לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


הימים חולפים - שנה עוברת, אבל המציאות, אוי המציאות, היא תמיד עכורה נשארת.
Avatarכינוי: 

בן: 47

MSN:  ofernicus

תמונה



מצב רוח כרגע:



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2003    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2003

משה, עמלק וימינו אנו


 
אני מבקש לא להיבהל, אבל הקטע הזה הינו הרהור דתי אקטואלי...
 
השבוע חגגנו את פורים.
פורים מסמל את ניצחון עם ישראל על המן.
אותו המן היה מזרע עמלק, ולכן קוראים בפורים את הקטע בתורה שעוסק במלחמת ישראל בעמלק, לאחר יציאת מצרים. קטע זה נמצא בספר שמות, פרק י"ז, פסוקים ח' עד ט"ז.
 
והרי לכם נקודה מעניינת, שאמנם אינה קשורה לפורים, אבל קשורה לעמלק ובהחלט קשורה לימינו אנו, ולכן היא מהווה נקודה למחשבה...
 
באותה פרשיה על עמלק מסופר על כך שהעמלקים באו להילחם נגד ישראל. משה, בתגובה, פנה אל יהושע בן נון סגנו, ואמר לו: "בחר לנו אנשים וצא הלחם בעמלק. מחר אנוכי נצב על ראש הגבעה ומטה האלהים בידי".
 
בהמשך מסופר שיהושע בוחר לו לוחמים ויוצא להילחם בעמלק. בכל פעם שמשה הרים את ידיו - ניצחו ישראל, ובכל פעם שהוריד את ידיו - גברו עמלק.
 
הרעיון המרכזי בקטע זה הוא שהמנהיג המדיני של העם פונה לסגנו וממנה אותו לרמטכ"ל ולמפקד הצבא.
נשמע הגיוני, לא?
 
כנראה שלא בעיני רש"י.
רש"י הוא רבי שלמה יצחקי, פרשן גדול שחי בצרפת בשנים 1040-1105, והתפרסם בעיקר בעקבות פירושו על התנ"ך ועל התלמוד.
 
מעניין לעיין בפירושו של רש"י על הפסוק "וידי משה כבדים, ויקחו אבן וישימו תחתיו וישב עליה, ואהרן וחור תמכו בידיו - מזה אחד ומזה אחד, ויהי ידיו אמונה עד בא השמש (כלומר, עד הערב)".
 
רש"י אומר: "וידי משה כבדים: בשביל שנתעצל במצוה ומינה אחר תחתיו, נתייקרו (כבדו) ידיו".
מצוה? על איזה מצוה מדבר רש"י? האם ייתכן שהוא מתכוון למלחמה? האם ייתכן שרש"י, אחד הרבנים הבודדים עליהם אין עוררין וכל האורתודוקסים באשר הם מקבלים אותו, האם ייתכן שהוא מתייחס למלחמה כמצוה, שבגלל שמשה לא נטל בה חלק - נענש?
 
מסתבר שכן.
מסתבר שגם משה עצמו מבין זאת מיד לאחר מכן, שכן כאשר משה מתעייף מלעמוד עם ידיו מורמות, הוא מתיישב על אבן. סלע. משה, מנהיג של עם המונה מליוני בני אדם, צריך לשבת על סלע? אי אפשר לארגן לו איזה כסא נוח או כריות?
כנראה שלא, כי כמו שרש"י אומר על המלים "ויקחו אבן וישימו תחתיו": "ולא ישב לו על כר וכסת. אמר: 'ישראל שרויין בצער, אף אני אהיה עמהם בצער'".
משה מבין שאם עם ישראל בצער, בצרה, במלחמה - אף הוא כמנהיגם צריך להיות בצער. אסור לו להתפנק כאשר הנתינים שלו סובלים.
 
המסר של רש"י ברור, רלוונטי גם לימינו, ומופנה לשתי קבוצות:
1. חברי הכנסת ומנהיגי הציבור, שעליהם לפגוע גם באורח חייהם כאשר הם באים לבצע קיצוצים ולפגוע באיכות חייהם של אזרחי המדינה.
2. החרדים, שיושבים מנגד ורואים את חיילי צה"ל נלחמים, בעוד הם יושבים ספונים בבתיהם.
 
(ועל זה אבא שלי אומר: רש"י היה צרפתי! ממתי מקשיבים לצרפתים בנושאי מלחמה?! )
נכתב על ידי , 22/3/2003 19:13  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עופר לנדא ב-23/3/2003 01:29




244,215
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , דת , ציונות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעופרניקוס אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עופרניקוס ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)