לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בשיטה הזו

מיקוד בטח לא יהיה כאן


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2003

שותפות גורל


לפני שבוע היה כאן רעש קטן (קטנטן, אם לדייק) בנושא שותפות הגורל בין יהודים לגווניהם השונים. אני טענתי אז, בהתייחס ל"אמנת כנרת", שהשותפות הזו היא וודאות מובנית במוחו של כל יהודי. לעומתי טענה אז morcarmon (כשעדיין כיהנה כ"השר") שזו אמירה מופרכת, שרק מראה שיש כאן אנשים שלא הבינו מה קרה כאן ברצח רבין. כשביקשתי ממנה להרחיב את הטענה שלה מעבר ל-1000 התווים המותרים כאן, קיבלתי ממנה את המייל הבא:




  • "כשקראת את האמנה, בטח שמת לב שהחלק הראשון שלה מוקדש כולו ל"מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של עם ישראל". אני מדברת על ציטוט כמעט מדויק מהכרזת העצמאות, שכולל התייחסות נרחבת לשואה ולשנות הגלות שקדמו לה. כל עורך שידו קלה על מקש הdelete, היה מעיף את הפסקה הזאת. לכאורה זה כה מובן מאליו, שזה מיותר. אלא שחשיפה של המנגנונים הרטוריים מאחורי האמנה לא מאפשרת להתעלם ממה שנדמה כמיותר.
    "אני חושבת שהפסקה הזו מקושרת ישירות לרצח רבין ולשסע שעומד מאחוריו. הציונות הדתית ראתה ברבין בוגד ברעיון של ישראל כבית הלאומי של העם היהודי, היא ראתה את עצמה כמי שמצילה את הבית כולו מפני מי שהפנו לו את גבם. לכן, לדעתי, המשפט שלך לגבי שותפות הגורל הברורה לכאורה מאליה בין היהודים הישראלים באשר הם מופרך. רצח רבין התרחש משום שאם היה משהו ברור, זה שאין שותפות כזו.
  • "פרופ' רחל אלאור כתבה ספר מדהים, שמצוטט גם בעבודה שלי, ובו היא מתארת את רצח רבין כרצח על כבוד המשפחה. רבין עשה את המעשה האסור (הסכמי אוסלו) והפנה את גבו לשותפים הטבעיים שלו לכאורה, הרחיק אותם ולתפיסתם, זלזל בהם. שותפות הגורל שאתה מדבר עליה קרסה, ובמקומה נמצאו שותפים (בשפתה של אלאור - "רבין תינה אהבים" עם האויב) אחרים. אמנת כינרת היא אחד מניסיונות רבים לכונן מחדש את השותפות הזו. באופן לא מפליא, מי שמורחקים מהשותפות החדשה הם מי שעמדו במרכז פרשיית האהבים האסורה - הערבים. הביקורת העיקרית שלי, כמו של רבים אחרים, על אמנת כינרת היא שהרחיקה את ערביי ישראל מהשיח החדש שהיא מבקשת לכונן. כפי שכבר כתבתי בבלוג, הרעיון שמאחורי אמנת כינרת הוא הצורך להסכים. היא מנסה לכונן שותפות גורל פיקטיבית, רחוקה מהמציאות וכלל לא ברורה מאליה."

לדעתי יש בתגובה הזו הבחנה לקויה בין "שותפות דרך" לבין "שותפות גורל". הראשונה היא כזו שיש בה בכלל מקום למילים כמו "בגידה". אם שניים יוצאים למסע, והאחד סוטה ממנו, סביר מאוד להניח שהשני ינסה להשיב את השני אל המסלול ויתפוס את השני כבוגד אם לא יעשה כן. ייתכן ש"אמנת כנרת" מנסה להשיב את שני הצדדים לצעידה באותה הדרך.


שותפות גורל, לעומת זאת, אינה מותנה בהתנהגות אחד הצדדים. שותפות הגורל היא הוודאות שגורל שני הצועדים חד הוא, בין אם ילכו יחדיו ובין אם ילכו בנפרד. אין בין השניים קו מפריד אמיתי בכל הקשור לגורל, כלומר לעצמם קיומם. אם תבוא הכליה על האחד, בוודאי תבוא הכליה על אחיו. אם תבוא שואה (ולא לשווא אני מאזכר את האירוע שכמו חתם סופית את שותפות הגורל הזו ואת חוסר המשמעות של הדרך בגורל היהודי) וכליה על החילונים, יאבדו גם חובשי הכיפות הסרוגות וגם החרדים. גוף אחד אנחנו לצרינו. גורל אחד משותף לכולנו, תהיינה הדרכים שניקח אשר תהיינה.

נכתב על ידי , 30/1/2003 16:27  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



Avatarכינוי: 

מין: זכר




50,282
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להצביק אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הצביק ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)