לפני מספר ימים פורסם כי משרד התחבורה עומד להחמיר את הדרישות המופנות כלפני נהגים חדשים, כך שנהגים חדשים מתחת לגיל 24 יצטרכו לנסוע עם מלווה במשך חצי שנה, ונהגים מעל גיל 24 יצטרכו לנסוע עם מלווה במשך חודשיים או שלשה*, וכן שאיתם ברכב לא יוכל להיות אדם פרט למלווה.
זה מה שיש לי לומר לשר התחבורה:
לכבוד
שר התחבורה
מר אביגדור ליברמן
רח' יפו 97
ירושלים
א.נ.
הנדון: נהג חדש
לפני מספר ימים פורסם בתקשורת כי הנך מוביל מהלך אשר יחייב נהגים חדשים לנהוג עם מלווה בפרק זמן של עד ששה חודשים, וזאת כאשר פרט למלווה לא יותר לנוסעים נוספים להצטרף לנסיעה.
לעניות דעתי, מהלך שכזה לא רק שלא ישפר את איכות הנהיגה של אותם נהגים חדשים אלא רק ידרדר אותה, וזאת משום שיצמצם באופן משמעותי את יכולתם להתנסות בנהיגה.
מניסיוני ומניסיונם של בני משפחתי, לא נקרות לנהג חדש הזדמנויות רבות להיות במציאות אשר מאפשרת לו לנהוג עם מלווה. למעט במקרה של נהגים ותיקים החונכים את אחיהם הצעירים יותר, לרוב המדובר הוא בהורים החונכים את ילדיהם.
להורים אלו, אשר לרוב הנם אנשים עובדים, אין יותר מדי הזדמנויות לנסוע עם ילדיהם. המקרים בהם כן מתאפשר דבר זה הנם לרוב נסיעות משפחתיות, בהן נוסעים כל בני המשפחה בצוותא, וגם אז לא יוכלו הנהגים החדשים להתנסות בנהיגה, מאחר וברכב נמצאים נוסעים נוספים פרט למלווה.
נהג מיומן שלא ינהג במשך זמן רב יחזור אל הכביש כאשר כישורי הנהיגה של "רדומים".
אצל נהג חדש הם פשוט לא יהיו קיימים.
משמעות הדבר היא שאותם נהגים חדשים יסיימו את תקופת לימודי הנהיגה, יעברו בהצלחה את המבחן, ואז ייקחו פסק-זמן כפוי שבו לא ינהגו, ולאחר חצי שנה יעלו שוב על הכביש כשהם להוטים מתמיד לנהוג, חסרי כישורים לחלוטין, ובעיקר: מסוכנים לעצמם ולסביבתם.
לסיכום, אבקשך לשקול בשנית תיקון זה של החוק, לטובת הנהגים, נוסעיהם, ועוברי הדרכים בכלל.
בכבוד רב,
עופר לנדא
העתקים:
• חברי ועדת השרים לענייני חקיקה
• חברי ועדת הכלכלה בכנסת
*תלוי אם שואלים את מעריב או את Ynet.