עפ"י NRG תדון בקרוב ועדת חוקה, חוק, ומשפט בהצעתו של ח"כ מנחם בן ששון, להרחיב את הכנסת לכדי 180 חברי כנסת, וזאת במקום 120 החברים בה כיום.
הצורך להגדיל את מספר חברי הכנסת נובע, עפ"י ח"כ בן ששון, מכך ש"במצב כיום, חברי הכנסת אינם מסוגלים לבצע את מלאכתם כהלכה, משום שלעתים כמעט שליש מהם מכהנים כשרים וכסגני שרים, מה שמותיר את העבודה הפרלמנטרית ל-80 חברי כנסת, הנאלצים להיות חברים בלפחות שש ועדות."
אני נוטה להסכים עם ח"כ בן מנחם, שלא הגיוני שרק 80 חכי"ם, מתוך סך של 120, ימלאו את תפקידם הפרלמנטרי, המכונה בשם "חברי כנסת", אני גם נוטה להסכים איתו שהבעיה נובעת מכך שמתוך סך 120 החכי"ם, כ-40 מכהנים בתפקידי שרים וסגני שרים.
הבעיה היא, כמו תמיד, שחברי הכנסת שלנו נוטים לראות את הבעיה, אבל כושלים בהבנת הפתרון.
כתבתי בעבר, ואני נחוש בדעתי גם כיום, שבמדינת ישראל אין צורך ביותר משבעה שרים ושבעה סגני שרים, המונהגים ע"י ראש הממשלה.
מצב כזה, בו אחוז חברי הכנסת אשר עוסקים בפעילות הממשלה יורד מ-30% ל-12%, יעלה את מספר החכי"ם הפנויים לפעילות הכנסת מ-80 ל-105, יוריד את העומס מעל חברי הכנסת, ויאפשר להם להשתתף בועדות, אליהן הם פשוט אינם טורחים להגיע.
מה שכן, לצורך ההגינות, ראוי לשקול את הרעיון באופן רציני, ואולי לממשו במקביל להגבלת מספר חברי הממשלה ל-15.
הגדלת מספר חברי הכנסת למאה ושמונים, תאפשר הכְנָסָת מגוון גדול יותר של רעיונות ודעות, תיתן ייצוג נרחב יותר של האוכלוסיה, וללא ספק תוריד את העומס מעל חברי הכנסת, ותעקור מתחת רגליהם את הטיעון שעקב העומס הם אינם עושים את עבודתם כראוי. בנוסף, יש לי נטיה להאמין שככל שהבסיס השלטוני רחב יותר, קשה יותר יהיה לשחיתות להשתלט, וזאת מאחר שככל שיש יותר נציגים בשלטון, על מנת להשתלט, על המושחתים לשחד או להפחיד יותר חברי כנסת, דבר המקשה על מאמציהם.
יודעים מה? אני מוכן לשקול את הרעיון, ובכל זאת להציב תנאי אחד קטן: שבכל מקרה לא יוגדל תקציב הכנסת.
תביאו עוד חברי כנסת, תקימו עוד ועדות, תעשו כל מה שאתם רואים לנכון, אבל אל תגעו לנו בכסף, כי אם משנה לשנה הולכים ומעמיקים הקיצוצים בתקציב, הולך וגדל הפער בין העניים והעשירים, וקשה יותר ויותר לחיות בארץ הזאת, אתם קודם כל צריכים לבוא עם הוכחות שהשינוי בשלטון אכן ייטיב עם האזרחים, וכל זמן שלא הוכחתם - אין לכם את הזכות לבוא אלינו בדרישות נוספות.
וכמו שאמרו חז"ל: המוציא מחברו - עליו הראיה.