לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חבי"ף

בן: 69

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2015    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2015

סוכות, כן סוכות


נדמה לי שהנושא החם שולח אותי אל פינות "אפלות" בהיסטוריה הישראלית הלא דתית, החופשית והירושלמית שלי

חגי תשרי, בהמשך ל/ועם תהליכי הדתיזציה של החברה הישראלית, תהליכי ההַיְמָנָה והפאשיזציה אף הם, ובמסגרת תהליכים כלל עולמיים לחזרה אל מקורות התרבות הלוקלית [אם זה אוכל, שפה, מנהגים, אנטי אמריקאיות בולטת, סלידה מהגלובליזציה, רישום מוצרים או מותגים כשייכים למקום X בלבד] הופכים לפתע נושא לדיבור מורכב עליהם.

המציאות השקרית והאורווליאנית בה אנו חיים כיום, כתוצאה מהינדוס התודעה הציבורית, מבית מדרשו של ראש הממשלה, אף היא מעודדת דיבור כפול פנים,

 אכול בביתך והתנהג כאילו אתה צם בצאתך.

 

כך גם לגבי סוכות. לפתע פתאום מצווה נחוצה ביותר, לפתע פתאום רחובות וחצרות בתים מוקפים במבנים ארעיים עם חיבורי חשמל לא בטיחותי, כולם מארחים לכאורה את כולם, ויש "אחדות ואהבה", לכאורה. בחברה החיה על דיכוי ה"אחר" מניעת זכויות אדם בסיסיות, גזענות לא סמויה, אלימות רבה אין "אחדות" ואין "אהבה", וסוכת השלום , מחוז החפץ הישראלי  שנוסח היטב על ידי הפזמונאית הישראלית , יותר מכולן, נעמי שמר, היא פנטזיה. היא אתר לדבר עליו, לחשוב שאת מצוי בו, להרגיש כמו זכית להתעלות הנשמה, לא פחות. דא עקא שבמרחק יריקה ממך נמצאים כל ה"אחרים" שאינם חשובים.

 

אז קראו מחדש את מלות השיר "שלומית בונה סוכה" ולעולם אל תפספסו את בחירת השם "שלומית"

 

שלומית בונה סוכת שלום 
נעמי שמר 
מילים ולחן: נעמי שמר
קיימים 10 ביצועים נוספים לשיר זה 

שלומית בונה סוכה 
מוארת וירוקה 
על כן היא עסוקה היום 
ואין זו סתם סוכה 
מוארת וירוקה - 
שלומית בונה סוכת שלום 

היא לא תשכח לשים 
לולב והדסים 
ענף של ערבה ירוק 
רימון בתוך עליו 
וכל פירות הסתיו 
עם ריח בוסתנים רחוק 

וכששלומית תאמר 
הביטו, זה נגמר! 
יקרה דבר נפלא פתאום: 
יבואו השכנים 
כולם בהמונים - 
ולכולם יהיה מקום 

ואז מתוך הסכך 
יציץ לו ויזרח 
כוכב בהיר כיהלום: 
שלום סוכת פלאים 
מה טוב ומה נעים - 
שלומית בנתה סוכת שלום! 

 

כדאי לשים לב לעובדה, שאין תיאור הבנייה כלל, שיש תיאור של ארבעת המינים והבית השלישי והרביעי שייכים בכלל לתחום הפנטזיה ומחקים באופן מודע לגמרי את נבואת ישעיהו: [ פרק ב' פסוקים 1-4]

 

 הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה, יְשַׁעְיָהוּ בֶּן-אָמוֹץ, עַל-יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִָם.   ב וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם.   ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו:  כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.   ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹתלֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה

 

בית שלוש הוא פסוקים 1-3 ובית רביעי מ תנשק בהתלהבות עם פסוק 4.


הפנטזיה והאוטופיה במיטבן, וזה חזון הסוכות של הישראלי המצוי והממוצע. חזון שדבר לא יתממש בו כל עוד השנאה, האלימות, הגזענות והפחד, ששופרי תעמולת הממשלה מקיפים אותנו בו.

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 24/9/2015 09:59   בקטגוריות ביקורת  
הקטע משוייך לנושא החם: חג סוכות
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-24/9/2015 21:43
 



סליחות?


מעולם לא צמתי וגם לא טרדתי מנוחתי

 
בסוגיה הזו. מבחינתי זה היה יום חופשי, היום בו אב'שלי בישל את האוכל הכי טעים, והיום בו פרצה"חרבְּ אוקטובר 1973" בה נפל אחי .
במלים אחרות, מאז יום כיפור הוא יום אבל על מות אחי, אין לזה כל קשר ליהווה או לעדת עסקניו המצ'וקמקים, אלא לעובדת היותי ממשיך בחיי כאן במדינת ישראל האהובה.
נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 20/9/2015 19:22   בקטגוריות אקטואליה, ביקורת, אישי  
הקטע משוייך לנושא החם: סליחות
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-24/9/2015 10:19
 



א' תשרי תשע"ו, שנה טובה


 

אין לי ברכות או ניחושים או תחזיות או ציפיות לשנת תשע"ו.

ישנה המציאות בה אני חי כיום, ישנו המצב הסובב אותי המשפיע על מצב הרוח

ישנה ארץ יפהפיה שמתחוללות מה מהומות גרוטסקיות לגמרי

ואני קורא את קלמן ליבסקינד של שבת והוא רואה בכל המעקשים והמתחים סימן

להתפתחות פרהסיה ישראלית חדשה.

אני בעד ישראליות חדשה, אחרת, קצת יותר סובלנית ופחות אלימה מאחיותיה האירופאיות שבמאה שערים ובש"ס.

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 14/9/2015 10:47   בקטגוריות אישי, אופטימי, אקטואליה  
הקטע משוייך לנושא החם: שנה חדשה
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-24/9/2015 10:19
 



בנפול אויבך אל תשמח


במשלי כד, פסוקים יז-יח כתוב:

 

יז  בִּנְפֹל אויביך (אוֹיִבְךָ), אַל-תִּשְׂמָח;    וּבִכָּשְׁלוֹ, אַל-יָגֵל לִבֶּךָ.
 יח  פֶּן-יִרְאֶה יְהוָה, וְרַע בְּעֵינָיו;    וְהֵשִׁיב מֵעָלָיו אַפּוֹ.

 

שימו לב היטב לסיבה - שאלוהים יראה שאתה שמח וחזר בו מענישת האויב !! כלומר, הדגש אינו על הומניזם, אמפתיה, הבנת הסולידריות האנושית אלא הפחד שיהווה יבטל את העונש, ברררררר.

אבל תהא הסיבה כזו או אחרת , אם כי עבור כל השמחים במותם של ערבים בגלל אסון, דווקא התירוץ/ההסבר/הנימוק של יהווה שמפסיק את העונש צריך להטריד - הנה מגוון התבטאויות שהעלה חברי הטוב בפייסבוק, דויד גלוזנר-לקח

 




נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 12/9/2015 14:51   בקטגוריות אינטרנט, אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שנת הלימודים תשע"ו


אשרי המאמין.
נכתב על ידי אריק בנדק-חבי"ף , 1/9/2015 09:59   בקטגוריות שאלות של תרבות, אקטואליה  
הקטע משוייך לנושא החם: פתיחת שנת הלימודים
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





80,291
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חבי"ף אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חבי"ף ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)