אתמול סיפרתי לכם על רשת AM PM, שמוכנה לקבל פחיות למיחזור, אבל לא מחזירה מזומן, אלא זיכוי בלבד (אבל ככל הידוע לי, לא מסרבת לקבל פחיות; הסופר שסירב לקבל ממני פחיות הוא "סופר העיר"). עכשיו הלכתי לסניף אבן גבירול של AM PM עם פחיות דיאט קוקה קולה. הקופאית הסבירה שאני לא יכול לקבל כסף, אלא צריך לקנות משהו.
אתר המשרד לאיכות הסביבה סותר זאת:
ש:האם בעל העסק יכול להחזיר לי זיכוי בתמורה למכלים הריקים?
ת:לא, בעל העסק צריך להחזיר כסף מזומן תמורת המכלים הריקים. תמורת פתק הזיכוי ניתן לקבל בקופה כסף מזומן.
משמעות הדבר: אתם לא חייבים לקנות שום דבר כדי לממש את זכותכם החוקית לקבל את דמי הפקדון, במזומן. התעקשתי, והביאו לי את מנהל הסניף, אלון מיכאלי. הוא חזר על ההתעקשות הבלתי-חוקית: "אנחנו לא נותנים מזומן, רק זיכוי". כשהסברתי לו שזה החוק, הוא הגדיל לעשות והמציא סעיף חדש: "אתה צריך להביא חשבונית שמראה שקנית את זה כאן".
אתר המשרד לאיכות הסביבה מפריך:
ש:למי הצרכן יכול להחזיר מכל משקה ריק?
ת:לכל בית עסק שמוכר מכלי משקה מלאים של אותו יצרן או יבואן. בעל בית העסק אינו חייב לקבל מכל של יצרן או יבואן ממנו הוא איננו רוכש מכלי משקה.
ועוד:
ש:האם ניתן להחזיר מכל ריק לחנות שהוא לא נקנה בה? ת:כן, בתנאי שבית העסק מוכר מכלי משקה מלאים של אותו יצרן או יבואן.
כלומר: אתה מוכר קוקה קולה? אתה חייב לקבל פחיות קוקה קולה, ספרייט, פאנטה וכו', גם אם לא נקנו אצלך. הבהרתי את כל זה למיכאלי, אבל הוא אמר בהתנשאות "תבדוק טוב את החוק". אני מקווה שהמכתב שהוא יקבל מהמשרד לאיכות הסביבה בעקבות התלונה שהגשתי, אם אפשר בליווי קנס, ילמד אותו קצת ענווה.
***
ויה חנן כהן, ארנה קזין מספרת ב"הארץ" איך מונעים באחד הסניפים של AM PM כניסה של אספני פחיות:
"השיכורים האלה הם זבל, שאוסף זבל מהזבל" - כך, בגועל, בדחייה, תיאר אתמול שומר בסניף של רשת המרכולים "AM-PM" בתל אביב את אוספי הבקבוקים העניים. הם משוטטים ברחובות העיר במשך שעות ארוכות. הם עוברים מפח לפח, מכניסים יד עמוק לתוך האשפה, מוציאים בקבוקים שהושלכו, מעמיסים על עגלות, והולכים כברת דרך ארוכה עד לסופר-מרקט. הם מבקשים שם לגבות דמי פיקדון, המגיעים להם על פי חוק. 25 אגורות לבקבוק. אבל השומר בסופר-מרקט מסלק אותם. "הם באים עם עגלה מלאה בטינופת, מסריחים - זה לא היגייני", הוא מסביר; "הם לא קונים אצלנו, ואנחנו לא חייבים לשרת אותם". אין ברירה. צריך לדחוף את העגלה למקום אחר.
"הם לא קונים אצלנו, ואנחנו לא חייבים לשרת אותם" – נשמע מוכר, מר מיכאלי?
אם קופאי או מנהל סניף מנסה למרוח אתכם בתירוצים שונים ואתם לא יודעים אם הוא דובר אמת (ברוב המקרים, הוא לא), היכנסו לכאן, יש הסברים מאוד ברורים. ואם הוא מתעקש, בקשו את שמו והגישו תלונה (אימייל, טופס מקוון, פקס: 6495892-02), בליווי פרטים מדוייקים (שם וכתובת העסק, שם המנהל, תאריך ושעה, ומה בדיוק התרחש).
העונשים לבעלי העסק: 245 שקל קנס על אי קבלת פחיות ו-245 שקל על אי החזרת תשלום במזומן (בשני המקרים, 495 שקל קנס על עבירה חוזרת).