זהו סיפור פשוט, ובסופו יש רק תשובה אחת נכונה, ואתם תתנו אותה, תאמינו לי, אתם תתנו אותה.
הכל החל בהזמנה לאירוע לחנוכה, בו נאמר, הובטח שתהיינה סופגניות. אני, כמו שאני עושה בד"כ, התחלתי להזיל ריר על הסופגניות, עגולות, טפוחות, מבצק שמרים ספוג שמן, ובתוכן, פיסגת החלומות, ריבה. ולא סתם ריבה, ריבת משמש.
מובן, שלא רק ריר הזלתי. גם טרחתי להעיר למארחת שברור שהריבה בתוך הסופגנייה צריכה להיות משמש, בניגוד למה שהיא חשבה לשים, תות. יש אנשים שטועים לשים ריבה אדומה בתוך הסופגנייה שלהם, איזו טעות!!!
ואז בתגובה היא הגיבה אותה מארחת: לא תהיה ריבה בכלל בתוך הסופגנייה.
אני: הא????
היא: כן, אני עושה סופגניות אשל והריבה תהיה לידן.
אני: הא???
היא: כן זוהי צורה מקובלת של סופגניות.
אני: הא???
היא: כן, זוהי סופגניה.
כאן כבר התפרצתי. מה סופגנייה? ממתי אין ריבה בסופגנייה? ממתי יכולה להיות סופגנייה בלי ריבה? וגם מבצק שאינו שמרים? הלסדום נהיינו? הלעמורה דמינו? סופגנייה בלי ריבה? סופגנייה מבצק נחות???
ניסיתי להוכיחה, שגם פיתה מקמח תירס אינה פיתה!!! זוהי טורטייה, מאכל בזוי שראוי ליבשות מפגרות. אבל לא, היא בשלה (לא כמו סופגנייה עם ריבה, כמובן), גם זו סופגנייה, אז מה אם אין בה ריבה, אז מה עם היא לא מבצק שמרים, אז מה!!!
טוב, זה באמת היה מוגזם לגמרי. סופגנייה זה משהו מבצק שמרים שיש בו משהו בפנים, רצוי ריבה, ורצוי ריבת משמש (אולי אפשר גם ריבת תות, והמגעילים יגידו ריבת חלב. ליברלים במיוחד יגידו אפשר גם שוקולד, אבל הם לא מבינים מהי רוח החג). ניסיתי לטעון שאני, בן של קונדיטור, אני יודע סופגנייה מהי. אני מבחין גם בין ימיני לשמאלי (Rוב הזמן). סופגנייה זה משהו עם ריבה (או מילוי אחר) ומבצק שמרים. לא. היא התעקשה. ואז היא הציעה את הפתרון הדבילי, בוא נשאל את פי העם. שתי העובדות שלנו (חיוורות כסיד מהטונים אליו הגיע הדיון) מילאו פיהן מים, אולי כי הן ידעו שאני צודק. אחת מהן הציעה את הפשרה המטופשת "סופגנייה של קיבוץ". נו, כאילו שהגויים האלה מבינים משהו במנהגי חגים.
יצאנו החוצה. הדרוזים משום מה לא ששו לעזור לנו. ניכר שהם יודעים שאסור להביע עמדה ביחס למה שהיהודים רבים עליו. ואז היא מצאה איזה מישהו. בהתחלה חשבתי שהוא דרוזי אבל לא:
"אצלנו במרוקו יש משהו כזה".
"אהא!" היא קפצה "ידעתי קוראים לזה ספינג'".
"את יחולה לקרוע לזה ספינג' (Spinj)" תיקן אותה אותו שחום עור "אצלנו במרוקו קוראים לזה תרד (SPINAGE)". ושוב היא חגגה את ניצחונה, תרד כמאכל לחנוכה, מי היה מאמין. שחום העור המשיך לתאר את המאכל אכן בצקי ללא תרד. אבל זה לא סופגנייה, זה תרד!!! ירק ירוק ומכוער, וגם לא טעים.
היא לא השתכנעה, או אז, הגיע הפילוזוף!!!
"ובכן, יש לכם בעיה על המהותניות של הסופגנייה, האם הריבה היא חלק מהותני אססנשיאלי מהגדרתה של הסופגנייה!" הוא הבהיר לנו. "אנחנו יודעים" צעקנו על הפילוזוף, ולא רק זאת, אלא גם נשאלת השאלה האם הריבה חייבת להיות בתוך הסופגנייה או לא.
"או הו!!!" חגג הפילוזוף "עכשיו אתם מדברים על חפצים נפרדים מהותניים, האם למרות שחלקיו הופרדו, האם החפץ עדיין נשאר מה שהוא!!!"
"אנחנו יודעים" צעקנו על הפילוזוף שבחר לעזוב בשקט בלי להכריע בינינו
"עוד הוכחה שאין טעם בפילוזופיה." מיד טענתי. והוספתי:
"בניגוד לסופגנייה, אותה יצירת אלוה עגלגלה, מלאה בריבת משמש צהובה וטעימה, מבצק שמרים שטפח יפה בתנור בחום של 60 מעלות, בדיוק את פרק הזמן המתאים. אהח!!!, אין כמו סופגנייה שכזאת."
"יש! כדור בצק אשל שטובלים בתוך ריבה!" היא התעקשה.
"רגע, רגע, רגע, בואי ניקח משהו דומה. אוזן המן"
"אוה, אוזן המן חייבת להיות מלאה במשהו!" היא מיד התנדבה להגיד.
"נו ודאי, גזירה שווה" אמרתי לה.
"גזירה מה?" תקעה בי מבט כתרנגול בבני אדם.
"גזירה שווה, כשם שאוזן המן במהותה חייבת להיות ממולאה במשהו (ורצוי פרג, אך המחמירים פחות אומרים אגוזים, מה שבטוח לא תמרים) כך סופגנייה חייבת להיות ממולאה במשהו (רצוי ריבת משמש, המחמירים פחות אומרים תות או חלב, הליברלים אומרים כל דבר שאפשר למלא איתו)".
"לא ולא" חזרה לעקשנותה, וכאן כבר נשברתי.
ועתה אני מניח את השאלה לפיתחכם. אז תגידו לה אנשים, סופגנייה זה משהו מבצק שמרים שטפח וממולא בריבה (רצוי משמש), וכל דבר אחר זה לחמנייה או מה שזה לא יהיה, וזה בטח לא לחנוכה.
אגב, חג שמח!