לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

הבלוג של יגאל לביב

עתונאי מ-1961 עד 1998 ,בעיקר ביומון "הארץ" ובשבועון "העולם-הזה". כותב טור באתר MAKO ובאתר"על צד שמאל":www.on-the-left-side.co.il הבלוג יכלול את הטורים שאני כותב וכן דעות ותגובות נוספות
כינוי: 

בן: 86





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2011

תחייתה של היידיש


כנס השפה העברית "לשון ראשון" יתקיים בין ה-17 ל-21 החודש בראשון לציון זו השנה הרביעית. ישתתפו בו אורלי קסטל בלום,אתגר קרת,רוביק רוזנטל,שמואל וילוז'ני וקורין אלעל. הצורך בייזום כנסים מעין אלו שתפקידם עידוד השימוש בשפה העברית לא היה קיים עשרות שנים. מהקמת  מדינת ישראל שלטה העברית שליטה מכרעת .ראייה לכך היא גוויעת עשרות העיתונים בשפות זרות שנועדו לעולים החדשים, ונסגרו לאחר כ-25 שנות קיום בגלל הסתגלות המהגרים לשפה השלטת.

למה נוצר לאחרונה צורך בעידוד השימוש בשפה העברית? במגזין החדשות של הערוץ הראשון ביום שישי האחרון, ה-7 לינואר, הוקדשה כרבע שעה לתופעה מוזרה: תחייתה של היידיש. מאז קום המדינה דוכא השימוש ביידיש בכל מדינות העולם, והשרידים היחידים לקיומה הם חברת "פורווערטס" הממשיכה להוציא לאור בניו יורק שבועון ביידיש ואנגלית ומתקיימת מהשכרת נכסי תנועת הבונד הסוציאליסטית במנהטן. שריד נוסף הוא בית י.ל.פרץ ברחוב ברנר בתל אביב בו מצוייה אחת מספריות היידיש הגדולות בעולם.עמותת הספרייה  והבניין נשלטו  שנים רבות על ידי מפלגת פועלי ציון שמאל שהתמזגה לאחר  קום המדינה במפא"י.

הבונד היתה מפלגת הפועלים היהודים ברוסיה,פןלין וליטא עם שלוחות באירופה,ארצות הברית ואף ישראל. היא ייצגה את רוב הפועלים היהודים עד מלחמת העולם השנייה. שפתה היתה יידיש. הבונד נלחמה בתנועה הציונית ובשפה העברית .היא האמינה כי פיתרון הבעייה היהודית ייפתר בכל מדינה בה היהודים חיים כחלק מהמהפכה הסוציאליסטית.היא ראתה בציונות בריחה מהמציאות ובעברית כל שרת של הציונות. עד מלחמת העולם השנייה התרבות היהודית בעולם ברובה המוחלט היתה בשפת היידיש.הבונד,אגב,נרדפה קשות על ידי סטלין בגלל תמיכתה במתנגדיו.  סטלין כמו ראשי מפא"י בישראל דיכאו גם את היידיש..

חיסול רוב היהודים באירופה חיסל גם את חברי הבונד ודוברי היידיש. שרידי התנועה שמנו אחרי מלחמת העולם השנייה כמה עשרות אלפים בכל העולם, נאלצו לקבל את המדינה היהודית החדשה ושפת העברית כמציאות שלטת. אמני יידיש שהיגרו לישראל וניסו להתפרנס בשפת היידיש (דז'יגאן ושומאכער)נאלצו לעבור לעברית, ואת גדולי הסופרים היהודים כמו שלום עליכם ,י.ל.פרץ ודומיהם המשיכו לקרוא רק בתרגומים לעברית.

למעשה,עד לפני כעשר שנים היידיש בישראל ובכל העולם גססה ללא מפריע. מה גרם להתעוררות היידיש לחיים? להערכתי, יש קשר בין התופעה לייאושם של רבים מעתידה של המדינה. היומון דהמרקר מפרסם ביום שני ה-10 בינואר ראייון עם בני לנדא,מייסד חברת אינדיגו, אחד מבחירי הכלכלה והטכנולוגיה בעולם ובישראל. הוא לא מהסס להצהיר כי אין לו אמון בעתידה של המדינה בגלל המשך הכיבוש ודיכוי הפלסתינאים מחד,הפשיזציה וחיסול הדמוקרטיה מאידך. לדעתו האיום האיראני או הערבי אינו מסוכן לישראל כמו התהליך הבלתי נמנע של גידול רוב ערבי-חרדי חסר השכלה שיחסל את עליונות המדינה מול אויביה. המסקנה מדבריו היא הצטיידות מהירה באזרחות זרה וחשבון בנק בחו"ל.

העברית עלתה ושלטה ככלי של התנועה הציונית .הציונות הפכה מתנועת שחרור לאומית לתנועת דיכוי וכיבוש.העברית היא חלק מכך. החזרה ליידיש שביטאה את המאבק היהודי לשיחרור חברתי צודק וסוציאליסטי ולדמוקרטיה שולטת עונה על מאוויי ישראלים הרוצים להתנתק מרוב אוכלוסיית המדינה התומכים בהמשך הכיבוש הפלסתינאי ובהפיכתם לעם של בורים ונתמכי סעד וקיצבאות.

נכתב על ידי , 13/1/2011 08:53  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





27,981
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לyigal laviv אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על yigal laviv ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)