ראשית אומר אין לי רכב ליסינג. למעשה אין לי בכלל רכב ברשותי. ובכל זאת אומר למה יש צד אחד (לפחות חיובי) בהעלאה הצפויה.
אז כפי הנראה שווי הליסינג לצורכי מס יעלה בקרוב.
כמובן שיסתמן ויכוח סוער בין המתנגדים למהלך הזה (מין הסתם אנשי המחזיקים ברכב כזה) למצדדים (קנאים?). מספיק לקרוא את הטוקבקים ולראות שהויכוח נוטה בעיקר לצד האמוציונלי, וכמעט פחות בצד המעשי.
הטענות שעולות (ולא רק באתרים עצמם) הן שעל כל הטבה כספית חובה לשלם מס ונוצר באמת עיוות מס אמיתי. את ההכנסות שיווצרו כתוצאה ממס זה אפשר יהיה לחלק כהפחתת מס בין כלל מעמד הבינים (משכורות בינוניות +) גם לאלו שאין להם רכבים צמודים ולהפחית להם בצורה רצינית את התשלומים שהם מחויבים לשלם. זו אגב יכולה להיות סיבה מספיק טובה לממש את הרעיון הזה. מדברים גם בכתבה על הפחתה קרובה במיסים, צעד שהוא חשוב מאד ונועד באמת להקל על עומס המיסים המטורף שיש במדינה.
מנגד, אפשר להבין את המחאה שמתעוררת בעיקר מצד אנשי הייטק, שנדמה שהם המגזר שמשתמש הכי הרבה ברכבי ליסינג. אנשים אלו עובדים מאד קשה (מנסיון) וגם אם השכר שהם מקבלים גבוה יחסית למשק, הוא לרוב מוצדק מאד. התוספת של רכב מופחת מיסים היא מעין העלאה סמויה במשכורת.
התלונות העיקריות שעולות הן שאנשי הייטק רבים יפסיקו לקחת רכבי ליסינג, דבר שיגרום להפסדי כסף לא רק לחברות הליסינג (מצידי שילכו ל******) אלא גם להפסדי כסף למדינה. אני דווקא הייתי רוצה לראות את הצד החיובי. גם חוסר נוחות וכפיות טובה עולים פה ושם.
אבל דווקא שינוי בדירוג המס על רכבים יכול להועיל. ולא רק מבחינה כלכלית. אני הייתי מציע שהמס יגדל לאו דווקא על השכרת הרכב (כי אז אנשים בכל מקרה היו קונים רכבים משלהם) אלא דווקא על השימוש בו. וככל שהשימוש יגדל כך המס יעלה. ולא רק בחישוב של שימוש בדלק אלא בשקלול הכולל של השימוש בו. בצורה הגיונית כמובן.
עידוד הפחתת הנסיעה ברכב פרטי עשויה לגרום לרבים לשקול בחיוב שימוש ב carpool. כיום מונח מגונה ומוקצה בעיני כל בעל רכב (בין אם שלו אישי ובין אם מושכר).
פחות רכבים על הדרכים משמעותו פחות פקקים ופחות הפסד כספי (כן כן גם אחורים עקב פקקים עולים למדינה כסף רב מאד). גם להגיע יותר מוקדם לעבודה ויותר מוקדם הביתה היא תוצאה מבורכת ביותר.
הרוח הנוסף הוא סביביתי. פחות שימוש ברכבים, (כשאני מניח שלא יהיה שימוש עודף בתחבורה ציבורית אבל גם שימוש ברכבים מלאים הוא קריטי וחשוב) משמעותו פחות זיהום הסביבה ומכאן הרווח עתידי, לא רק רוח כספי שנובע מהפחתת התקציבים להצלת הסביבה, אלא גם רוח אקולגי. למרות שיש עליו תו מחיר ברור, הרוח הוא הרבה מעבר לכסף.
גם השימוש המופחת בדלק ומוצריו שירד משמעותית רק יביא לרווח. אקולוגי (שוב), פיננסי (שוב), תלות במצב הנפט ועוד.
נסיונות בעבר לשכנע אנשים לעבור להסעות משותפות נכשל. נכשל כי לא היה לאנשים אינטרס או סיבה לעזוב את המנהג שהשתרש שכל אדם מגיע ברכבו הפרטי לעבודה. דווקא להפך. וכשלאנשים נוח יותר ויותר משתלם הם לעולם לא ישנו את אורח חייהם, גם כשהאלטרנטיבה השניה עדיפה לאין שיעור אם מביטים לעתיד, גם הלא רחוק.
אני מקווה שהצעד הזה יהיה אולי הראשון לסמן את המעבר המבורך.