בכדי שנבין יותר טוב את ועדת וינוגרד ומהותה, החלטתי לקרוא רק את הפרק על החוק הבינלאומי וקיומו או אי קיומו. בואו נתחיל עם מספר אבסורדים קטנים בטקסט של ועדת וינוגרד.
"12. אנחנו מבחינים בין התבטאויות רשמיות של ממשלת ישראל או של מי שהוא מייצג
שלה, לבין התבטאויות של אחרים, אף אם הם שרים או נבחרי ציבור. התבטאויות מן
הסוג הראשון לא היו מתיישבות עם הכרזת המדינה כי היא מקבלת על עצמה את החוק
הבינלאומי )אלא אם כן הטענה הייתה כי הצעדים המוצעים אכן תואמים אותו(. לא
שמענו על התבטאויות ציבוריות כאלה."
כך זה מתחיל. אז בואו נראה אם יש כאן היגיון. בסעיף 12 ודאי שאין היגיון. הועדה מפרידה בין שרים לבין נציגי הממשלה. מיהם נציגי הממשלה אם לא השרים? איזה תפקיד שרים ממלאים אם לא נציגי הממשלה? האם הם סתם דוברים? מנהמת ליבם? ומה עם האחריות המיניסטריאלית של השרים? האם אין שותפות קולקטיבית למי שיושבים סביב שולחן הממשלה? ודאי שיש, אולם ועדת וינוגרד החליטה להתעלם מכל שאלות אלה, והצליחה להפריד בין שרים לבין נציגי ממשלה, שכנראה שהם מזכיר הממשלה ודוברה בלבד. תמוה.
"13. התבטאויות של נבחרים או אנשי ציבור אחרים הן, לדעתנו, חלק מהדיון הציבורי,
ויש לטפל בהן כפי שמטפלים בהתבטאויות אחרות. אין צורך כי ועדת בדיקה במדינה
דמוקרטית תעסוק בשאלת האחריות, משפטית או ציבורית, של מי שמשמיע עמדותיו
בציבור. אם יש בהתבטאויות חריגות עבירה על החוק, הסמכות להחליט על הדרך הנכונה
להתמודד עימן היא בידיו של היועץ המשפטי לממשלה."
סעיף 13 ראוי להילמד, שכן הוא סוף סוף מבהיר מדוע לאחמד טיבי ולח"כ מוחמד ברכה מותר לנסוע להלוויה של אחמד ג'יבריל, יש לחברי כנסת חסינות מהותית. אגב, אם ישנו שר שאינו חבר כנסת, אזי ראוי היה לה לוועדה לבדוק אם התבטא באופן שמנוגד לחוקים הבינלאומיים, דוגמת הקריאה לפגוע באזרחים.
"דו"ח המצרר בדק מקרים של ירי מצרר ללא אישור כנדרש או ליעדים שאסור היה
לעשות בו שימוש לגביהם. במקרה אחד נמצא ירי ללא אישור אך למקומות מותרים.
דו"ח המצרר גם קבע כי בעיות לגבי יעדי הירי היו קיימות רק לגבי שימוש במצרר
בחיל התותחנים, שכן ירי המצרר על ידי חיל האוויר עמד בכל הדרישות. הוא קבע גם
כי בכל מקרי הירי בוצע המיפוי כנדרש."
סעיף זה בנספח כלל אינו ברור. או קיי, חיל האוויר פעל בסדר. אבל מה עם התותחנים? האם בחיל התותחנים הייתה רק חריגה אחת, כפי שמצוין לפני כן? אם לא, מדוע אין אזכור מפורש של הבעיות. האם בחיל התותחנים לא הוכנו מפות כנדרש? האם הם ירו לשטח אזרחי, שאזרחיו נטשו? כנראה שכן. כפי ששאר הסעיפים מבהירים.
"ציינו בפרק הכללי טעמים לכך שאיננו נכנסים לבחינה מפורטת של טענות שהועלו. אף
במקרה זה, אין בידינו דרך לקבוע כמה נפלי פצצונות נותרו בשטח לבנון, ואיפה הם
מרוכזים, וכן מתי נורו פצצות מצרר, לאיזה יעדים ובאלה תנאים.
