012