www.room404.net הבלוג עבר לכתובת www.room404.net |
כינוי:
בן: 45 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
מאי 2003
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| 5/2003
מאיה, את לא מקורית יוחאי מלוכנא, סטודנט שנה ג' בבית הספר למדעי המחשב במרכז הבינתחומי בהרצליה, יזם תערוכה בשם CodeArt_2003, אני קורא ב-ynet. מלוכנא החליט שהשימוש בתוכנות מסחריות, כמו פלאש ופוטושופ – אסור: "תוכנות גרפיות כמו 'פוטושופ' ויישומים תלת ממדיים כמו 'מאיה' מגבילות את האמנים ליצירה באמצעות ממשק המשתמש בלבד. האמנים לא נוגעים ביסודות, הקוד, ומפספסים. זה דומה ליצירה חדשה שמבוססת על קטעי יצירות שמישהו כבר כתב. ההקבלה הזו גסה אך קבילה. כאשר היוצר כותב את קוד היצירה מהיסוד הוא עשוי להגיע לתוצאות מרשימות יותר. נוסף על כך, אפשר להשתמש בקוד עצמו בצורה יצירתית". אני מאוד לא מסכים איתו, ומכיוון שאני מומחה קטן מאוד באומנות, יש לי מעט נימוקים, ויכול להיות שהם גולמיים מעט:
- אומנות מורכבת מרבדים, שכבות, התכתבות עם היוצרים שקדמו לך. אי אפשר להתחיל מכלום, והכל מבוסס על קטעי יצירה שמישהו כבר כתב (קראו את סיפור המד"ב "פילים עגומים", זוכה פרס הוגו אם אינני טועה, ותבינו: הכל כבר נכתב, צויר ונוצר. אם לא נצטט, גם שלא במודע, לא יהיה לנו ממה ליצור).
- ביטול של כלי עבודה בנימוק של חוסר אותנטיות דומה, בעיניי, לדרישה לא להשתמש במחשב ליצירת אומנות, כי זה כלי מורכב (ולא "יסודות"), ולהתמקד רק במכחולים. אם מישהו יצר פילטר "טשטוש" בפוטושופ, הוא חיקה תהליך שנוצר בעולם הפיזי. שימוש בפילטר הזה ממש דומה לשימוש במגבת כדי לטשטש ציור שנעשה בצבעי שמן. למה המגבת אותנטית ואילו התוכנה שמדמה אותה היא מזויפת?
ואין כמו שימוש בדוגמה כשאין לך נימוק: הקטע הזה, יצירה של מיכל לוי, הוא אחת היצירות המקסימות (והמקוריות) שראיתי אי פעם. לא רק שהוא נוצר ב"מאיה", הוא גם מתבסס על יצירה קיימת, קטע ג'ז של קולטריין.
| |
|