יחד עם זאת, אף אם אנו מקבלים כי הייתה במשך כל המלחמה דאגה עקבית ואמיתית
לצמצם פגיעה באזרחי לבנון, ואף אם אנו מקבלים כי לא היו במלחמת לבנון סטיות
ביודעין מכללי משפט בינלאומי - אין ספק כי סיפור הירי של חימוש מצרר במלחמת
לבנון השנייה המחיש בצורה חמורה תוצאות אפשריות של חוסר בהירות בפקודות,
ליקויים במשמעת והיעדרה של בקרה יעילה."
כאן כבר ברור שהוועדה אומרת שהיו ליקויים. אולם מה המשמעות של ליקויים אלה. ליקויים אלה הובילו לכך שהייתה התעלמות מהחוק הבינלאומי ומעבר עליו. אלה הן אותן תוצאות אפשריות, אולם לא מצוינות מהן אותן תוצאות. כי הוועדה החליטה לא להשמיץ את ישראל.
"יתירה מזאת אנו סבורים כי פרשנות מרחיבה, המתירה לירות בחימוש מסוג מצרר
גם למטרות צבאיות הנמצאות במקומות בהם הנפלים עלולים לפגוע באזרחים - אף
אם רק לאחר שובם - על פי שקלולו של מפקד צבאי בשטח בלבד - אינה תואמת את
הרציונאל שבבסיס ההגבלות על השימוש במצרר. נציין שוב כי אף הנחיות צה"ל עצמו
לפני המלחמה ובמהלכה לא היו בנויות רק על עקרון כזה. סגנון לחימה המתמקד
בפעולה מתוך שטחים בנויים אכן מגביל בצורה ניכרת את יכולת הפעולה הצבאית
של מי שמתגונן נגדה. המשפט הבינלאומי אוסר במפורש סגנון כזה של לחימה. למרות
זאת, איננו סבורים כי הרחבת כללי השימוש בחימוש מסוג מצרר, שיש עמו נפלים
רבים, לשטחים כאלה,ללא בקרות מחמירות ופרטניות - אף אחרי שיושביהם פונו
זמנית - היא הרחבה קבילה."
סעיף זה שמסיים את הנספח ביחס לשימוש בפצצות מצרר מבהיר שהירי שעשה צהל אינו מתיישב עם הנחיות החוק הבינלאומי. אבל שוב, מי מכם שמצליח להבין זאת מהניסוח המפותל והעקום של ניסוח זה שיקום. כי הוועדה מטרתה לא הייתה להסיק מסקנות קשות, אלא להוציא משהו נקי, שייראה בסדר, ושיראה שאנחנו בסדר. בפרק על החוק הבינלאומי זה בולט במיוחד. בשאר החלקים, טוב, נו, נשאיר לשיקולכם.
ברור לי לגמרי שבנוגע לועדת וינוגרד אפשר להגיע להציבור - למצב בו קיים שיפוט מוסכם על כולם. אהוד אולמרט אינו ראוי להיות ראש ממשלה בגלל כשליו במלחמת לבנון השניה ובגלל כל פעולותיו מאז. לדעתי זו צריכה להיות הדעה הציבורית, ולא סקר דעת קהל לא יוכיח אותה, הדיונים שיתקיימו גם כאן ביומיים הקרובים הם אלה שיוכיחו זאת. הם אלה שיובילו לכך שהציבור יסכים על כך. צריך ליצור את הציבור בסוגיה זו - את ההסכמה, מימין, משמאל ובמרכז, שאולמרט אינו ראוי להמשיך להיות ראש ממשלה.
או אז, כשיווצר הציבור, תישאל השאלה האם יש קשר בין הציבור לבין הפוליטיקה שהיא הפעולה הציבורית. שאלה טובה. אולם לפני שמגיעים למצב זה צריך לעשות הכל כדי להבהיר שקיים הציבור ולציבור זה יש דעה מוסכמת: אהוד אולמרט אינו ראוי להיות ראש ממשלה בגלל תפקודו במלחמה ובגלל תפקודו מאז.